• Paulina P P

God vegetarisk mat för en köttätare?

Jag gillar kött, men äter gärna vegetariskt då och då. Tyvärr verkar min make tro att det är omöjligt att laga god och mättande vegetarisk mat. Någon som kan tipsa om en eller flera rätter som kan övertyga en inbiten köttätare?

Han gillar inte bönor och liknande och är allergisk mot nötter (kan äta mandel, pinjenötter och jordnötter). Han är skeptisk mot tofu men älskar halloumi.

• Svar på tråden God vegetarisk mat för en köttätare?
  • kaffe

Prova quornfärs om du inte gjort det innan. Det kan användas på samma sätt som vanlig köttfärs och smaken är ungefär detsamma.

• BuoBä

Gör tjocka soppor och servera med bröd och ost. 
    Det finns massor med bra recept på ica.se. Bas kan vara tex potatis, sötpotatis, blomkål eller pumpa. Han kanske tom äter bön- eller linssoppa om du mixar den slät.

Halloumiburgare med en god sallad och/eller ugnsrostade rotsaker.

"Kycklinggryta" med quorn. Säger du inget märker han troligen ingen skillnad.

Många italienska gratänger är vegetariskta, tex den här som är väldigt god: 
    www.ica.se/recept/cannelloni-arrabbiata-714664/

Risotto. Inte nyttigt, men mätt blir man.

• Marie0201

Jag och min sambo hade lite som nyårslöfte att äta mer vegetariskt. Det har varit lite svårt att hitta inspiration, tycker jag, men vi ska nu försöka oss på att äta mer asiatisk, vegetarisk, mat och se om det blir bra. Tycker ofta att det är sältan man saknar i  vegetarisk mat. Champinjoner, eller annan färsk svamp, brukar jag i princip ha som stående inslag när jag lagar vegetariskt.

Ska laga en ny, asiatisk/vegetarisk rätt (med champinjonerGlad) ikväll faktiskt. Det ser jag fram emot!

Då jag utesluter gluten i min kost så har pastagratänger och soppa med bröd gått lite bort.

Finns massor med inspiration att få på nätet, en riktig guldgruva!

• Paulina P P

Jag har dessvärre en kräsen make. Han gillar inte släta soppor tex. Han kan äta det, men det är inget han tycker speciellt mycket om.

Om hans barn ska äta samma mat måste den vara utan svamp och lök också. Puh!

Jag hade tänkt försöka laga något utan subsitut som quorn och liknande. Men jag vet inte om det går. Linser och kikärtor gillar han såklart inte heller. Om de är mixade och blandade funkar det säkert. Man kanske kan göra bönbiffar?

• Duckan

Vi är extrema köttätare vi med. Blev bjudna på en quorn-köttfärssås och den var banne mig god nog att äta med bra aptit.

• Tow2Mater

En vegetarisk pizza med t ex spenat och fetaost smakar ju hyfsat. (Fast den är ju ännu bättre med lite kyckling pä också forstäs.)

• Zoja

Använd er av quorn/sojaprodukter, quornfärs, quornfiléer, quornbitar etc.

Linsgryta/linssallad tycker jag är gott, koka linser och blanda ner de grönsaker och eventuellt potatis ni gillar.

Fyllda svampar/paprikor kan bli riktigt gott.

Ska ni använda tofu, se till att krydda och gärna låta den ligga i någon slags marinad innan ni steker. Jag tycker att det är godast att steka i små bitar (~0.5x0.5 cm), eftersom jag brukar vara dålig på att marinera i tid och tycker att det smakar rätt lite i stora bitar.

Burgare är rätt gott också, går att göra enkla bönburgare hemma.

Lasagne är alltid gott, det går att göra både med quorn/sojafärs och diverse grönsaker.

En grönsakswok med diverse grönsaker och tofu serverat med ris eller nudlar är även det gott.

• EllanEriksson

Nu är jag mest köttätare själv men man kan ju göra vegetariska vårrullar och ha ris eller nudlar till! :)

Sen finns det ju spenatsoppa som man kan skära ner kokta ägg i om man vill ha mera substans :)

• Paulina P P
    EllanEriksson skrev 2014-09-12 10:24:10 följande:

Nu är jag mest köttätare själv men man kan ju göra vegetariska vårrullar och ha ris eller nudlar till! :)

Sen finns det ju spenatsoppa som man kan skära ner kokta ägg i om man vill ha mera substans :)

Det var ett bra tips! Jag har aldrig gjort vårrullar. Är det svårt?
  • EllanEriksson
    Paulina P P skrev 2014-09-12 10:38:46 följande:
    Jag har noll koll på hur svårt det är xD jag har en kompis som gjort det några gånger.. Men man kan ju köpa vårrullspapper på typ Willys tror jag det är :) eller ja, även Maxi också tror jag :)
  • Open Mind

Om du inte vill krångla till det, bjud honom på en pizza med tomatsås, champinjoner, tomater och ost. (Eller liknande).

Om inte DET är mättande vetisjutton. Flört

• Variation

Min favoritsida för inspiration när det gäller vegetarisk mat: http://www.greenkitchenstories.com/ Några favoriter är Beet Bourguignon, Black Rice, Kale & Aubergine Pilaf och Green Pizza with a Cauliflower Base. Har bjudit veg.skeptiska personer på alla tre och inte fått klagomålGlad

• Zoja
    Paulina P P skrev 2014-09-12 10:38:46 följande:
    Man köper filodeg eller liknande i affären och gör en grönsakswok med små bitar grönsaker och andra saker man vill ha i. Sedan klipper man degen i fyrkanter, lägger en klick röra och rullar ihop. Inte särskilt svårt, men det kan vara lite pilligt och ta lite tid.
Svar på tråden God vegetarisk mat för en köttätare?