• kokobell

bäbis är för lång för min sjalknytning..?!

jag har burit henne sen dag ett i en trikåsjal från granit, lånad av en vän, och jag har alltid knutit så hon sitter med benen om min mage och "sitter" mot min överkropp. hon älskar att bli buren i sjalen, och när hon vill sova lägger hon bara huvudet mot min hals. jättemysigt. MEN. nu är hon två månader och huvudet hamnar vid min haka. hon fixar fortfarande sovandet eftersom hon kryper ihop (gulle), men när hon ska träna nacken och spana på saker krockar vi ju!! om jag lossar på alltet så hon kommer ner en bit tappar jag stödet känner jag, och hon sitter mer osäkert i o m att sjalen helt enkelt är löst sittande... 

hjälp! ska jag byta sjal? nån annan knytteknik? när de är så här små och sladdriga i nacke och rygg ska man väl inte sjalbära dom på nåt annat vis? vi har en bärsele också men den har jag bara när vi är ute och går, den vill hon inte sova i på samma sätt och hämmar mig som brukar försöka göra massa hushållssysslor med henne i sjalen. vilket hon också verkar vara förtjust i... VILL att det ska funka med sjal, vi har trivts så bra hittills! granits sjal är lite kortare än tex tricot slen, men tyget räcker ju det är bara att det blir så löst, kan det bli bättre med en längre trikåsjal? eller ska jag gå över till vävd, är det bättre i o m stadigare??

• Svar på tråden bäbis är för lång för min sjalknytning..?!
  • Flickan och kråkan

Granits sjalar är rätt svajiga så det är därför du får det problemet så tidigt. Vi bär på heltid och har inte börjat med ryggbärande förrän de passerat året på någon mer regelbunden basis. Har burit på mage ofta efter det också. Antingen så byter du till vävd eller så investerar du i en stadigare trikå som t.ex. mam eco, men den får du ju också byta mot vävd så småningom. Yngsta blir snart 8 månader. Bar i sino och mam eco första 5 månaderna cirka. Sinon la jag av helt efter tre månader cirka. Mam eco:n slutade jag använda vid cirka 5 månader. Hade fungerat fint ett tag till men vävd ger ännu bättre avlastning.

• kokobell
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-12 10:11:44 följande:
    Granits sjalar är rätt svajiga så det är därför du får det problemet så tidigt. Vi bär på heltid och har inte börjat med ryggbärande förrän de passerat året på någon mer regelbunden basis. Har burit på mage ofta efter det också. Antingen så byter du till vävd eller så investerar du i en stadigare trikå som t.ex. mam eco, men den får du ju också byta mot vävd så småningom. Yngsta blir snart 8 månader. Bar i sino och mam eco första 5 månaderna cirka. Sinon la jag av helt efter tre månader cirka. Mam eco:n slutade jag använda vid cirka 5 månader. Hade fungerat fint ett tag till men vävd ger ännu bättre avlastning.
    tack!! ska få låna en "riktig" trikåsjal av en kompis så då kanske den funkar bättre då. och så börja fundera på vävd sjal redan nu... tänker det är mycket skönare med sjal till sommaren också istället för sele. 

vad innebär "bär på heltid"?
  • Flickan och kråkan
    kokobell skrev 2014-02-12 12:27:39 följande:
    tack!! ska få låna en "riktig" trikåsjal av en kompis så då kanske den funkar bättre då. och så börja fundera på vävd sjal redan nu... tänker det är mycket skönare med sjal till sommaren också istället för sele. 

vad innebär "bär på heltid"?
    Vi använder inte vagn alls till våra barn.
  • kixan

Prova knyt lika hårt, men lägg mittdelen och krysset längre ner på din mage, där du korsar sjalen fram är ju där hennes rumpa hamnar, så är hon för högt uppe har du krysset för högt.

A -03, F -05, V -10
  • kokobell
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-12 13:34:30 följande:
    Vi använder inte vagn alls till våra barn.
    coolt! jag gillar att dra runt på massa grejer, det är typ största anledningen till att jag använder vagnen... men behovet minskar, det är nästan för smidigt med sjal.

jag fick paket med lånesjal just idag faktiskt, och GUD VILKEN SKILLNAD. envägsstretch! 
  • kokobell
    kixan skrev 2014-02-12 14:06:55 följande:
    Prova knyt lika hårt, men lägg mittdelen och krysset längre ner på din mage, där du korsar sjalen fram är ju där hennes rumpa hamnar, så är hon för högt uppe har du krysset för högt.
    jag kan väl inte flytta krysset utan att släppa på spänningen av sjalen? men nu har jag provat en annan, "riktig" sjal, och den är mycket enklare! granitsjalen var helt enkelt för sladdrig för att kunna jobba med nu när hon är "stor". 
  • kixan
    kokobell skrev 2014-02-12 18:23:16 följande:
    jag kan väl inte flytta krysset utan att släppa på spänningen av sjalen? men nu har jag provat en annan, "riktig" sjal, och den är mycket enklare! granitsjalen var helt enkelt för sladdrig för att kunna jobba med nu när hon är "stor". 

Jo, det går, du drar ju åt lika tajt runt kroppen, men med mitten längre ner liksom. Men det är klart det är skillnad på sjalar och sjalar också. :)
    A -03, F -05, V -10
  • Mellanmjölkens land

Jag stoppade ner storasyster på nästan 3 år och 97cm i sjalen förra helgen och hon fick plats utan problem. Hennes rumpa hamnade väl i höjd med min navel.

Vi gick över till vävd sjal vid 1-2 mån den här gången eftersom vi har en stor bebis med lång överkropp och jag kände att trikåsjalen var lite för sladdrig. Precis som Flickan och kråkans barn är vår bebis helburen. Storasyster bars första halvåret innan i började introducera vagn men den här gången kanske vi skippar vagnen helt eller så får barnen dela på en vagn

Svar på tråden bäbis är för lång för min sjalknytning..?!