ni som har en rottweiler hane. hur är dom att äga?
Varför jag undrar är fört att jag har fått höra att sådan inte är roligt att äga :/
Varför jag undrar är fört att jag har fått höra att sådan inte är roligt att äga :/
Det är väl inte värre än att äga någon annan brukshundshane. Jobba med den o träna den så är de goa som guld.
Rasen är skarp, revirbenägen, vill arbeta för att må bra. Sen är det individuellt och framförallt hur den fostras. Den är ingen nybörjarhund. Vet man inte hur en rottweiler fungerar så kan den bli livsfarlig om den hanteras och fostras fel. Men rättfostrad är den världens mest lojal hund och du kan inte få en bättre vän.
Livsfarlig kan ju vilken hund som helst bli om dem fostras fel. Min syster har en rottweiler hane och han är världens godaste hund dock är han väldigt envis, och när han får tag på något han vill ha som han inte får ha så måste han mutas för att släppa även om han har blivit uppfostrad med kärlek och respekt! Dem kräver tålamod
Ett djur (stor som liten) testar ALLTID sin ägare. Tänk dig för hur du kommer att hantera detta.
OM din blivande hund ligger på en plats den inte får, (exempelvis i din säng...) och morrar.
Blir du rädd? -skaffa en mindre hund som du inte blir rädd för.
Säger du till hunden ordentligt att du inte accepterar det- skaffa vilken hund du vill...
Tips att fråga uppfödaren / rasvana om tips och råd samt läs på lite om den hundras du vill ha så är det nog inga problem:)
Tack för era svar! Vi går nämligen i planer på att skaffa en hane.
Är du beredd att lägga mycket tid på fostran, träning och aktivering är en rottis inte jobbigare än någon annan ras men det är ju ca 60 kg du ska kontrollera så det är ju A & O att du verkligen har kontroll på hunden.
Jag antar att du är intresserad av bruksgrenarna eftersom du vill ha en brukshund och då får hunden utlopp för mycket av sin energi där, en understimulerad rottis däremot brukar inte vara trevlig och harmonisk varken mot ägare eller andra.
Sen är det ju en ras med mycket sjukdomar och en del mentala brister så var noga med uppfödare och linjer när ni väljer valp.
Ja vi har efarenhet eftersom vi har en tik hemma redan :) ja de där med sjukdom är inte kul :( har för ett tag sen tagit bort vår andra rottis pga sjukdom :(
Ska tilllägga att tiken ska kastreras innan köp av hane.