• Nadiel88

    Förvärkar. Vila eller hålla igång?

    Är i vecka 38 nu.
    Har sen några veckor tillbaks fått som mensvärk, molvärk i mage och rygg.
    Men sen igår har det kommit som värkar som kommer och går. Inte tätt och inte så intensiva. Även om det känns mer vissa gånger.

    Jag vill ju gärna att bebisen ska komma ut NUUUU! Men då jag sovit rätt dåligt de senaste två nätterna pga ryggont och dålig luft. Så vet jag inte hur jag ska göra. Passa på att vila kroppen? Eller ska jag hålla igång mera så det kommer igång ännu mer. Vill ju inte direkt att det ska avstanna. Vill ju ha bebis här NU!
    Sen kan det ju säkert försvinna eller hålla på såhär länge ändå. 

    Men hur skulle ni ha gjort? Några erfarenheter? :)

  • Svar på tråden Förvärkar. Vila eller hålla igång?
  • spökplumpen

    Jag skulle ha vilat upp mig för det som väntar. Förlossningen kommer igång när den kommer igång oavsett om du vilar eller förbrukar dina krafter innan.

  • Mika86

    min andra förlossning hade jag förvärkar några timmar innan bm besök o blev då skickad till förlossningen där jag fick gå, gå o åter gå för att få igång det, även bada varmt men hjälpte inte.
    tredje förlossnibgen hade jag förvärkar i 1,5 dygn innan inläggning på fl, då testades allt långprommenad, vila, dammsuga, varmt bad o spring i trappan o på fl va de jätte säkra på att det skulle komma igång om jag va uppe o gick så gick mycket där men hjälpte inte, blev igångsatt 2 dygn efter förvärkarna startade

  • Lilla kakan

    Hade mycket förvärkar i slutet av förra graviditeten (och har fått nu också, är i v 37). Min bm då sa att förvärkar som inte har effekt tenderar att avta när man vilar. Men riktiga värkar kommer istället igång bättre av att man vilar (t.ex. startar ju de flesta förlossningar kvällstid/nattetid när man tar det lugnt). Kanske inte stämmer på alla och i alla lägen, men jag tyckte det lät logiskt

  • Skruttelito

    Säger också vila :) Som du själv skriver kan man ha förvärkar länge och du vinner inget på att vara tröttare än du redan är när förlossningen väl drar igång.

  • backen15

    Oftast får man inte igång en förlossning genom att hålla igång mera, givetvis är det ju bra att röra på sej en del, promenera osv om man kan och orkar.. Men kroppen är redo när du är redo,  utvilad....;) Vila är inget som gör att det drar ut på en förlossning, att den kommer igång senare.. Tvärtom istället..
    Sedan tror ju jag på den där lilla " myten" att ofta är det ärftligt hur man går över tiden eller inte, så har det varit för mej och även vänner till mej. Oftast går man i sin mammas "fotspår" :) Vad gäller övertid eller inte. Såvidare man inte får för tidigt av en speciell orsak... Lycka till!!

Svar på tråden Förvärkar. Vila eller hålla igång?