• Anonym (Sofia)

Supertidiga gravsymptom?

Hej!

Jag och min man har precis gjort första försöket att få ett syskon till vår son. När jag blev gravid med sonen fick jag graviditetssymptom mest efter bim, men denna gång känns allt annorlunda. Jag hade ägglossning för ca 5-6 dagar sen och idag vaknade jag med yrsel, är allmänt hängig och fryser. Har också molvärk (men det har man ju oftast även innan mens) och är trött som stryk fast jag sovit bra i natt! Har googlat och förstått att en del har haft just denna sjukdomskänsla som första graviditetssymptom. Jag känner starkt att det kanske tog sig på försök 1! Låter säkert sjukt men känner mig gravid. Tungan ute Även småillamående precis som jag kände med sonen.

Någon därute som haft graviditetsymptom innan BIM så tätt inpå ÄL och att det sen visade sig att du var gravid? Glad

• Svar på tråden Supertidiga gravsymptom?
  • Anonym (Ägg)

Låter inte så sannolikt då ägget inte fäster förrän mellan dag 5 och 10 och sen tar det ca 2-3 dygn innan det finns tillräckligt höga mängder hcg för att kunna mäta och då alltså känna symtom!!

• Anonym (Fialotta)
    Anonym (Ägg) skrev 2014-02-10 20:52:56 följande:
    Låter inte så sannolikt då ägget inte fäster förrän mellan dag 5 och 10 och sen tar det ca 2-3 dygn innan det finns tillräckligt höga mängder hcg för att kunna mäta och då alltså känna symtom!!
    Det stämmer faktiskt inte. Forskning visar att ägget börjar utsöndra hormon redan på vägen ner i äggledaren, så man kan faktiskt känna tidigt att man är gravid om man är känslig.

Dock är det helt omöjligt att veta om ts är gravid. Vi kan bara hålla tummarna. Det kan lika gärna vara PMS eller flunsan. Eller en bebis

• Anonym (Sofia)

Tack för era svar! Förstår att det låter osannolikt..hehe. Är chockad själv, speciellt med tanke på den tyngnadskänsla/stickighet som jag har i livmodern ochtröttheten som inte alls är jag. Men kan som sagt lika gärna vara så att jag är på g att bli sjuk. Vi får vänta och se!

De olika resonemang ni för om hurvuvida man kan känna symptom innan ägget fäster eller inte är intressanta! Hur är det där egentligen? Jag har alltid också trott att man inte kan känna något förrän efter bim, men så kanske det inte är alltså. Spännande detta! Glad

• Anonym (Ägg)
    Anonym (Fialotta) skrev 2014-02-10 20:54:59 följande:
    Det stämmer faktiskt inte. Forskning visar att ägget börjar utsöndra hormon redan på vägen ner i äggledaren, så man kan faktiskt känna tidigt att man är gravid om man är känslig.

Dock är det helt omöjligt att veta om ts är gravid. Vi kan bara hålla tummarna. Det kan lika gärna vara PMS eller flunsan. Eller en bebis smile1.gif
    Det får du hemskt gärna visa källa på för jag vill gärna veta hur ett ägg som inte är connected till kroppen utan "svävar" fritt kan ge/utsöndra så pass mkt hcg att det exempelvis ger utslag på gravtest?
  • Emmalinnéa

Jag har fått illamående direkt vid befrukting, jag är extremt känslig för hcg.
    Denna tredje graviditeten fick jag ont i fogarna veckan innan bim. Brösten svullnade även upp då.
    Det är inte ovanligt alls att känna gravidtecken direkt vi d befruktning vissa känner bara när dom är gravida jag visste det direkt.

• Anonym (Fialotta)
    Anonym (Ägg) skrev 2014-02-10 21:01:58 följande:
    Det får du hemskt gärna visa källa på för jag vill gärna veta hur ett ägg som inte är connected till kroppen utan "svävar" fritt kan ge/utsöndra så pass mkt hcg att det exempelvis ger utslag på gravtest?
    Det skrev jag inte. Jag skrev att ägget börjar utsöndra hormon redan innan det fäst. Ts pratar inte om gravtest, hon pratar om sina egna symptom i kroppen. Det är helt olika saker.

www.webmd.com/baby/guide/understanding-conception

www.rnceus.com/hormone/hcg.html
    when we studied what happens in the ovary after conception, that is, once fertilization takes place, the trophoblast layer of the developing blastocyst begins to produce and secrete hCG.
  • Anonym (spännande)

Med mina två första visste jag på en gång att jag var gravid. Eller nu ljuger jag förresten. Innan första trodde jag att jag var gravid varje månad :) (försökte i två år innan det tog sig). Dock var känslan en helt annan när det väl "tog" så att säga. Med andra kunde jag direkt säga att jag blev gravid. Vet inte hur jag ska förklara, men det var som att huvudet visste innan kroppen.

Nu försöker vi med en trea. Mensen är sen. Jag är supertrött. Men har varit det hela vintern tror jag, så jag vet inte om det är det. Slutade med minipiller för två månader sen och hade första mensen runt den sista december. Så det kan ju hända att den bara tjorvat till sig efter allt pillerknaprande i flera år. Innan var mensen som en klocka.

Men idag har jag haft som "huggningar" i livmodern. Inte mensvärk. Typ som att man får snabba, korta kramper, Vet inte vad det är.

Men jag har inte den där "känslan" som jag fått med de två första...Frustrerande! ;)

Spännande att se om du har rätt TS.

• Anonym (M)

Denna gången (min tredje graviditet) kände jag redan ca 5 dagar efter "myset". Jag fick fruktansvärt ont i ryggen (höll i sig ca 2 veckor), precis samma ryggont som jag hade när mina förlossningar drog igång och hade ganska stark molvärk i livmodern.  Jag mådde även illa 2 nätter så jag vaknade. Mina bröstvårtor ändrade färg och form redan efter 7 dagar och dagen efter det fick jag väldigt ont i dem och det började sticka i dem precis som när mjölken rinner till. Jag var helt säker på att jag var gravid en vecka efter "myset"! och mycket riktig var jag dett! Fick dock vänta en vecka till innan jag plussade. 

• Anonym (Sofia)

Tack alla för er svar, spännande berättelser! Glad

Idag har jag inte varit lika trött och illamående så det kanske bara var inbillning ändå.. Flört Dock har jag inte som vanlig mensmolvärk nu utan en mer tyngande och stickande känsla mitt i "tjejmagen", liksom som små hugg istället för konstant värk. Hoppas detta är ett tecken! Spännande!

• Anonym (spännande)

Jag testade positivt idag! :)

Svar på tråden Supertidiga gravsymptom?