• Anonym (Hjälp!)

    vill hjälpa mina vänner till att på hem sina 2 barn igen!

    För några månader sen råkade mina vänner ut för det värsta som kan hända som föräldrar! Socialen tog deras barn! Tänker ta detta kortfattat!
    Det kom in en anonym anmälan om att mina vänner inte kunde ta hand om barnen då dom låg efter i utvecklingen och detta är både jag och föräldrarna medvetna om och dom kämpar för att få dom att komma ikapp i utvecklingen. BVC har påpekat det med men det har aldrig varit någon fara enligt henne. En vecka efter att anmälan kom in va dom tvungna att åka till ett familje hem för att visa att dom klarade av sina barn och där skulle dom vara 6-8 veckor efter drygt en vecka anser socialen att dom inte klarar sin uppgift som föräldrar och att dom ska fosterhemsplaceras hos barnens farbror. Som i mina ögon är skrämmande då barnen bara är 2 och 1 år och inte har träffat farbror mer an kanske 2-3 gånger! föräldrarna får se dom varannan helg 6 timmar uppdelat på både lördag och söndag! Farmor som familjen har varit och hälsat på minst! En gång i veckan får inte hälsa på. Trots att enligt lag får inte barnen bryta kontakt med nära släckt och vänner!

    Detta är väldigt kort fattat men nu till min fråga! Vad ska jag som vän till familjen göra jag känner att jag vill hjälpa dom så mycket jag kan jag har till och med frågat min sambo om inte vi kan ta hand om barnen i stället! Jag vill göra allt för att hjälpa dom! Men vet inte vad! Ikväll har jag och min sambo suttit och läst lagar och rättigheter om just detta för att försöka hjälpa till men det är så svårt så snälla hjälp oss att hjälpa familjen få hem sina barn!

  • Svar på tråden vill hjälpa mina vänner till att på hem sina 2 barn igen!
  • Anonym (jahaja)

    Det krävs i regel ganska mycket för att ett barn ska omhändertas. En utredning görs & uppenbarligen visade den brist på omsorgsförmåga från föräldrarnas sida. Med tiden kommer de troligtvis träffa barnen mer & det enda jag tycker ni ska göra är att stötta föräldrarna i det som händer & sker. Att de skulle placera barnen hos er kommer nog aldrig ske, då ni dels ej är släkt & då ni tydligen inte uppskattar de lagar som finns & därigenom troligen skulle låta föräldrarna vara med barnen mer. Det finns en anledning till att barnen ej ser föräldrarna så mycket till en början då de ska slippa bli förvirrade!

    Om de är missnöjda så går det att överklaga beslutat & en ny bedömning görs...

  • LinneaJosie

    Du kan stötta dina vänner i att förändra det som myndigheterna ansåg brast i deras föräldraskap, samt hjälpa dem överklaga beslutet.

  • Anonym (nn)

    De kan överklaga men de facto så krävs det en hel del för att barn ska omhändertas och det borde fler inse.

  • Anonym (Vann i FR)
    Anonym (nn) skrev 2014-02-11 14:30:13 följande:
    De kan överklaga men de facto så krävs det en hel del för att barn ska omhändertas och det borde fler inse.
    Nej, det behövs inte en hel del för att ett barn ska omhändertas. Det räcker med att socialen har en "känsla" och så oengagerade/okunniga politiker och förvaltningsrätt på det. Det borde fler inse.

    Det finns ju otaliga exempel på detta som varit uppe i media de senaste åren.

    gd.se/nyheter/sandviken/1.4088781-barnrattsjurist-chockad
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4233520
    www.punktinsatser.com/se/unga_maenniskor/220/slapp-rattssakerhet-vid-tvangsomhandertagning-av-barn-
    www.dn.se/insidan/utredningar-baseras-pa-skvaller/

Svar på tråden vill hjälpa mina vänner till att på hem sina 2 barn igen!