• Isbit

Får polisem köra hur fort som helst?

Igår såg jag polisbilen köra fort som fan genom stan. Där andra får köra 30 så körde väl polisen kanske 70

Inga blåljus eller nåt. Jag skulle åt samma håll som polisen. Såg att den inte alls skulle på nåt viktigt.

Den skulle åka & tanka!!!

Vad irriterande. Får dom köra hur fan dom vill? Vem säger åt polisen liksom.....

• Svar på tråden Får polisem köra hur fort som helst?
  • h8him

Nej det får de inte om det inte är en utryckning. Du kan alltid ta regnummer och göra en polisanmälan.

• tjockobbe

Ta reg. nr. på dem. De ska hålla sig till lagen som alla andra, såvida det inte är uttryckning. Då ska de markera det med blåljus.

En natt när jag skulle till jobbet såg jag blåljus bakom mig. Sen försvann dem o kom strax tillbaka igen. Polisbilen körde som fan o satte på blåljusen för att kunna köra om andra bilister o stängde av dem när han gjort det! Inte heller rätt beteende av en polis.

Vera 130923
  • LyckaW88

Ja, polisen får köra hur fort som helst - så länge de utövar särskild försiktighet och har en anledning. Skulle de bara tanka så är det inte en anledning och då har polisen som körde gjort fel, men om de skulle tanka för att sedan snabbt kunna ta sig till ett jobb så är det ok såklart. Och polisen behöver inte ha blåljus på för att köra fort men däremot för att köra mot rött t.ex.

• LyckaW88
    tjockobbe skrev 2014-02-12 10:26:42 följande:
    Ta reg. nr. på dem. De ska hålla sig till lagen som alla andra, såvida det inte är uttryckning. Då ska de markera det med blåljus.

En natt när jag skulle till jobbet såg jag blåljus bakom mig. Sen försvann dem o kom strax tillbaka igen. Polisbilen körde som fan o satte på blåljusen för att kunna köra om andra bilister o stängde av dem när han gjort det! Inte heller rätt beteende av en polis.
    Det där är en vanlig missuppfattning. Polisen måste inte alls ha blåljusen på när de ska köra trängande som det heter. Blåljus och sirener är bara ett sätt att påkalla fri väg och används bara när polisen som kör tycker att det är nödvändigt. Blåljus stressar människor i andra bilar så är det inte för mycket trafik så kan det vara bättre att polisen skippar blåljusen.
  • Givitupp

Ser detta ofta, att Farbror Blå kör fort utan ljus eller siren på slagen.
    Senast var på motorvägen genom Kungälv, över bron är det 70 km/h.
    Polisen körde betydligt fortare än samtliga andra på bron.
    Själv körde jag 85 på mätaren, men Polisen körde betydligt fortare.

Polisen var ensam i bilen och talade i telefon.

• Ano1985

"Blåljus och sirener är bara ett sätt att påkalla fri väg och används bara när polisen som kör tycker att det är nödvändigt."

Stämmer.

"När polisen åker på ett brådskande ärende KAN blåljus och sirener användas, men det är inget krav. Trots blåljus och siren är polisen skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet. Varje polis måste avgöra i varje enskilt fall om det är lämpligt. Oftast är det bra att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet med blåljus och siren, men det finns undantag då polisen inte vill höras eller synas vid exempelvis pågående inbrott."

• Haskel

Som tidigare sagts i tråden. Blåljus och sirener är enbart för påkalla uppmärksamhet och påkalla fri väg. De får alltid köra fort till utryckning, med eller utan blåljus och sirener. Du som medborgare kan däremot alltid ifrågasätta polis och andra utryckningsfordons framfart. Alla kan göra fel, även polisen. I bebyggda områden skall exempelvis alltid blåljus användas då fartbegränsning överskrids.

• LyckaW88
    Haskel skrev 2014-02-12 11:39:40 följande:
    Som tidigare sagts i tråden. Blåljus och sirener är enbart för påkalla uppmärksamhet och påkalla fri väg. De får alltid köra fort till utryckning, med eller utan blåljus och sirener. Du som medborgare kan däremot alltid ifrågasätta polis och andra utryckningsfordons framfart. Alla kan göra fel, även polisen. I bebyggda områden skall exempelvis alltid blåljus användas då fartbegränsning överskrids.
    Självklart har man alltid rätt att ifrågasätta (tycker man ska göra det också) och självklart kan polisen och andra utryckningsförare göra fel! :)

Men det stämmer inte att blåljus måste användas så fort hastigheten överskrids i bebyggda områden. När polisen kör brådskande (vilket de gör när det är något viktigt de måste fram till fort men det handlar inte om liv eller död) så får de överskrida hastighetsbegränsningarna överallt men FÅR inte använda blåljus. De får då heller inte bryta mot t.ex. stopplikt, köra mot rött ljus m.m
  • Haskel
    LyckaW88 skrev 2014-02-12 11:45:56 följande:
    Självklart har man alltid rätt att ifrågasätta (tycker man ska göra det också) och självklart kan polisen och andra utryckningsförare göra fel! :)

Men det stämmer inte att blåljus måste användas så fort hastigheten överskrids i bebyggda områden. När polisen kör brådskande (vilket de gör när det är något viktigt de måste fram till fort men det handlar inte om liv eller död) så får de överskrida hastighetsbegränsningarna överallt men FÅR inte använda blåljus. De får då heller inte bryta mot t.ex. stopplikt, köra mot rött ljus m.m
    Det är sant som du säger att man blivit mer försiktig med att använda blåljus och sirener, med tanke på att människor har benägenhet att bli stressade varvid olycksrisken ökar. 
    I bebyggda områden vill man främst varna fotgängare. Vad som däremot är krav och rekommendation vad gäller blåljus i tätbebyggda områden ska jag låta vara osagt. 
  • Isbit
    LyckaW88 skrev 2014-02-12 11:45:56 följande:

Nu handlade det inte om brådskande ärende. Isf hade dom kört mkt fortarte & säkert inte stannat på macken för att tanka
  • LyckaW88
    Isbit skrev 2014-02-12 12:00:03 följande:
    Nu handlade det inte om brådskande ärende. Isf hade dom kört mkt fortarte & säkert inte stannat på macken för att tanka
    Som jag skrev ovan: "Skulle de bara tanka så är det inte en anledning och då har polisen som körde gjort fel, men om de skulle tanka för att sedan snabbt kunna ta sig till ett jobb så är det ok såklart."

Jag bara svarade på vad som gäller när det handlar om polisens rätt att köra fort utan blåljus i bebyggda områden, självklart när det verkligen är bråttom fram till någonting! Glad
  • h8him
    Isbit skrev 2014-02-12 13:31:52 följande:
    Då skulle dom nog kört fortare..dom sladdade ju inte genom kurvorna liksom. Bara så där lagomt för fort som man själv vill köra
    Sladda genom kurvorna? Det får jag hoppas att de inte gör oavsett hur bråttom de än har.
  • Isbit
    h8him skrev 2014-02-12 13:39:40 följande:
    Sladda genom kurvorna? Det får jag hoppas att de inte gör oavsett hur bråttom de än har.
    Äh jag orkar inte förklara men man kunde SE att det inte var en utryckning.
  • h8him
    Isbit skrev 2014-02-12 13:43:14 följande:
    Äh jag orkar inte förklara men man kunde SE att det inte var en utryckning.
    Jag förstår vad du menar men jag håller inte med.
  • MariaDen

Det är klart att de inte ska köra för fort i onödan, men jag tycker att de allt som oftast håller sig till trafikreglerna.

Jag tycker att man ska vara glad över att vi har personer som vill bli poliser, det är inte alltid ett så tacksamt jobb.

• h8him
    Isbit skrev 2014-02-12 15:07:08 följande:
    Vad håller du inte med om?
    Att det behöver synas att det är en utryckning genom att de kör väldigt fort och sladdar.
Svar på tråden Får polisem köra hur fort som helst?