• Prad Bitt

Söka sommarjobb på fritids utan erfarenhet

Hej!

Har planer på att söka sommarjobb på fritids men har ingen erfarenhet alls av att jobba med barn. Jag är en 23-årig kille, som instinktivt känner att det här är någonting jag förmodligen vill göra, men jag tänker att jag vill prova på som vikarie innan jag hoppar på någon utbildning. Jag läser nämligen en högskoleutbildning just nu men börjar smått tvivla på mitt val. Jag känner i alla fall att jag måste försöka pröva på det här, och går omkring och tänker på det en hel del.

Så jag vill ha alla tips jag kan få på hur man som helt oerfaren bör gå till väga för att ha störst chans att fixa ett sommarvikariat på ett fritids. Vad skulle ni trycka på i en ansökan om ni vore mig? Hör man av sig per telefon först, eller är det lika bra att ge sig ut med utskrivna CV:n och personliga brev och lämna på skolorna runt omkring sig? Jag har inga kontakter alls, tyvärr.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Söka sommarjobb på fritids utan erfarenhet
  • Philippa

Jag har läst många trådar av dig att du vill så gärna jobba på dagis/fristids...

Varför inte gå förskoleutbildningen så kommer du garanterat få jobb där?

• Prad Bitt
    Philippa skrev 2014-02-11 18:30:09 följande:
    Jag har läst många trådar av dig att du vill så gärna jobba på dagis/fristids...

Varför inte gå förskoleutbildningen så kommer du garanterat få jobb där?
    Jag läser redan en utbildning och jag är sjukt velig, så jag skulle vilja pröva på innan jag fattar ett beslut och hoppar av. Förskola är jag inte intresserad av, vill hellre jobba med skolbarn, det är jag hyffsat säker på.
  • örebroaren

I min kommun är det tyvärr svårt att få jobb inom barnomsorg om man inte är utbildad förskolelärare alternativt pluggar till det eller har gått barn och fritidsprogrammet på gymnasiet. Hade också gärna velat arbeta inom barnomsorg men icke... Tror dock att det skiljer sig från kommun till kommun! Man kan även höra med privata förskolor.

• DalaMia

Att du skulle få ett långt vikariat är tveksamt.
    Här i kommunen så ska förskolorna, fritids mfl. lösa personalfrågan vid sem utan att behöva
    ta in vikarier. Det är bara i fåtal fall där man inte får ihop allas semestrar som man kan ta in en vikarie.
    Och då gäller det def inte en hel sommar eller så. Utan nån dag eller vecka.

Men kontakta vikariepoolen i din kommun och se vad de kan göra för dig ang att testa på.
    Du kan ju vikariera de dagar du inte har studier på skolan.

• Prad Bitt
    DalaMia skrev 2014-02-11 19:05:20 följande:
    Att du skulle få ett långt vikariat är tveksamt.
    Här i kommunen så ska förskolorna, fritids mfl. lösa personalfrågan vid sem utan att behöva
    ta in vikarier. Det är bara i fåtal fall där man inte får ihop allas semestrar som man kan ta in en vikarie.
    Och då gäller det def inte en hel sommar eller så. Utan nån dag eller vecka.

Men kontakta vikariepoolen i din kommun och se vad de kan göra för dig ang att testa på.
    Du kan ju vikariera de dagar du inte har studier på skolan.
    Okej, jag förstår. Det här låter helt enkelt som lösningen, skall göra detta! Tack.
  • Punkster

Jag har under alla mina yrkesverksamma år på fritids aldrig varit med om att vi har behövt ta in sommarvikarier. Barntrycket är så lågt under sommarmånaderna att behov av vikarier då helt enkelt inte finns. 

Vill du testa på att jobba inom barnomsorgen så rekommenderar jag dig att ta kontakt med vikarieförmedlingen i din kommun. Om du gör bra ifrån dig där så ökar också chansen till att bli erbjuden ett längre vik. Att ersätta en ordinarie personal med en vikarie helt utan erfarenhet och utbildning för en längre tid än en dag eller två kommer med stor säkerhet aldrig bli aktuellt, så länge det inte är jättekris.

• elyse

Anmäl dig till en vikarieförmedling för förskola/fritids, till att börja med. Man tar inte in någon som är helt grön utan att genomföra en kort intervju, se till att de har utdrag ur brottsregistret etc. 

• IsDimma

Vi får in praktikanter varje år men dom är betydligt yngre än dig oftast, 15-17 år sådär., dom brukar komma första veckorna på sommarlovet fram tills vi stänger v.28.
    Jag tror du har större chans till extrajobb under terminen, så ser det iaf ut i förskolan och eftersom vi slås ihop med skolan (fritids) på sommaren så gäller det ju fritids med.
    Vi slår ihop två skolor och åtta förskolor (vissa år får vi barn från ytterligare ett område med en skola och tre förskolor) på sommaren och klarar oss med god marginal på ordinarie personal som vill jobba på sommaren. Vi brukar ha två avdelningar öppna första och andra veckan och en avdelning öppen dom andra två veckorna. Det innebär att vi teoretiskt skulle klara oss på sex-åtta personal och hittills är sommaren enda tiden på året då vikarier är helt onödigt.
    Däremot är behovet av vikarier under hösten och vintern skriande stort. December, januari och februari är tuffa månader hos oss. Vi är i behov av fler vikarier än vad som går att få tag på och åtskilliga dagar i år har vi stängt en avdelning (av fem) hos oss för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med personal. Så sök extrajobb nu

• IsDimma

Punkster: det är det på många ställen idag. I stora delar av Göteborgs kommun där jag jobbar är det ren katastrof för tillfället och så ser det ut på andra delar av landet med, Stockholm tex men även små kommuner och orter anställer idag långtidsvikarier som inte ens gått barn och fritid på gymnasiet.

Svar på tråden Söka sommarjobb på fritids utan erfarenhet