• Anonym (Äcklad ts)

hur får jag bort allt damm?? hjälp!!

Hur mycket jag än städar så lägger sig dammet som en äcklig hinna över tv-bänk, bord och dylikt. Nån som har nå supertips på hur man håller damm borta längre? :)

• Svar på tråden hur får jag bort allt damm?? hjälp!!
  • sextiotalist

Få bort det som orsakar dammet.
    har du mycket textilier hemma?
    Hur ser ventilationen ut
    Husdjur
    Trångt

• Anonym (Äcklad ts)
    sextiotalist skrev 2014-02-12 08:52:30 följande:

Få bort det som orsakar dammet.
    har du mycket textilier hemma?
    Hur ser ventilationen ut
    Husdjur
    Trångt

Det vanliga bara, gardiner, matta, filt. Bor i en tvåa. Inte så trångt och inga husdjur. :)
  • Grön Tiger

Ta några droppar sköljmedel i fuktig trasa när du torkar så drar grejerna inte åt sig damm på samma sätt.

Vill du damma snabbt, använd dammvippa. Finns moderna dammvippor som suger åt sig damm och sen skakar du ut den på balkongen.

• Anonym (ina)

Vad använder du för tvättmedel? Innehåller det zeoliter så byt med en gång, zeoliter gör att textiler dammar mer.

Se till att ytorna är rena så att det inte finns något för dammet att fastna i (matos, handavtryck, spill till exempel).

Använd mikrofibertrasor som verkligen får upp allt damm när du dammar.

Skaka mattor, filtar, täcken mm utomhus regelbundet så att du slipper damm som yr upp från dem. Dammsug ytan på soffan så väl som mellan soffkuddarna med jämna mellanrum.

• nozpa

Se till att damma uppifrån och ner. Först våttorka så alla ev fläckar osv är borta. Sedan torrtorkar du. Alltså direkt efter.
    Sköljmedel är ett bra tips, men beror såklart på vilka möbler du har.

Svar på tråden hur får jag bort allt damm?? hjälp!!