• Anonym (oroligmamma)

feber vid tandsprickning?

Hej! Jag har en son på 14 månader som håller på att få 4stycken kindtänder. Den ena kindtanden ser man små piggar av men dom andra ser man inte än. Bara att dom är på gång.

Detta märkte vi för ca 1vecka sedan att dom var på gång. Sedan idag så vart han väldigt varm imorse när han vakna och jag tog upp honom. Han var väldigt gnällig och slö igår och hade ont och har gråtit varje dag till sömns och bitit på allt.Han dreglar väldigt mycket också så vi är ju säkra på att det är tänderna iallafall. Så idag på morgonen gav vi honom en alvedon och han somnade. Han har sovit mestadels av dagen och varit slö och knappt velat äta eller dricka. Vi har nu lyckats få i han glass och vatten iallafall. Vi kollade tempen runt 4 och då hade han feber igen så vi gav honom en alvedon. Han somnade om igen och vart lite gnällig.

Sen vaknade han för ca 1timme sedan och var jätte varm igen och alldeles röd om kinderna. Han är inte alls sig själv utan jätte slö och medtagen. Vi tog tempen och då hade han 39.1 i feber, dock vart våra alvedon slut så vi fick vänta på hans farmor och farfar som skulle passa honom då vi inte vill dra med honom till affären. Så när vi var på affären och handlade så ringde farmor och sa att han då hade 40grader. Så vi skynda oss hem och gav honom en alvedon och sedan fick han ta en dusch som tydligen skulle vara bra för att svalka honom. Han fick även lite juice och vatten men då kräkte han. Dock bara en gång så det kanske var för att han drack för mycket. Nu fick han lite youghurt och mår lite bättre och febern har sjunkit. Står i kö hos 1177,  men tänkte höra här samtidigt om någon vet om det kan vara tänderna som orsakar febern? 
    Tycker ju att 40grader är ganska rejält för att vara tänderna som är på gång.. Är ju så orolig för att vår plutt ska få feberkramp. Någon som vet och kanske har några tips? 

Får höra vad 1177 tycker, om vi ska åka in och kolla eller avvakta. 

• Svar på tråden feber vid tandsprickning?
  • Anonym (Google)

Alltså så hög feber o så slö blir man väl inte av tandsprickning? När vår som fick lite feber o tänder så googlade jag o enligt läkare så finns det inga "bevis" på att feber har med tänder att göra alls, får man feber samtidigt som tänder så är det en slump menar dom. BVC o föräldrarna verkar inte hålla med. Hursomhelst så låter det ju snarare som en rejäl förkylning med feber spm de flesta har just nu! Sen har han säkert ont av tänder oxå.

• Tuppjuck

Vår 13 månader gamla tjej fick en tand förra veckan och då hade hon 40,8 som mest en kväll. Fick lov att ringa vårdguiden för man blir ju rädd för så hög feber. Gav henne febernedsättande på deras inrådan och tog febern ofta (vi skulle åka in direkt om inte febern gick ner för 41 grader är skadligt för hjärnan enligt sköterskan jag pratade med). Dottern hade inga andra symptom alls och dagen efter stack en ny tand ut och hon fick mycket lägre feber i några dagar till tills den kommit upp lite mer. Så jag tror på att tänderna kan ge rejäl feber...

• Morkullan

Jo det kan man bli. En jag känner blev dundersjuk och blev inlagd på sjukhus flera gånger under sitt första 1 1/2 år i livet. Ingen förstod vad som var felet. Tillslut förstod hennes pappa sambandet med tandsprickningen. 40-41 graders feber varje gång. Samma sen när hon fick treårständerna och sexårständerna. I efterhand så ser de att varje feberperiod och sjukhusinläggning har varit i samband med tänder. Det tog tid att förstå för att det inte är något man tror. De flesta som får feber får ju bara lite.

Känner ytterligare 2 barn som också får riktigt hög feber och blir väldigt påverkade och sjuka, varav en blir "förkyld" också varje gång. Det är inte tillfälligheter när det sker varje tandsprickning. Dessa två är nu 6 respektive 2 år så de har hunnit få många tänder.

Det är dags för sjukvården att lära och att erkänna att tandsprickning kan vara värre än lite ont, lätt förhöjd temp och dregel. För de flesta är det inte det men för några.

• Anonym (Google)

Ja men enligt läkarna är det lite "hönan o ägget" där. För tänderna har lättare att komma ut när immunförsvaret tillfälligt är sämre. Alltså kan det vara en infektion först o då "passade tänderna på". Det är vad jag googlat mig till alltså. Jag har egentligen ingen åsikt i frågan annars..

• Anonym (oroligmamma)

Okej. 

Han hade nyss 40.3 i feber, så vi gav honom alvedon och dricka och håller på att ringa 1177 igen. Detta är 2 dagen med hög feber och han är jätte slö och ledsen hela tiden. 

Igår sa dom att vi skulle avvakta tills idag och ringa vc idag men på vc sa dom att vi skulle avvakta tills imorgon. Men jag börjar verkligen tveka på tänderna för han både spyr och har hög feber. Han vrider och vänder på sig och är jätte ledsen. 

Vi ska höra vad 1177 säger nu men kommer åka in med honom i vilket fall som för han mår inte alls bra. 

• Anonym (Google)

Ja usch åk in med honom så de får kolla på honom. Jobbigt när de är så små :(

• ShinMama

Min son får 39grader varje gång en tand kommer tillsammans med diarre och blöjeksem.

Svar på tråden feber vid tandsprickning?