• Anonym (jfkdl)

Zoely?

Hej hej! Jag ska ta ut min p-stav snart pga kraftig mensvärk, mens två gånger i månaden och mycket hormonsvängningar. Tänkte övergå till p-piller och läste lite om olika märken. Då läste jag om ett som heter Zoely och läste mest positiva saker om den.

Är det någon här som använder den? Hur funkar den för er? Biverkningar?

• Svar på tråden Zoely?
  • Anonym (Dåligt)

Jag provade Zoely i 3 månader och dom var okej i början. Men sen började sexlusten försvinna, jag blev trött, orkade inget och sista månaden blev jag liksom avtrubbad. Jag var alltid sur och irriterad och mådde väldigt dåligt psykiskt:( Jag blev deppad av dom och till slut beslöt jag mig för att sluta med dom ett tag för att se om det var pillerna som fick mig att må dåligt, och jo, bara efter någon vecka var jag mig själv igen! Jag är trött fortfarande men det är nog något annat, då jag alltid är trött :p Det enda positiva med Zoely var att jag slapp mensen! 
    Ja just det, man får ökad hårväxt med, alltså armhålshåret och håret på benen växer snabbare...inte skoj att behöva raka sig varannan dag plötsligt;) Men det kan ju vara från person till person! 

Ha det bra!:)

• Anonym (Dåligt)

Ja just det, jag fick migrän också av dom:(

• Anonym (jag me)

skulle också vilja veta..

ts, du har alltså hört positiva saker om dem?? Berätta gärna mer
    Fick dom utskrivet av min gynekolog

• Anonym (jfkdl)

Läste någonstans på sidan att den inte gav så mycket biverkningar. Men en del verkar också säga de tappar håret och etc. Men jag tänkte prova dem ändå också!

• Venne

Om du redan påverkas så negativt av alla dessa konstgjorda hormoner så kanske hormonfria p-medel är ett bättre alternativ? Bara att läsa om bieffekterna i denna korta tråden är ju skrämmande! Kopparspiral, pessar, kondom, P-dator?

• Anonym (jfkdl)

Vågar inte ha kopparspiral efter allt jag hört om hur hemska biverkningarna är. Min pojkvän tycker inte om kondom heller och verkar inte så himla säker. Pessar tycker jag inte verkar så himla säkert heller för den delen.

Både jag och min pojkvän kom fram till att ha p-stav eftersom det är det säkraste i preventivmedlet just nu. Och det kändes säkrast för oss om jag hade något som var över 99% säkert skydd för både han och jag har en rädsla att jag ska bli med barn. Vi båda vill ha barn egentligen, men vi ligger inte så bra till ekonomiskt och vill bli lite äldre, gifta oss och etc först. Känna oss stabila helt enkelt.

Vill egentligen ha något hormonfritt, men samtidigt blir man lite rädd. :/

• Anonym (jag me)

har käkat zoely nu i 2 veckor... har känt av lite uppsvullenhet men nu börjar det lägga sig.. annars inga andra biverkningar... kanske lite irriterad men vet inte om det har med pillren att göra eller med livet omkring mig... svårt att veta vad som är vad.... men ska ge dom en chans...

har du börjat med dom ts?

• linalinas

Jag åt mina i tre månader och sen gav jag upp. Först fick jag dålig hy men det blev bättre, spottings, tappade hår, fick svullen mage så att jag såg gravid ut, tappade humöret för minsta lilla, fick muspruttar varje gång jag steg upp efter att ha suttit en stund, tex. när jag steg upp på morgonen höll muspruttar på i ca 15 minuter. Efter att jag slutade med p-pillren har allt detta slutat

• Anonym (jag me)
    linalinas skrev 2014-03-14 22:05:09 följande:
    Jag åt mina i tre månader och sen gav jag upp. Först fick jag dålig hy men det blev bättre, spottings, tappade hår, fick svullen mage så att jag såg gravid ut, tappade humöret för minsta lilla, fick muspruttar varje gång jag steg upp efter att ha suttit en stund, tex. när jag steg upp på morgonen höll muspruttar på i ca 15 minuter. Efter att jag slutade med p-pillren har allt detta slutat
    OK.. övergick du från Zoely till nån annan sort då?
  • lelma

Jag har ätit zoely nu i 2 månader och har hittills inte märkt av en enda biverkning. Det är ju individuellt vilka biverkningar (om några) man får, så jag tror du helt enkelt får testa och se hur din kropp reagerar på dem. Det som är bra med zoely är att hormonet är mer likt kroppens egna, och ska därför generellt ge färre biverkningar än andra ppiller om jag fattat det hela rätt.

• Anonym (jag me)
    lelma skrev 2014-03-15 10:07:06 följande:
    Jag har ätit zoely nu i 2 månader och har hittills inte märkt av en enda biverkning. Det är ju individuellt vilka biverkningar (om några) man får, så jag tror du helt enkelt får testa och se hur din kropp reagerar på dem. Det som är bra med zoely är att hormonet är mer likt kroppens egna, och ska därför generellt ge färre biverkningar än andra ppiller om jag fattat det hela rätt.
    Jo men lite så känner jag oxå... tror faktiskt inte jag upplevt nån direkt biverkning alls... förutom uppsvulldheten som ni försvunnit helt.. jag tror på dessa piller faktiskt. Har hört mkt bra om do, jämfört med andra.
  • bönan32

Jag äter dom o har gjort ett bra tag. Jättenöjd! Inga biverkningar alls!! Superbra piller!

• Jullan93

Åt mina i 10 månader, fick PMS vid mens varje månad, blev nedstämd, fick acne och minskad sexlust. De var inget för mig! Ska testa hormonspiral nu och se hur det går.

• Sarsi

Jag har testat en del preventinmedel och alltid bytt då de varit något problem med mensen. Nu har jag ätit zoeley i 6 månader och jag har aldrig mått så psykiskt dåligt i hela mitt liv.
    Har ingen sexlust, mår illa konstant, svettas, känner mig sjuk och ibland extremt hungrig i vissa perioder. Jag känner mig för första gången deprimerad så det blir ett byte.

Ger snart upp preventinmedel. 

• Anonym (jag me)

har ätit mina nu i 2 månader. inga biverkningar alls!! förutom att mensen har försvunnit... annars funkar dom kanon!: Mkt nöjd

• tjejjenn

Haft dom i snart två veckor, kände lite stickningar i brösten och lite nedstämdhet då och då men det är inget jämfört med de jag åt innan så tror dessa kommer bli bra Glad

Svar på tråden Zoely?