• Anonym (Tjo)

Om du skulle köpa ett hus.....

Vad skulle du isåfall undvika? Något du haft dålig erfarenhet av tidigare eller vet att "detta är inte bra"?
    T.ex just denna uppvärmningen, taket, isoleringen osv...

• Svar på tråden Om du skulle köpa ett hus.....
  • Helly

Oj, vilken generell fråga!

Det mesta går ju att ändra på när det gäller hus genom renoveringar. Något som *inte* går att ändra på är läget. Tänk på omgivningar, grannar, insyn, sol i trädgården, fotbollsplan i närheten, trafik osv.

Övrigt skick på huset handlar ytterst bara om kostnader. Elvärme i kombination med dålig isolering är ju en dyr historia, men både värmen och isoleringen går ju att fixa.

• Ann Nelly

Håller med Helly.
    Det enda som inte går att åtgärda är läget. Läget är absolut viktigast tycker jag.

• Anonym (Tjo)

Ja läget blir det svåraste!

Men om man tänker själva huset kanske man inte är medveten om vissa saker.

Som t.ex isoleringen. Fick nyss lära mig att huset jag ville ha är enbart enstegstätat och när jag började söka upp detta visade det sig att alla dessa hus har stora fuktproblem och är i tvist med myresjöhus. STOR kostnad då vissa hus har problem som innebär att huset mer eller mindre behöver rivas.

Att byta uppvärmningssätt är inte heller billigt (om man inte räknat med det).

Har huset enskilt vatten/avlopp så kanske det kommer komma ett föreläggande på det, ännu en kostnad.

• mitthemligajag

Uppvärmning, fasad, badrum, kök! Detta är nog mina viktigaste saker som måste vara bra/ ha bra förutsättningar!

• Dixie

olja som uppvärmning blir ganska dyrt - vi kunde byta till fjärvärme och sänkte våra uppvärmningskostnader rejält!

• Ful Anka

Ja vad bör man undvika? Det du frågar efter tas upp i de besktningsprotokoll jag läst. Det är i alla fall min erfarenhet.

• straw2008

Läget, vart ligger solen på. Undvik mögel fukt. i ett andra steg är ni överens med kök badrum osv ? Kostar MKT o är jobbigt. Källare nej tack... luktar illa o är fuktigt.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Tjo)

Tomträtt är också något som går bort, beroende på vad den kostar att köpa.

Är det någon som vet hur det är med gaspanna?

• Baktakt

Jag skulle inte ge mig på ett hus med torpargrund, eller gråstensgrund. Jag skulle heller inte gå igenom ett köp utan att ha gjort en besiktning. Tack vare att vi gjorde det slapp vi bli sittande med ett hus som vi skulle behövt lägga 250.000:- på att åtgärda elfusk, badrumsfusk och slitage som inte stod i relation till husets ålder. Vidare skulle jag inte ge mig på ett Älvsbyhus, eller ett hus med enstegsputsad fasad, såvida den inte var utbytt.

När man kollar på huset själv, innan besiktningen, skulle jag kollat hur ljuset går i huset (är det mörkt, ligger köket i varma söder, eller svala norr som är bättre), om trädgården har sol på rätt plats vid rätt tider på dygnet, om det blir "skitstråk" i huset (måste man passera hallen för att komma till ett viktigt rum? Då sprider man skit = onödig städning), får möblerna plats, eller måste man köpa nytt, hur öppnar sig innerdörrarna (slår de i varandra, eller begränsar passage?), kan man gå naken mellan sovrum, badrum och ev. klädkammare, är väggarna i sådant material att man kan sätta upp saker på väggarna (äldre hus, tex 30-tal, kan ha väggar som verkar vara sten/betong men som fullständigt pulvriseras och får jättehål om man borrar i dem) osv. Sådant som är viktigt för MIG. Det du tycker är småirriterande under visningen, men som du VILL avfärda med att det inte är så farligt kommer du sannolikt tycka är pissirriterande om ni flyttar in. Negativa saker försvinner liksom inte bara för att man flyttar in.

Till sist den gyllene regeln: Om det verkar för bra för att vara sant, så är det förmodligen det.

• Anonym (Tjo)
    Ful Anka skrev 2014-02-12 14:56:22 följande:
    Ja vad bör man undvika? Det du frågar efter tas upp i de besktningsprotokoll jag läst. Det är i alla fall min erfarenhet.

Står det även att en oinredd källare minskar risken gör fukt? Alt en inredd källare ökar risken? Osv..osv..

I så fall kan jag känna mig lugn :)

Är bara rädd för att bosätta mig i ett hus och sen tänka "NEJ, varför kollade vi inte upp vad detta innebar tidigare?!" Och så står man där med problem..
  • Anonym (Tjo)
    Baktakt skrev 2014-02-12 15:13:23 följande:
    Jag skulle inte ge mig på ett hus med torpargrund, eller gråstensgrund. Jag skulle heller inte gå igenom ett köp utan att ha gjort en besiktning. Tack vare att vi gjorde det slapp vi bli sittande med ett hus som vi skulle behövt lägga 250.000:- på att åtgärda elfusk, badrumsfusk och slitage som inte stod i relation till husets ålder. Vidare skulle jag inte ge mig på ett Älvsbyhus, eller ett hus med enstegsputsad fasad, såvida den inte var utbytt.

När man kollar på huset själv, innan besiktningen, skulle jag kollat hur ljuset går i huset (är det mörkt, ligger köket i varma söder, eller svala norr som är bättre), om trädgården har sol på rätt plats vid rätt tider på dygnet, om det blir "skitstråk" i huset (måste man passera hallen för att komma till ett viktigt rum? Då sprider man skit = onödig städning), får möblerna plats, eller måste man köpa nytt, hur öppnar sig innerdörrarna (slår de i varandra, eller begränsar passage?), kan man gå naken mellan sovrum, badrum och ev. klädkammare, är väggarna i sådant material att man kan sätta upp saker på väggarna (äldre hus, tex 30-tal, kan ha väggar som verkar vara sten/betong men som fullständigt pulvriseras och får jättehål om man borrar i dem) osv. Sådant som är viktigt för MIG. Det du tycker är småirriterande under visningen, men som du VILL avfärda med att det inte är så farligt kommer du sannolikt tycka är pissirriterande om ni flyttar in. Negativa saker försvinner liksom inte bara för att man flyttar in.

Till sist den gyllene regeln: Om det verkar för bra för att vara sant, så är det förmodligen det.

Tack för bra tips!! Och som det sista du skrev, det är lätt att tänka så och tyvärr kan jag tänka så ibland. Ett exempel är snedtak. Har aldrig gillat det, men ser jag ett fint hus tänker jag, "men det funkar ändå". Flyttar jag till ett hade nog irriterat mig på att jag inte kan möblera som jag vill.
  • Ful Anka
    Anonym (Tjo) skrev 2014-02-12 15:15:51 följande:

Står det även att en oinredd källare minskar risken gör fukt? Alt en inredd källare ökar risken? Osv..osv..
    I så fall kan jag känna mig lugn :)

Är bara rädd för att bosätta mig i ett hus och sen tänka "NEJ, varför kollade vi inte upp vad detta innebar tidigare?!" Och så står man där med problem..

Nej det så står det inte. Men det kan stå: Mögelangrepp på fönster insida pga felmontering.
    Gå på några visningar och läs ett antal protokoll så får du en känsla för det. Ofta bifogar säljaren protokollet från en nygjord besiktning med prospektet. Gör dom inte det, glöm huset.

Det som minskar fukt eller utesluter fukt i källare är husets dränering och har inte så mycket att göra med om den är inredd eller inte. Om vi tar den specifika frågan. Som sagt i tidigare tråd, undvik hus med källare, det är bara ytterligare en trappa att springa upp och ner i.

Jag skulle undvika hus där förra ägaren själv har hållit på och fixat. Om han/hon inte varit fackman. Inte så kul om saker och ting inte sitter fast ordentligt eller fel sladd och kabel används för olika kopplingar av el. Eller ännu värre, alla fönster är igenmålade...
    Jag undviker flerplanshus, inte roligt att springa i trappor. Jag undviker större tomt då jag ogillar klippa gräs varje helg. Det ska vara lätt eller enkelt och gå snabbt att skotta fram till ytterdörren. Inredd vind är skit, du behöver en ordentlig AC för att vistas där när solen börjar lysa och el kostar som bekant i ett eget hus.

Att bo och äga ett hus är ett intresse därför kan ovanstående ses som rent trams men, det är i alla fall min reflektion över sånt som jag inte tycker är så bra.
  • Dazzel

Köp inte hus med källare. Köp inte renoveringsobjekt om ni tänkt skaffa barn. Inte så kul att slita med byggen under småbarnsåren.

Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax.
  • nozpa

Äh, klart man kan köpa källarhus. Jag var orolig för det innan vi köpte vårat hus som har en källare. Det finns ju 2 typer av källare. Antingen har man varianten som man använder som gym, spa, lek/pysselrum etc etc, eller har man den med bara tvättstuga och förråd. Man bör dock vara väldigt noggrann och ha en bra besiktningsman. Se även till att det är nydränerat och att isoleringen är korrekt utförd. Då är det minimala problem. Undvik att slänga på heltäckningsmatta också.. En källare är en perfekt våning att ha sådant som man inte vill ha där man vistas den större delen av tiden.
    Men en källare från 70-talet som inte gjorts något vid hade jag aldrig funderat över om jag inte var intresserad av renovering.

Det jag skulle tipsa om är att kolla möjligheter av fasadändringar, ut och ombyggnad osv.
    Och så läget.

Sedan är det såklart skönt om taket är nytt, fönstren är nya osv. :) Kolla gärna av grannarnas hus för att se om dom är sådana som bryr sig om sitt hus eller om ni kommer bo bredvid ruckel..

Svar på tråden Om du skulle köpa ett hus.....