• Marie89

Ni med mycket onda förvärkar, hur märkte ni när det var på riktigt?

Hej!

Jag undrar hur ni som hade mycket förvärkar märkte att det var på riktigt? Vad var det för skillnad? Märkte du det direkt eller var du i latensfasen ett tag innan?

Inatt blev jag så lurad, hade förvärkar som var som de brukar på kvällen, somnade ett par timmar, vaknade vid 12 hade då riktigt onda förvärkar som de var allt mellan 2-10 min emellan, jag badade och tog alvedon utan effekt, kände att nu så har det startat! Så här tätt kom värkarna fram till kl 5, och det gjorde ordentligt ont, fick andas mig igenom värkarna, sen gick det bara över, nu sitter jag här med lite lätta förvärkar lite då och då, och känner mig riktigt besviken.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni med mycket onda förvärkar, hur märkte ni när det var på riktigt?
  • Flickan och kråkan

Jag hade mycket förvärkar länge med min trea nu senast. nNär det var på riktigt så att säga så kom de med exakt regelbundenhet framför allt och gjorde ont på ett annorlunda sätt. Inte ondare men mer enbart "mensvärk" och inte kraftiga sammandragningar.

• Modernmom

Hade mycket förvärkar med alla mina tre. Med sista märkte jag knappt skillnad då jag gått med smärtsamma, regelbundna värkar de sista tre veckorna. När förlossningen väl drog igång gick det fort, för jag hade inte fattat att det var igång.

• Marie89

Modernmom: är precis det jag är lite rädd för, att man liksom inte fattar, men har inte jättelångt till förossningen så ska nog gå bra, men man blir ju så besviken när man har ont och så går det bara över. tänkte köpa en tens idag mot förvärkarna. Har haft många sömnlösa nätter som jag börjat tro att det börjat, men inatt var jag i princip säker på att det startat, tänkte bara vänta på att de blev regelbundna och tätare innan vi åkte in.

• Emmalinnéa

Har haft tidiga sammandragningar och smärtsamma förvärkar med båda mina barn, det som gjorde att jag visste att det var dags båda gångerna var att det trycket neråt och det kändes som om jag liksom öppnades det gjorde alltså väldigt ont i slidbenet om det nu heter så.
    Sen gjorde det ont i rygg och ben. när jag försökte gå under en värk så tog det liksom stopp och jag fick l
    luta mig mot något.

Jag förstår inte hur man missar att det är pågång , vissa kanske känner det tydligare än andra kanske... 

• Marie89

Emmalinnea: tror ju inte jag missar det så att det rätt som det är pluppar ut en bebis Flört

Menar mer att man kanske missar latensfasen och inte förstår att det är på riktigt förrän de riktiga värkarna kommer, men de kanske egentligen bara är skönt att kommit en bit när man fattar att det är på riktigt. Det jag tycker är jobbigt nu är att jag känner mig så lurad, för att jag trodde de var på riktigt inatt. och så är  jag rädd för att tro att det är på riktigt och åka in för att få veta att det bara är förvärkar, det hade varit riktigt surt.

• gotaland

Hade onda förvärkar men de riktiga värkarna gjorde ondare så då fattade jag.

• S00L

Jag har också varit sjukskriven för sammandragningr med alla mina barn men med båda mina förlossningar har jag förstått att det är på gång då jag vaknat av att det hugger till mer intensiv smärta som inte går att sova sig igenom. När jag legat sömnlös en timme typ och de kommer med 10-15 min mellanrum har jag gått för att kissa och ser att slemproppen lossnat då har det blivit bebis efter ett par timmar.
    Väntar trean nu och har sammandragningar som är mycket hårdare och ondare än de andra två, hoppas jag märker när det är på ritkigt för jag har en timme tills barnvakten kan vara på plats och så en timme in till förlossningen :)

• Mami07

Jag hade pinvärkar när jag väntade min dotter i några dagar innan hon kom ut.. På fredagen släppte slemproppen och "värkarna" kom hyfsat regelbundet och inget hjälpte mot smärtan så jag trodde det var på g. Åkte in efter några timmar och jo, ctgn visade att jag hade värkar men som inte gjorde någon nytta! Så det var bara att åka hem. Smärtan fortsatte hela helgen i samma styrka men sen på söndag kväll så kände jag att det blev något mer regelbundet och tätare och gjorde något ondare också. Eftersom jag redan varit inne på fl en gång så ville jag inte åka in för tidigt, tänkte att det är falskt alarm igen och trodde det skulle gå över.. Men kl 3 på natten så började jag känna att jag gärna ville hjälpa kroppen att trycka på och förstod då att jag borde vara ganska öppen (kom ihåg känslan från när sonen föddes och då var öppen ca 7 cm). Så det var bara att ringa barnvakt och fl och sen åka in och hoppas på det bästa... Nackdelen var att jag väntade lite föör länge innan jag åkte in då jag bara hann vara där i 12 minuter innan hon föddes. Jag hoppas jag slipper pinvärkarna innan den här gången så man inte stannar hemma för länge när det väl sätter igång och bebisen kommer i hallen eller så Förlåt att det blev lite långt

• Marie89

Mina värkar gör så ont så det är långt ifrån möjligt att sova igenom det, vissa nätter är de regelbundna, kortaste är dock 9 min imellan. Idag ska mannen köpa en tens till mig hoppas nätterna blir lättare då.
    Verken alvedon eller bad hjälper. 

Förra veckan var vi inne på förlossningen för ett extra TUL då våran bebis är lite liten (hade kommit ikapp sig så är ingen fara bara -7 % nu) då gjorde de ett ctg på mig innan, då hade jag sammandragningar/förvärkar som bara gjorde lite ont, men kurvan visade på 10 min 3 värkar  på 80 %, barnmorskan tyckte de va lite konstigt också. 

Svar på tråden Ni med mycket onda förvärkar, hur märkte ni när det var på riktigt?