• Anonym (Kristina)

Mitt X vägrar bodelning

Min fd man vägrar samarbeta kring bodelning. Jag och våra barn bor kvar i den gemensamma lägenheten som vi köpte tillsammans för många år sedan. Lånet på lgh är gemensamt dvs hälften står på hans och hälften på mitt namn. Jag har betalat lånet helt själv i över ett år då han vägrar betala sin del. Han menar på att det är jag som bor i lgh och då har han ingen skyldighet. Jag försökte komma med olika förslag på lösningar som att sälja...överlåta den till mig m m. Tog hem en mäklare för att få reda värdet på lgh...men han dök inte upp ens.

Dessutom har jag ca 375 000 kr i blanco lån som togs under äktenskapet som jag vill kräva honom på (halva lånet)
    I 6 månader försörjde jag barnen helt själv då han vägrade ge mig underhåll. I dag får jag från Försäkringskassan. Jag gick minus med pengar redan från början då han gömde mina räkningar (JA NI HAR LÄST RÄTT) under tiden jag var sjukskriven..Blev opererad för förstadier till bröstcancer. Han ljög om jobb och ekonomi, så han gömde mina räkningar som han inte kunde betala. När allting avslöjades, flydde han härifrån ..innan jag hann strypa honom ( hade inte gjort det..)

Jag har inte råd med advokat och hörde med min hemförsäkring ..men det täcker inte. Vad f.. ska jag göra?
    Rättshjälp fungerar inte då jag har jobb och tjänar över 300 000 om året. (kollat upp det)

Jag sitter i skit..var gift i 16 år..

Någon som har några förslag? 

• Svar på tråden Mitt X vägrar bodelning
  • sextiotalist

Ta kontakt med tingsrätten och be dom utse en bodelningsman, visst det kommer kosta en slant, men som du beskriver det så kan du bara gå plus på en bodelning.

• Anonym (Kristina)

Behöver jag ingen advokat då?

• Anonym (Rätt!)

Nej, du behöver ingen advokat då men sextiotalist har rätt, det kommer ju att kosta en slant men tror inte du behöver betala förrän bodelningen är klar. 

Fast blir det en avancerad bodelning tror jag det kan bli dyrt... Men bäst är att du ringer tingsrätten och kollar.

• Anonym (Kristina)

Ok. tack för svaren. Kontaktar Tingsrätten. 

• Anonym (Lawyer up)

Hade jag varit dig skulle jag skaffat mig en advokat. Han kommer säkert motsätta sig allt så ställ in dig på en rörig bodelning.

• Anonym (Kristina)

ok.läst på. Det är inte så jättesmart att be Tingsrätten utse en bodelningsman. Det kan bli en långdragen process och en "bodelningsman" för inte just MIN talan..utan delar upp allting till hälften och så ska  man finna sig med i det beslutet...

• Anonym (Rätt!)
    Anonym (Kristina) skrev 2014-02-11 13:05:34 följande:
    ok.läst på. Det är inte så jättesmart att be Tingsrätten utse en bodelningsman. Det kan bli en långdragen process och en "bodelningsman" för inte just MIN talan..utan delar upp allting till hälften och så ska  man finna sig med i det beslutet...
    Fast det är de alternativen du har, att antingen kontakta en advokat eller att be Tingsrätten utse en bodelningsman. 

Jag hade kontaktat en advokat, berättat förutsättningarna och kollat om jag fått betala när allt är klart och då göra upp en avbetalningsplan.
  • Anonym (Kristina)

Skrivit till X-et igen,förklarat fint men kom inget svar. Jag kan inte finna mig i detta längre. Han vill inte ens medverka till att lägga om bolånet. Han hade också skulder som han fint låtit gå till Fogden. Nu bor hos sin mor helt gratis och Fogden utmäter hans lön. Vilket skit har detta blivit.. Fy fan!

• Defeateris
    Nej, en bodelningsman driver inte din talan. En bodelningsman ser till att det blir av en bodelning och att den följer lagen och/eller de avtal ni hade. Varför vill du göra det annorlunda än så, det kan nog bli svårt?

Vill du ha någon som för din talan är det enbart att anlita en jurist som gäller.
  • Anonym (alternativ?)

Ja men vad är ditt alternativ? Fortsätta som nu?
    Tanken med en bodelningsman är ju att uppdelningen ska bli rättvis. Och bli av.

Vad är det du vill att din advokat ska göra istället? Stämma exet? Annars tror jag inte advokaten kan göra mer än ta fram ett förslag till bodelning och presentera för ditt ex och så kan ditt ex säga "nej tack" och så är det med det. Men jag kan ha fel, kanske advokaten kan göra mer än så?

• Anonym (Kristina)

Nej, det tror jag inte heller..Viken skitsituation.Vågar jag förödmjuka mig inför fd pojkvännen som är advokat och ställa några frågor? (vi bråkade dock jättemycket och sist retade jag upp honom så mkt att han skrev att jag skulle aldrig mer kontakta honom..jag har dock bett om ursäkt) Han ville hjälpa mig med bodelningen men då var jag inte där...oh vilken idiot jag är.

• Anonym (Kristina)

..sorry för svenskan..blev fel ordföljd

• Anonym (Lawyer up)
    Anonym (Kristina) skrev 2014-02-11 13:51:26 följande:
    Nej, det tror jag inte heller..Viken skitsituation.Vågar jag förödmjuka mig inför fd pojkvännen som är advokat och ställa några frågor? (vi bråkade dock jättemycket och sist retade jag upp honom så mkt att han skrev att jag skulle aldrig mer kontakta honom..jag har dock bett om ursäkt) Han ville hjälpa mig med bodelningen men då var jag inte där...oh vilken idiot jag är.

Utnyttja möjligheten. Det är inte alla som har den.
  • Anonym (Kristina)

ok.men vill inte stalka en advokat..Jag ställer frågorna artigt sedan om han inte svarar låter jag bli..

• Anonym (beata)

Jag måste värklligen rekomendera att kontakta advokat/jurist till hjälp. Fick ut mycket mer änn jag trodde. Anlitade proffsiga Andreas Aagesson till att förhandla bodelning, han erbjöd tom avbetalning på fakturan, menn de behövde jagju inte!{#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (asdf)
    Anonym (Kristina) skrev 2014-02-11 12:06:16 följande:

Min fd man vägrar samarbeta kring bodelning. Jag och våra barn bor kvar i den gemensamma lägenheten som vi köpte tillsammans för många år sedan. Lånet på lgh är gemensamt dvs hälften står på hans och hälften på mitt namn. Jag har betalat lånet helt själv i över ett år då han vägrar betala sin del. Han menar på att det är jag som bor i lgh och då har han ingen skyldighet. Jag försökte komma med olika förslag på lösningar som att sälja...överlåta den till mig m m. Tog hem en mäklare för att få reda värdet på lgh...men han dök inte upp ens.

Dessutom har jag ca 375 000 kr i blanco lån som togs under äktenskapet som jag vill kräva honom på (halva lånet)

I 6 månader försörjde jag barnen helt själv då han vägrade ge mig underhåll. I dag får jag från Försäkringskassan. Jag gick minus med pengar redan från början då han gömde mina räkningar (JA NI HAR LÄST RÄTT) under tiden jag var sjukskriven..Blev opererad för förstadier till bröstcancer. Han ljög om jobb och ekonomi, så han gömde mina räkningar som han inte kunde betala. När allting avslöjades, flydde han härifrån ..innan jag hann strypa honom ( hade inte gjort det..)

Jag har inte råd med advokat och hörde med min hemförsäkring ..men det täcker inte. Vad f.. ska jag göra?

Rättshjälp fungerar inte då jag har jobb och tjänar över 300 000 om året. (kollat upp det)

Jag sitter i skit..var gift i 16 år..

Någon som har några förslag? 

Varför skulle din fd man betala för ett boende som han inte bor i? Och varför skulle du kräva åengar av honom när han varken bor kvar eller är din man längre?

Du kan få till en tvångsförsäljning av huset om du vill eller har råd att bo kvar. Man har nämligen alltid rätt att sälja oavsett vad den andra ägaren tycker om det.
  • Anonym (asdf)

Tror du har allt att vinna på att få till en bodelning. Det en boförättare gör är att hen tittar på båda partenas tillgångar och skulder (vid tidpunkten för äktenskapets avslut). Enskilda tillgångar - enskilda skulder = giftorättsgods. Det är det gemensamma giftorättsgodset som boförättaren sedan delar på ett rättvist sätt.

Du behöver alltså inte gå till någon domstol eftersom man i en bodelning redan tar hänsyn till privata lån. Det skulle alltså inte bli någon skillnad i om du gick till domstol.

Svar på tråden Mitt X vägrar bodelning