• EnKatta

Tips till 30-årsfest!

Jag och min sambo planerar vår gemensamma födelsedagsfest. Vi har hyrt lokal och kommer bjuda ett 30-tal vänner, vi har tänkt att ha temat/dresscode Venetian masquerade. Det kommer alltså att vara relativt uppklätt :) Vi bjuder på fördrink, buffé, tårta och dryck till maten (och så länge det räcker) och resten får folk ta med sig själva :) Jag behöver nu alla tips jag kan få på bra aktiviteter före, under och efter middagen, mingel-lekar, tipsrunda (?!), o.s.v.

• Svar på tråden Tips till 30-årsfest!
  • Jackson

Jag hade inte kommit om en kompis hade bjudit in till maskerad. För det första: Jag är inget barn och behöver således inte klä ut mig för att ha roligt. För det andra: Alla kanske inte har ekonomi att köpa maskeradkläder, den stressen ni sätter på era vänner hade jag inte velat vara med om - dessutom om de ska köpa med sig egen alkohol, transport, kanske övernattning OCH presenter till er båda.. 

Jag hade sagt tack men nej tack. 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • EnKatta
    Jackson skrev 2014-02-11 00:17:53 följande:
    Jag hade inte kommit om en kompis hade bjudit in till maskerad. För det första: Jag är inget barn och behöver således inte klä ut mig för att ha roligt. För det andra: Alla kanske inte har ekonomi att köpa maskeradkläder, den stressen ni sätter på era vänner hade jag inte velat vara med om - dessutom om de ska köpa med sig egen alkohol, transport, kanske övernattning OCH presenter till er båda..  Jag hade sagt tack men nej tack. 
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.

Oj, nu verkar det ju som att du känner våra vänner bättre än vi själva! Imponerande. Vi ska alltså ha en fest där männen har kostym, kvinnorna cocktailklänning. Till detta bär man sedan en venetiansk mask. Jag och min sambo har nyligen flyttat för att börja studera, och vi ska ha festen i vår "gamla" hemstad för att det ska bli så smidigt som möjligt för alla, då flertalet av gästerna bor i närheten. Att vi sedan bara nöjer oss med att bjuda på ca 5 glas/person har alla nog full förståelse för i.o.m. den begränsade ekonomin studentlivet ledet till. Det låter som en himla tur att vi inte har tänkt att bjuda dig, med den inställningen , Jackson. Nu åter till vad tråden var tänkt att handla om! är det någon som har tips på bra lekar/aktiviteter under en sån här tillställning? :)
  • La Lola

En tipsrunda om er såklart.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mandel

Jag älskar att klä upp mig så jag hade gärna kommit!

Det finns en lek där man tar en kortlek och så delar man ut ett kort till alla. Alla tar  och sätter sig med en stol i en stor ring och sedan har lekledaren en kortlek. Lekledaren tar ett kort och säger färgen, ex ruter. Då ska alla med ett kort med ruter på flytta sig ett snäpp till nästa stol. Sitter det någon där så sätter man sig i den personens knä.
    Nästa kort som kommer upp för lekledaren är klöver och då flyttar sig alla med kläder, MEN har man en person i knät får man snällt sitta kvar...
    Den som först kommer tillbaka till sin startstol vinner!
    Det kan bli många sittandes på samma stol och en del hinner inte flytta sig mer än en enda stol...

Fåniga tipsrundor som kräver lite roligt tänkande med knasiga alternativ är roligare än rena fakta.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • EnKatta

Tack för tipsen! Det med kortleken verkar kunna vara roligt, perfekt att ha lite senare under kvällen :)

• Mandel

Behöver man dela in gästerna i grupper/lag så är ett tips att numrera glasen med välkomstdrinken.
    Vill man slippa fundera på bordsplacering så får folk sätta sig med den grupp de tillhör - siffrorna på glasen.

Varje grupp kan även ha ett papper med uppgifter som de ska utföra under kvällen. Olika för varje grupp så klart.
    Allt ifrån att sjunga snapsvisor från förtryckt häfte till att tända ljus, koka kaffe, duka fram tårta osv.

Sätt upp ett stort papper på väggen och be alla att de ritar ett självporträtt på det under kvällens gång.

Sätt upp "klotterpapper" på toa där gästerna kan klottra någon hälsning.

Varför inte dra till med en barnlek typ sätta knorren på grisen? Går säkert att göra det snuskigt genom att sätta snoppen på en kille - i papp så klart! Eller sätta snoppen i snippan.... Ja, ja... Allt beror på klockslag!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Sol

Jag var med om en skojig tipsrunda en gång.
    Frågorna löd typ; Vem suger bäst? Vem är kvinnligast? Vem är rappast i käften? osv. På varje fråga var de tre alternativen namnet på tre deltagare på festen. 
    När alla hade gått rundan samlades vi sedan och fick med tävlingar avgöra vem som suger bäst. Anna, Nisse och jag som var alternativen, fick tävla om vem som först sög i sig en flaska sockerdricka med sugrör. 
    Kvinnligast. de tre fick tävla om vem som fortast fick på sig strumpbyxor. (en man vann den )
    Rappast i käften fick äta godissnöre med händerna bakom ryggen. 

Sen var det bara att se vem som hade gissat rätt på flest! 

Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • norrlandsflicka

På vårt bröllop hade värdparet ordnat en typ av bingo där man t.ex. skulle hitta nån som kan cykla enhjulIng, har en bror, åt gröt till frukost, har gröna trosor på sig... Bara hitta på lite olika roliga saker. 16 olika saker tror jag vi hade. Då ska man ha olika namn på varje ruta och först som hittat personer till alla rutor vinner.

Svar på tråden Tips till 30-årsfest!