hjälp vid hoarding? ("sjukligt" samlande på hög)
Jag har efter övertydliga pikar från familjen och efter att ha läst in mig på ämnet tvingats inse att jag har starka tendenser till "hoarding", i form av att jag samlar på mig saker i sådan mängd att det blir svår- eller oöverskådligt och försvårar för mig i min vardag. Det handlar inte om sopor eller ton med gamla tidningar och alla delar av hemmet går än så länge att använda som avsett, men det är saker i en mängd och med en brist på struktur som inte är praktiskt försvarbar för vår livsstil och den yta vi lever på. Hade jag som släktingar med liknande beteende (som jag hittills inte reflekterat vidare över) haft stora hus att breda ut mig på hade jag det nog inte blivit så tydligt förrän när jag blivit äldre.IÄn så länge hindrar det inte socialt liv med mera men så brukar ju också detta bli ett problem främst för den som blivit medelålders och hunnit samla på sig.
Jag har tittat på behandling men det mesta verkar ha visat ganska dåliga resultat när det handlar om "ren" hoarding och man inte lider av samtidig depression eller tvångssyndrom. Det enda "tvångsmässiga" hos mig är mina samlar- och hamstertendenser, alltså jag drabbas inte av ångest om jag inte hamstrar, jag känner mig bara glad och duktig när jag samlar på mig potentiellt nyttiga prylar (fast chansen att den ska behövas är försvinnande liten och vi inte har plats med de grejer vi har). Någon mediadoktor som tydligen bara hade erfarenhet av hoarding hos genomsjuka personer med dubbeldiagnos pratade om hemmahosare - jag är snarare den som skulle sitta och bevilja den där hemmahosaren, inte en chans att jag skulle få en själv även om jag hade accepterat det.
Jag har försökt "skärpa mig" utan resultat. Jag klarar inte av att ta in utomstående som utan kunskaper ska skära i mina förråd. Någon som har erfarenhet av fungerande strategier?