• k girl

    Mamma Fitness

    Är det någon annan där ute som kör Olgas PT-tjänst, Mamma Fitness? Jag började idag och herreguuud vad mycket mat jag ska äta. Jag fattar inte riktigt hur jag ska orka, eller för all del hålla vikten...

    Om det är någon som hållit på ett tag, hur gör ni egentligen med måltiderna? Har ju fått en måltidsplan som jag redan har justerat en del beroende på vad vi hade hemma, men det känns lite som en djungel att börja planera maten minutiöst. Jag är van vid att värma vad som nu finns tillgängligt.

    Hur känner ni för tjänsten? Hållit på länge? 

  • Svar på tråden Mamma Fitness
  • k girl
    äralltupptaget skrev 2014-04-06 11:57:30 följande:

    kan du inte skriva hur dagarna ser ut med måltiderna ?
    Jag tänkte gå med, men tyckte det var för dyrt för mig just nu... :(


    Det varierar. Oftast äter jag havregrynsgröt med blåbär och mjölk och ägg till frukost. Mina luncher ser i princip ut som de Olga brukar lägga upp på sin Facebooksida.

    Jag äter sex gånger per dag, träningsdagarna kan det bli mer. Mycket protein, så jag får ta proteintillskott för att få i mig tillräckligt. Mest kolhydrater på förmiddagen och innan jag ska träna, fetterna på eftermiddagen. Magra proteinkällor och mer kolhydrater än vad jag är van vid, men långsamma sådana. Bönor räknas som kolhydrater. Magra mejeriprodukter.

    Vad man får för kostupplägg beror på vad man har för mål. Jag har inte som mål att gå ner i vikt, utan att bygga i muskelmassa, så mitt kostupplägg ser ju ut därefter.

    Läs Olgas blogg, och följ Fb-sidan, där beskriver hon väldigt mycket av det man får lära sig på Mamma Fitness.
  • k girl

    Så här skrev jag i en annan tråd:

    - Grönsaker! Inte sallad, utan broccoli, baljväxter, vitkål, brysselkål, blomkål, spenat, rotsaker.
    - Långsamma kolhydrater. Undvik vitt bröd, vitt mjöl, pasta. Ta fullkornspasta i så fall och var noga med portionsstorleken (det är lätt att äta för mycket pasta) - tror att det står 75 gram okokt pasta på förpackningen, medan en rekommenderad vuxenportion för kvinnor är 65 gram okokt fullkornspasta. Långsamma kolhydrater: sötpotatis, råris, quinoa, matvete, matkorn, havregryn, rågflingor, bovete, bönor, linser, BÄR! Fullkornsbröd. Eller kall kokt potatis som kan användas till en potatissallad.
    - Bra fetter: avokado, nötter, fröer, olivolja, rapsolja, lax, makrill.

    Jag tränar ganska hårt och min matmängd är därefter, men exempel på vad jag äter och så specifierar jag inte mängden:

    Frukost: Havregrynsgröt med krossade linfrön, en dl blåbär och lättmjölk. Kokt ägg.

    MM: Hårdbrödsmörgås med proteinrikt pålägg. Det kan t ex vara keso och en skiva kalkon eller skinka, gravad lax, makrill i tomatsås, tonfiskröra som jag gjort på kvarg, tonfisk och lök eller keso och ägg.

    Lunch: Matvete, matkorn eller quinoa. Bladgrönsaker som spenat och ruccola, haricot verts, bönor. Varmrökt lax eller kycklingfilé, kvarg med kryddor.

    MM: Smoothie som jag gör på kvarg, bär, eventuellt frukt, mjölk eller havredryck och havregryn för att få lite bra kolhydrater. Jag gör alltid smoothies med proteinpulver också eftersom jag har svårt att komma upp i den mängd protein jag ska äta per dag.

    Middag: exempelvis kyckling- eller fläskfiléwok med råris, jordnötssås med kokosmjölk, chili och en msk ekologiskt, osötat jordnötssmör (det är energirikt! Jag behöver energin, men man får tänka på det. Samma sak är det med avokado. Det är väldigt energirikt men innehåller en massa nyttigheter och bra fetter!).

    Kvällsmål: keso eller kvarg med bär, banan och lite nötter, kokosflingor eller nötsmör. Det beror på hur jag har fått i mig (framför allt i fettmängd) tidigare under dagen.

    Äter ALLTID ett återhämtningsmål efter gymträningen. Ofta blir det en smoothie med snabbare kolhydrater och proteinpulver.

  • FitnessMette

    Ett tips är att testa Paleo, många märker ett spontant vikttapp med denna diet. Framförallt handlar det om att hålla sig ifrån processad mat, tomma kalorier osv. Ät mycket färska grönsaker och produkter. Undvik ohälsosamma och imflammatoriska oljor, så som t.ex. rapsolja med mera!

    Generellt för att tappa vikt är det även viktigt att hålla ditt blodsocker på en låg och stabil nivå, därför är det bättre med flera små måltider istället för färre stora och att undvika mat som skapar höga "spikar" i blodsockret. Kroppen vet vad den behöver så ät tillräckligt för att du inte ska känna dig hungrig och undvik att äta mer än nödvändigt. Äter man så lite att man blir svulten så är det hög risk för att man överäter istället, plus att det är dåligt ur ett hälsoperspektiv.

    Titta gärna in på min fitness blogg!

    Kram/Mette

  • K grrl

    Hej Mette! Den här tråden är från 2014... och mitt problem var (och är fortfarande) att INTE tappa vikt. Sedan Mamma Fitness har jag just ökat på mängden av energitäta livsmedel för att inte behöva känna att kroppen skriker STOPP och ha kvar halva portionen.

  • sol124

    Vet vilken bok du menar! Hoppas träningen går bra för dig!

    I Göteborg finns det en mammaträning utomhus i Slottskogen som kör varje tisdag och torsdag kl 10:00 företaget Athlética. Dit är alla mammor välkomna med sina bebisar. Man utgår från sin nivå. Kul sätt att komma i form på och härligt att träffa andra mammor.  Man får också provträna en vecka gratis.

Svar på tråden Mamma Fitness