• Anne Yone

Håravfall och förvirring...

Det här med amning är verkligen både och känns det som just nu...

Jag vill verkligen amma länge, tycker det är mysigt och praktiskt och så är det ju bra för barnet!

Men jag börjar redan känna mig less...
    Hade tänkt amma länge, länge.. Men nu vet jag inte riktigt.
    Pojken är nu 4 månader.

Jag tappat hår i mängder. Och då menar jag massor!!
    Och så har jag blivit så väldigt förvirrad.
    Dessutom håller han på att få tänder och misshandlar mina bröstvårtor mellan varven. Det har inte hänt många gånger, men jag är lite orolig för hur det ska bli när tänderna tittar fram.

Men det känns ju inte bra att sluta heller...

Ville bara skriva av mig lite.

Tack för att ni "lyssnade".

• Svar på tråden Håravfall och förvirring...
  • tinna

Jag ammade fullt till jakob var 4,5 månader. Sen bytte vi ut ett mål mot gröt. Han misshandlade mig massor trots att han inte har några tänder. Bet och drog, inte skönt! Sen drog jag ner succesivt på amningen och tog bort sista målet när han var lite drygt sex månader. Då ville han inte själv, han bara skrek istället för att äta så det var liksom inte värt att kämpa för längre. Förvirringen har dock inte försvunnit bar för att jag slutat amma, det är nog permanent tror jag Gör vad som känns bäst för dig, du ska inte amma länge bara för att man "ska" om det inte känns bra. en fungerar det så är det ju utmärkt, för som sagt så är det både smidigt och billigt Kram på dig!

• jennan

När det gäller håravfall så var jag helt övertygad om att jag skulle bli flintskallig! Vågade knappt tvätta håret....men jag fick behålla det!
    Ammade fullt i 4 månader och kväll och morgon i ytterligare två. Sen ville hon inte mer och det var liksom inte lönt att bråka om det.
    Nu har de ju ändrat ammningsråden igen...att man ska amma fullt i minst 6 månader. Men det är då rakt inget fel på min unge bara för hon "bara" blev ammad fullt i 4!

• Nova

Åhh det är så hemskt när man börjar tappa håret! Det är en av mina största fobier så jag höll på drabbas av panik. Usch.

Själv så ammade jag min dotter tills hon var 6½ månad. Hon fick 2 tänder när hon var 4½ månad så det var inte kul! Hon bet mig och verkade inte så intresserad av att tutta. Hon vände bort huvudet och ville hellre kolla in vad som hände runt i kring henne i stället. En dag så bet hon mig i bröstvårtan så det började blöda! Då fick jag nog.

Det är jobbigt att amma (tycker jag i alla fall) och det tar på ens krafter. Visst är det mysigt, väldigt praktiskt och lättsamt men det var skönt att sluta.

• Anne Yone

Tinna: Jo tack det känner jag igen... Theodor biter inte ofta, men han drar och som gnider tänderna mot så jag blir alldeles öm och det börjar värka..
    Ska börja byta ut mål ordentligt nu tror jag. Vill inte ge ersättning i onödan (han varken gillar det eller mår bra av det) men nu är han ju så stor så man kan börja ge han gröt och sånt.
    Vill inte sluta amma helt, men längtar tills jag är nere på två mål om dagen eller så!
    Kram!

jennan: Haha, ja det känner jag igen.
    Det formligen rasar från huvudet. Och jag som just sparat ut håret igen!! Funderar på att klippa mig kort igen för att inte märka av håravfallet lika mkt.
    Nej min BVC-sköterska säger då att det är helt ok att sluta tidigare, men att man helst ska ha kvar amningen ett tag. Bättre att introducera gluten bla medans man ammar, och det är ju inte alla som kan/vill amma så länge.

Nova: Aj! Det är precis det jag är rädd för!

• Anne Yone

Hur länge brukar man fortsätta tappa håret?

• karatesnoddasgirl

Jag har aldrig ammat fullt och tappade ändå massor av hår. Var också väldigt snurrig men tycker att det börjar släppa nu. Eller så har jag bara vant mig vid att inte ha nån koll...

• Klutten

Hej! Jag pratade med en frisör om det här med håravfall och hon sa så här - när man är gravid tappar man inte lika mycket hår som man gör normalt/dag (normalt är ca 100 hårstrån). Det är därför många får tjockare hår under graviditeten. Vid amning däremot "kompenseras" detta så att man tappar mer hår än normalt men det ska inte finnas nån risk för att bli flintskallig Man får helt enkelt tillbaka sin tidigare hårstatus...

• Anne Yone

Klutten:

Jo jag har också hört det. Men jag tappade mer hår än vanligt redan under graviditeten...
    Det är inte alls skoj... Även om jag inte är rädd för att bli flintis.

Har mkt mindre tofsar nu om jag sätter upp håret...

Och så är det ju så förbaskat jobbigt att ha långa hårstrån liggandes överallt!!

Hoppas det ger sig snart..

• Anne Yone

Nu har det börjat göra ont i hårbottnen också...

Och jag tappar bara mer och mer hår...

Men varför värker det i hårbotten? Är den vanligt?

• dutten

Anne Yone !

Just att det gör ont i hårbotten beror på att det är där håret kommer att tappas snart - fråga mig inte varför det gör ont-har ingen aning.....

Men efter mina 3 grav iår har jag tappat hår i massor så var tom hos en hårläkare som sa...ok det ser inte kul ut - Men det kommer tebax....

Alltid en tröst sas....

Sen är det så som nån annan skrev at man inte tappar så mycket hår under grav - kan tänka mig att det beror på att kroppen inte tycker att det har hög prioritet då det finns ett liv till att ta hand om att se till att byta ut hårstrån.....utan det blir efter förlossningen sen som man tappar mera Och får mera nya hårstrån på en gång..

Och detta tror jag är oavsett om man ammar eller inte dvs en process man måste igenom....trist för oss alla både de med tunt o de med tjockt hår!

Lycka till
    *kramas*
    dutten

• Anne Yone

Dutten:
    Tackar... Då förstår jag lite mer iaf...

Jag minns att mamma tappade hu mkt hår som helst när hon fick min lillasyster, så jag är inte förvånad.
    Tur jag har tjockt hår!
    Men det är inge kul...

Menmen. Det kommer nog tillbaka.

Svar på tråden Håravfall och förvirring...