• Mya1

Mjölkstockning.. har du haft?

Är lite fundersam om jag har en "stockning" på gång.
    Min son sov ett längre tag under efm o jag kände att
    mitt ena brösa började spänna. Jag har känt så här flera
    gånger o när han ätit så har det gått över. Denna gång
    så gjorde det, bokstavligen, helvetiskt ont i bröstet.
    Jag tänkte ont ska med ont förgås så han fick suga
    på det bröstet. Har inga knölar.

Hur känns en mjölkstockning? Spänner det i bröstet..
    kan man ha i bara ett? Bra tips förutom dusch o massage?

• Svar på tråden Mjölkstockning.. har du haft?
  • turia

jag har haft, jag fick en knöl, feber. bröstet blev rött-
    botade med att han fick suga ofta o i annan ställning än förr.
    värme o var dusch...tog ett par dagar.

• FruLidgren

jag fick mjölkstockning för första gången igår...d gjorde ONT! men jag fick jättehög feber...39,6...jag ammade elias extra mycket från d onda bröstet å d e nästan borta idag...

• Bellans mamma

Det kan ju iof vara en mjölkstockning på g men beror det inte på att det gått längre tid än "nomalt mellan ammningarn? När min tjej böjade sova hela nätterna så trodde jag att brösten skulle sprängas så himla ont det gjorde....men om det är en stockning på g så ha varmt på bröstena rekomenderar bröstvärmare finns på apoteket plus alvdenon och en varm dusch

• Amorella

Oftast får man väl stockning i ett i taget. Det känns knöligt och väldigt ömt där det knöliga är. Det är ofta en rejäl rodnad på det ömma stället. Man kan ha hög feber (jag hade nästan 40 grader alla fyra ggr jag hade det...).

Om det bara spänner i hela bröstet så kan det ju helt enkelt vara att det är överfullt, så det behöver inte vara stockning. Då känns hela bröstet hårt.

Mjölkstockning lindras bäst genom amning, värme, vila, två Alvedon och ännu mera amning.

• turia

äh en vetesäck funka toppen...

• jessie79

Jag har haft mjölkstockning 5 ggr!!!!!
    Hög feber, över 39 grader varje gång i minst 2 dagar.

Du vet när det är en riktigt mjölkstockning, blir rödflammig, hårda knölar ev hela "kakor" som är hårda o spänner.
    Ja du kan ha bara i ett oxå.
    Duscha varmt o massera samtidigt FÖRSIKTIGT utåt bröstvårtan,
    lägg en varm vetekude på innan du ska amma. Massera gärna medans bebisen äter sen oxå.
    Du kan även lägga uppvärmda vitkålsblad på brösten innanför bh:n. Detta hjälpte mig iaf!
    Vila mycket och drick massaor av vatten, bra när du har hög feber.
    Låt bebisen äta så mycket den vill av det stockade bröstet. Börja alltid med det. Försök även få det så att bebisen masserar med hakan där stockningen sitter.

Hoppas du blev lite klokare

• Kixie

Jag har haft mjölkstockning flera ggr och det har då spänt i brösten och jag har fått frossa och feber upp till 41 grader. Har då duschat bröstet med varmt vatten och smekt det mot vårtan. Obs du får ej massera endast smeka. Använt vetekudde och värmt innan ammning och vitkålsblad innanför bh.n har varit super. Lycka till

• Mya1

Tack så mycket för alla Era svar.
    Febern har börjat komma. Lite jobbigt för jag är
    en 36,4 tempare så vid 37,9 har jag feber..
    Ja, kanske ska man ta en dusch o massera lite.
    Har nu sonen på magen för han vill inte sova. Det
    värmer lite skönt det å.
    Har tagit en panodil. Det kan väl inte skada. Ska snart
    prova att amma igen. Hoppas det går. Vill inte bli
    så dålig.
    Men om man får så hög feber klarar man av bebisen
    då? Har aldrig haft så hög så jag vet inte hur jag "blir".

Återigen, Tack så mycket för svaren

• Bellans mamma

Kan inte pappan ta bebisen om du känner att du inte orkar? När jag hade mjölkstockning så klarade jag inte av att lyfta Isabelle ur spjällsängen för det gjorde så himla ont.

• Amorella

När jag hade 40 graders feber låg jag så klart däckad i sängen. Min sambo var på jobbet, men jag har för mig att vår baby var ganska lugn de dagarna. Låg bredvid mig i sängen och vilade. I värsta fall kan man väl sjukskriva sig så får pappan ta föräldraledigt.

Svar på tråden Mjölkstockning.. har du haft?