• Alexia

    Argumenterande tal - tips?

    Hej! 

    Jag ska hålla ett argumenterade tal om ett par veckor, ämnet är valfritt men ska vara samhällskritiskt och ej lokalt/personligt. 
    Brukar vanligtvis känna att jag har mycket åsikter och tankar om allt möjligt men nu har jag verkligen inte en susning om vad jag ska tala om...

    Har ni några idéer? 

  • Svar på tråden Argumenterande tal - tips?
  • Habbi

    Tala om något du brinner för.. tänk fram något som gör dig upprörd och arg. Då kan du argumentera om det. 


     


    Ex, alkoholism, droger, spelberoende, ekonimiska kriser, krig... vad som hellst :)


  • Sommaren12

    Är det på högskolenivå? Jag gick en kurs i retorik och har mitt argumenterande tal (3 min) nedskrivet med rapport kring talets olika delar om du vill se. Fick VG i den kursen. Mitt tal är rätt så basic men handlar dock om löpträning så det får ju ses som personligt.

  • Jocsod

    Skriv om organdonation. Där finns det många bra argument att hämta.
    Blodgivning samma sak.
    Prostitution, lagligt eller olagligt?
    Djurförsök
    Allmän värnplikt
    Skatt på ohälsosamma varor (fettskatt)
    Elitsatsning inom idrott. Rätt eller fel, och när ska man börja elitsatsa?

  • Ramborg

    Spelar ingen roll vad du pratar om. Välj ett ämne bara och bestäm dig för om du ska vara för eller emot. Välj tre argument för din sak. Sätt det starkaste sist och det näst starkaste först. Sen bygger du upp talet runt argumenten med de klassiska retorikreglerna tydligt märkbara, så att det märks att du har förstått konceptet.


    42.
Svar på tråden Argumenterande tal - tips?