• Anonym (lottenne)

Vad innebär kemtvätt o vad kostar det?

pinsam fråga men vad innebär kemtvätt?
    har några kostymer o kavajer jag aldrig tvättat för det står kemtvätt på

måste man lämna in dem? vad innebär kemtvätt? priser?
    kan man inte tvätta dem för hand själv??

hur går en kemtvätt till?

• Svar på tråden Vad innebär kemtvätt o vad kostar det?
  • Nellie88

Du kan inte tvätta för hand, kemtvätt är kemisk tvätt, alltså inte med vatten.

Du lämnar in dom på en kemtvätt och det kostar väl runt 50 kr för en skjorta och runt 100 för en kavaj, lämnar du in fler blir det på dom flesta ställen billigare

• Anonym (lottenne)

tack, men hur kan kläder tåla starka kemiska medel (som jag antar att det är) men inte mild tvätt I kallt vatten=

• Anonym (Skräddaren)
    Anonym (lottenne) skrev 2014-02-12 02:48:48 följande:
    tack, men hur kan kläder tåla starka kemiska medel (som jag antar att det är) men inte mild tvätt I kallt vatten=

Olika fibrer reagerar olika på vatten. Vissa förändras permanent medans andra återgår till deras ursprungliga form. Samma gäller kemiska medel. Vissa material tål inte kemtvätt. Jag har jobbat med att försöka återställa kostymer till något användbart efter någon tvättade dem. Efter flera försök med professionell pressutrustning blev resultatet inte särskilt bra. Jag själv skulle aldrig vattentvätta en kavaj, som bör kemtvättas.
  • Nellie88

För att materialet helt enkelt beter sig annorlunda i vatten, dina kavajer kan bli ojämna när dom torkar. Vissa plagg som står kemtvätt på går utmärkt att tvätta i vatten men jag skulle inte prova med sådana plagg

Svar på tråden Vad innebär kemtvätt o vad kostar det?