• Anonym (normalstörd)

hjälp vid hoarding? ("sjukligt" samlande på hög)

Jag har efter övertydliga pikar från familjen och efter att ha läst in mig på ämnet tvingats inse att jag har starka tendenser till "hoarding", i form av att jag samlar på mig saker i sådan mängd att det blir svår- eller oöverskådligt  och försvårar för mig i min vardag. Det handlar inte om sopor eller ton med gamla tidningar och alla delar av hemmet går än så länge att använda som avsett, men det är saker i en mängd och med en brist på struktur som inte är praktiskt försvarbar för vår livsstil och den yta vi lever på. Hade jag som släktingar med liknande beteende (som jag hittills inte reflekterat vidare över) haft stora hus att breda ut mig på hade jag det nog inte blivit så tydligt förrän när jag blivit äldre.IÄn så länge hindrar det inte socialt liv med mera men så brukar ju också detta bli ett problem främst för den som blivit medelålders och hunnit samla på sig.

Jag har tittat på behandling men det mesta verkar ha visat ganska dåliga resultat när det handlar om "ren" hoarding och man inte lider av samtidig depression eller tvångssyndrom. Det enda "tvångsmässiga" hos mig är mina samlar- och hamstertendenser, alltså jag drabbas inte av ångest om jag inte hamstrar, jag känner mig bara glad och duktig när jag samlar på mig potentiellt nyttiga prylar (fast chansen att den ska behövas är försvinnande liten och vi inte har plats med de grejer vi har). Någon mediadoktor som tydligen bara hade erfarenhet av hoarding hos genomsjuka personer med dubbeldiagnos pratade om hemmahosare - jag är snarare den som skulle sitta och bevilja den där hemmahosaren, inte en chans att jag skulle få en själv även om jag hade accepterat det.

Jag har försökt "skärpa mig" utan resultat. Jag klarar inte av att ta in utomstående som utan kunskaper ska skära i mina förråd. Någon som har erfarenhet av fungerande strategier?

• Svar på tråden hjälp vid hoarding? ("sjukligt" samlande på hög)
  • Anonym (hamstern)

Åh. Jag hakar gärna på här. Får hela tiden höra pikar om att jag hamstrar och spar inför nödår men jag kan verkligen inte låta bli att köpa på mig t.ex schampo om det är rea. Samma sak med mat och liknande. Jag köper så mycket att det blir gammalt och förstört. Jag vågar inte öppna mina skåp när folk är här för att dom reagerar på att jag har så mycket av allt. Vill också sluta med detta slöseri i alla fall.

• Anonym (normalstörd)
    Anonym (hamstern) skrev 2014-02-10 19:30:25 följande:
    Åh. Jag hakar gärna på här. Får hela tiden höra pikar om att jag hamstrar och spar inför nödår men jag kan verkligen inte låta bli att köpa på mig t.ex schampo om det är rea. Samma sak med mat och liknande. Jag köper så mycket att det blir gammalt och förstört. Jag vågar inte öppna mina skåp när folk är här för att dom reagerar på att jag har så mycket av allt. Vill också sluta med detta slöseri i alla fall.
    Schampo ja... Jag köpte nog på mig fyra när jag såg ett giftfritt märke jag läst om på rea. Och hemma står några stycken påbörjade i olika märken. Sedan är det de där giftseten jag köpt på reor, de kan ju vara bra vid resor (som jag gör väldigt sällan nuförtiden) och  att ge bort i present också... Hårbortstar har jag väl fyra nu. En saknar handtag men har jättebra borsthuvud och jag har inte sett någon såedan i affären, den andra är nästan aldrig använd för den passade inte mitt hå men slänga den bär emot, den är ju nästan ny, kanske någon vill ha den (och vem skulle det vara liksom)  En skitsnygg och skitdyr ylletröja jag aldrig var snygg i lät jag hänga tills jag såg att den fått ängerhål, då kunde jag åtminstone slänga den, för ge bort den med hål i som syntes gick ju inte (och varför hade jag inte gett bort den tidigare) und so weiter.
  • Anonym (normalstörd)

det blev lite kul med "giftset" efter "giftfri"

• Anonym (hamstern)

Jag samlar på mig strumpor också. Har utan att överdriva 150 par. Hårborstar har jag två. Men mest för att det tar emot att slänga den gamla. Sparar reklam i kassar också i tron om att jag ska slänga den. Men det gör jag inte. Åhhhhh. Vill bara bli normal.

• Pallas

Å, detta känner jag igen! Jag är med i en städtråd med en specifik metod sedan två år och jag har blivit väldigt mycket bättre. Jag har också fått hjälp av vänner och familj att rensa, strukturera och sortera. Jag samlade framför allt på byggmaterial, verktyg, bilar (!) osv. Det kan ju vara bra att ha...

Får du ångest av att rensa ut grejer?

• Anonym (normalstörd)
    Pallas skrev 2014-02-10 19:55:37 följande:
    Å, detta känner jag igen! Jag är med i en städtråd med en specifik metod sedan två år och jag har blivit väldigt mycket bättre. Jag har också fått hjälp av vänner och familj att rensa, strukturera och sortera. Jag samlade framför allt på byggmaterial, verktyg, bilar (!) osv. Det kan ju vara bra att ha...

Får du ångest av att rensa ut grejer?
    Ja en reservbil eller två är väl inte fel
    Ångest är för mycket sagt. När jag väl lyckas göra mig av med något är det riktigt skönt, vare sig det är nödtvång som med min uppätna tröja eller för att jag lyckats sortera ut och skicka iväg till välgörenhet, säljer  eller ger bort till någon som är intresserad. Mycket av mina högar är just sådant som jag tänkt att ge bort men där det bara inte blir av (släktingens bebis som skulle fått kläderna har växt ur dem etc). Men jag vill rensa ut i min egen takt och med eftertanke, lägger sig någon annan i blir jag stressad och går i försvar, och med min takt hinner det växa mossa på prylarna.
  • Anonym (normalstörd)
    Anonym (hamstern) skrev 2014-02-10 19:53:49 följande:
    Jag samlar på mig strumpor också. Har utan att överdriva 150 par. Hårborstar har jag två. Men mest för att det tar emot att slänga den gamla. Sparar reklam i kassar också i tron om att jag ska slänga den. Men det gör jag inte. Åhhhhh. Vill bara bli normal.
    Jag har en kasse med drygt femtiotalet udda strumpor. Någon gång ska väl den andra dyka upp (även om somliga hunnit bli urvuxna)  och om inte annat går de väl att ha när man städar.
  • Anonym (släkting)

Jag har en släkting som har ett sjukligt samlarbeteende. Eftersom hon har två ban har hon haft en hemma-hosare hos sig i flera år. Tyvärr har det inte haft någon effekt. Det är grejor överallt och inga fria ytor och tyvärr ingen vilja att förbättra situationen. Barnen vågar aldrig ta hem kompisar eftersom det är så stökigt. Det är en sorglig funktionsnedsättning som gör familjen medberoende.

• Athena 426

Hej TS! Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med dig för en förfrågan!

Du får mer än gärna mejla mig på min inbox eller på athena@jarowskij.se

Det handlar om samlande. Tusen tack! Hoppas vi hörs!

• Athena 426
    Anonym (hamstern) skrev 2014-02-10 19:30:25 följande:

Då får hemskt gärna också mejla eller inboka mig här (hamstern).

Vet att det verkar konstigt men jag har en seriös förfrågan.

Mvh Athena

• Presens

Det finns förmodligen någon självhjälpsbok i detta ämne - om inte annat så på engelska.

• Anonym (normalstörd)
    Presens skrev 2014-10-02 20:31:06 följande:

Det finns förmodligen någon självhjälpsbok i detta ämne - om inte annat så på engelska.

Tipsa mig gärna i så fall, själv har jag inte hittat någon. Vanlig "decluttering"-litteratur är inriktat på mer normalt ostrukturerat hamstrande.
  • Presens
    Anonym (normalstörd) skrev 2014-10-10 12:23:18 följande:
    Tipsa mig gärna i så fall, själv har jag inte hittat någon. Vanlig "decluttering"-litteratur är inriktat på mer normalt ostrukturerat hamstrande.
    Jag sökte på Adlibris och fick många träffar t.ex: Kryssa i facklitteratur i sökfältet.

Overcoming Compulsive Hoarding

av Fugen A. Neziroglu
    Häftad, 2004, Engelska, ISBN 9781572243491
    124 kr

Although the much-satirised image of a house overflowing with National Geographics and infested with cats may make us chuckle, the reality of compulsive hoarding is no laughing ?

• Presens
    Anonym (normalstörd) skrev 2014-02-10 20:10:40 följande:
    Jag har en kasse med drygt femtiotalet udda strumpor. Någon gång ska väl den andra dyka upp (även om somliga hunnit bli urvuxna)  och om inte annat går de väl att ha när man städar.

Men Du, hur blir det om du bestämmer dig för att ändra dig då? Införa köpstopp eller helt enkelt röja upp i dina högar. Om du inte får ångest av det - vad hindrar dig? Lathet? Oföretagsamhet? Tidsbrist?

Du behöver ju se ditt samlande som ett större problem än vad det kostar i ansträngning att göra nåt åt det.

Skapar det mer negativa känslor att hos dig än vad du är villig att erkänna kanske? För du är ju bara "normalstörd" ju! ;)

• padelin

Hej

Jag tycker också att det är svårt att slänga saker men som tur är så samlar jag inte på mig en massa saker. När jag läste inläggen så kom jag att tänka på hur man förhindrar den här typen av problem på en arbetsplats där man kan arbeta enligt ett system som heter 5S.
    Saxat ur Wikipedia:

5S är en japansk metod för att skapa ordning och reda på arbetsplatsen. Metoden utvecklades ursprungligen hos Toyota.

I svensk tappning brukar de fem essen uttydas:

Sortera (seiri) verktyg och material som används på arbetsplatsen. Skilj det som är nödvändigt, från det som inte är det.

Systematisera (seiton) det som är nödvändigt så att det är lätt tillgängligt. Ge det en given lämplig plats och tag bort annat.

Städa alt. Skick (seiso) regelbundet. Liten städning varje dag. Större rengöring varje vecka.

Standardisera (seiketsu) de dagliga rutinerna. Använd att-göra-listor för daglig vård av maskiner och lokaler.

Se till alt. Sköt om (shitsuke) att ordningen hålls. Förbättra att-göra-listorna steg för steg.

Det finns en alternativ svensk översättning som kanske bättre överensstämmer med den japanska grundbetydelsen. En eventuell nackdel är att stegen i denna översättning inte inleds med ett S.

Inventering ? En aktivitet där all personal som arbetar på arbetsplatsen gemensamt markerar åtgärder i anläggningen. Här brukar man gå längre än att bara sortera ut ej nödvändigt material och också markera annan typ av slöseri på arbetsplatsen.

Placering ? Alla verktyg och hjälpmedel placeras på lämplig plats och märkes upp.

Initialrengöring ? Anläggningen rengörs grundligt. Arbetet dokumenteras för att skapa rutiner. Fotografier definierar den nya nivån.

Rutiner ? Etableras med system för uppföljning så att den nya nivån upprätthålls.

Disciplin ? Revisioner genomförs med en engagerad ledningsorganisation.

5S är en viktig del i Lean Manufacturing och i Total Productive Maintenance.

Jag tror att detta system går utmärkt att använda även i hemmet.
    Kan vara bra att skaffa ett strikt regelsystem när man vill få bukt på sitt eget beteende när det inte ligger någon diagnos bakom det hela.

• Anonym (normalstörd)
    Presens skrev 2014-10-10 14:04:54 följande:
    Jag sökte på Adlibris och fick många träffar t.ex: Kryssa i facklitteratur i sökfältet.

Overcoming Compulsive Hoarding

av Fugen A. Neziroglu
    Häftad, 2004, Engelska, ISBN 9781572243491
    124 kr

Although the much-satirised image of a house overflowing with National Geographics and infested with cats may make us chuckle, the reality of compulsive hoarding is no laughing ?

Tack för tips, jag har inte sökt ordentligt tidigare inser jag. Amazon hade ett hyfsat utbud, som vanligt med blandad kritik och som vanligt med vissa ganska tydliga köpta recensioner bland fempoängarna men flera verkar kunna vara intressanta.
  • LyckligaLina

Vet inte om steget är för stort, men kan du försöka tänka om och göra det till en sport att inte samla på sig nytt och istället rensa ut?

Jag är uppvuxen med attityden att man inte bara får slänga för det är ju bra att ha, medan min sambo är minimalist.

Jag har därmed omprövat denna motvilja mot att slänga saker i onödan.

Det visade sig vara en befrielse att kunna rensa ut lådor i förråd som jag knappt använt, skänka kläder till klädinsamling, sälja prylar på blocket etc. Jag saknar inte prylarna! Däremot uppskattar jag de fria ytorna.

Om det är förbrukningsvaror så kan man ju se hur länge grejerna faktiskt räcker utan att fylla på nytt hela tiden.

Svar på tråden hjälp vid hoarding? ("sjukligt" samlande på hög)