• Anonym (Familj)

Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?

Hej! 

Vi älskar att bo trångt och min värsta mardröm är att bo stort. 
    Vi bor i en lägenhet på 87 kvadrat med 3 sovrum och vi har 4 barn, samt gravid med tvillingar.

När våra grannar fick veta att vi väntar fler barn hotade de med att ringa soc och anmäla oss. 
    Det känns fruktansvärt, varför får man inte välja själv hur man vill bo?? 

Vi förstår såklart att vi måste flytta till större nu när vi får 2 barn till, men vi vill absolut inte skaffa en stor lägenhet! Vi kan möjligtvis tänka oss en fyra eller eventuellt en femma om planlösningen är okej. Något större än så är helt otänkbart!! 

Men nu undrar vi helt enkelt, hur trångt får man bo innan soc får ingripa? 

• Svar på tråden Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?
  • Anonym (Ss)

Får och får det får de göra så fort det finns belägg för det frågan är mer om de bryr sig liksom, hade ni bott på 30 kvadrat hade jag förstått din oro

• Anonym (Eh)

Får & får?

Barnen måste kunna få utrymme att "andas"

Inte så lätt i mindre boende, dessutom är kanske du/ni motiverade att flytta när grannarna stör sig? Är barnen högljudda/stör är det bättre att ev hyra ett hus där de kan få vara ute och springa av sig lite...

• Anonym (Familj)
    Anonym (Ss) skrev 2014-02-11 19:24:19 följande:
    Får och får det får de göra så fort det finns belägg för det frågan är mer om de bryr sig liksom, hade ni bott på 30 kvadrat hade jag förstått din oro

Det finns alltså inga riktlinjer?
    Skulle det då vara möjligt för oss att bo kvar i vår 3a så länge vi tar hand om barnen väl?
  • Anonym (hh)

Det bästa är väl att ringa soc och fråga. Men jag kan inte tänka mig att det är några problem så länge alla har det bra. I TV-programmet familjen annorlunda har de väl bott rätt trångt och ändå kunnat visa det i TV. Men tänk på att barnen får allt större behov av egen yta när de blir större.

• Runa

Jag vet inte hur det ser ut idag så du kan inte se detta som något absolut.

För 10-15 år sedan ansåg man i den kommun jag bodde då att fler än två personer per rum räknades som trångbott, inklusive vardagsrum. Detta betydde att man inte kunde bli tilldelad en hyresrätt med t.ex. 3 rum om man var 7 i familjen då det ansågs alltför trångbott. (Vilket gör det extremt svårt att hitta en lägenhet till en stor familj då det finns få stora lägenheter.) Det betydde också att man hade rätt att få bidrag så att man hade råd med minst en så stor lägenhet att man inte behövde bo mer än 2 personer/rum. I praktiken beviljades bidrag även för större lägenheter dock (särskilt med låga hyror) vilket väl ger en fingervisning om att det ansågs rimligt att vilja ha mer utrymme än så.

Enligt de måtten skulle ni alltså kunna bo kvar i er lägenhet, (om jag har uppfattat korrekt att ni har 3 sovrum + vardagsrum), om det är vad ni verkligen vill. Är alla barnen små kan jag tänka mig att det kommer fungera alldeles utmärkt. Räkna dock med att omgivningen kommer att undra, de flesta vill ju helst ha mer plats än så. Tänk också på att det kan fungera bra med riktigt små barn, men ganska snart behöver man lite eget utrymme och en möjlighet att vara ostörd någon gång ibland, mer än när man är på toaletten. Så även om ni inte vill flytta nu kan det vara läge att fundera på hur ni ska lösa det i framtiden.

• Anonym (Soc.)

Låt grannarna anmäla. Ingen hos oss kommer att bry sig. Ni har inget att oroa er för. Utredning kommer inte att inledas om oron endast handlar om att de tycker ni har för få kvadratmeter. Det som är viktigt är att det finns möjlighet att ha sina saker, sin "hörna" möjlighet att gå undan och få ro. Nu bor ni inte på långa vägar för trångt, men även NÄR man anser att det är för trångt för att barnen ska kunna utvecklas normalt och ha rimliga levnadsförhållanden så är det knappast förstagandsåtgärden att omhänderta barn. Då försöker man istället motivera föräldrarna att skaffa större boende och hjälper dom med det. Men som sagt, NI har inget att oroa er för.

• Fosfor

Det är troligare att er hyresvärd har synpunkter på att åtta personer bor 87 kvadrat än att socialen har det.

Hyresvärden kan bli riktigt upprörd om man befaras slita på lägenhetens sanitära utrymmen som badrummet mer än förväntat. Det är inte så många mindre lägenheter som är byggda för att klara av åtta permanent boende personers sanitära behov.

• Anonym (Familj)

Det är makens pappa som är vår hyresvärd och det fungerar finfint att vi bor här för honom:) 

Vi HAR faktiskt funderat på att flytta eftersom vi inte trivs i lägenhet (missförstå mig rätt nu - vi trivs utmärkt i vårt hem, men vi trivs inte med att bo så nära våra grannar och att inte ha en egen trädgård), och vi har möjlighet att få ta över en underbar liten villa med fantastiskt läge, men grejen är den att även denna villa är lika liten som lägenheten vi bor i nu, det är därför vi undrar. Dessutom får vi inte ta över den villan förrän några månader efter att tvillingarna har fötts, så varför vi undrar är både för att vi vill veta om det är okej att vi bor kvar här tills vi ska flytta (istället för att flytta två gånger) samt för att vill flytta till den villa, men den ju är lika liten som här vi bor nu och undrar därför om det är OK.

Villan har en stor gård, men huset är faktiskt mindre än lägenheten vi bor i nu sett till antal kvadratmeter, dock större sett till antal rum. Ca 70 kvm, men 4 r.o.k, alltså 1 sovrum mer än vi har nu.

Barnen våra är 10, 8, 7, 5, och så tvillingarna som kommer om 3 månader.

• Noname00

Vilka konstiga grannar du har, jag hade inte samtalat med dem alls.
    Hade vänligt och bestämt påtalat att anmäler de dig så kommer det att få konsekvenser.

Soc kommer inte bry sig har de åsikter om att ni är för trångbodda så får de hjälpa till men då det krävs ansträngningar från dem och tar tid och krafter så kommer de troligtvis skriva av det direkt.

• Anonym (Fred)

Soc får väl erbjuda er en större bostad. Läste för länge sen om en familj med väldigt många barn en nedlagd förskola till hem.

Svar på tråden Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?