• tikki masala

Vecka 24 och sammandragningar hela tiden!

Jag har haft en del sammandragningar ganska tidigt men nu känns det jättejobbigt! Alltså så fort jag böjer lite på mig så får jag en sammandragning. ska det vara så? 
    Tex om jag sitter ner och luar mig lite framåt , sammandragning. Ta på mig kläder , sammandragning luta mig över bordet , sammandragning. Alltså det minsta lilla jag böjer mig framåt vilket jag gör jag vet inte hur många ggr per dag gör så att jag får sammandragningar. Finns det något som kan stoppa sammandragningarna? Nån slags medicin eller så? För det är superjobbigt nu. Inte skönt att gå med en stenklump hela tiden.

• Svar på tråden Vecka 24 och sammandragningar hela tiden!
  • maddehellkvist

Jag har likadant. . Massa sammandragningar ... jätte jobbigt ... känns som om man tränar magen hela tiden

ska till läkaren på måndag för koll då jag även är väldigt yr ...

men som sagt sammandragningar är vanligt och vila är det bästa botemedlet. .. hoppas det blir bättre ... :)

• Cakes

Här har du en till med samma sak, är en vecka före dig dock :)

Det är superjobbigt verkligen och idag gick jag till och med hem från jobbet. Vila är ju det bästa! Men de senaste dagarna får jag dem även när jag ligger helt still.

Kolla så att du inte har urinvägsinfektion, sammandragningar KAN vara ett symtom på det. Kram och hoppas att det lugnar sig snart...!

• emmisss

Tänkte precis urinvägsinfektion...
    Prata med bm...

Kanske ska kolla tappen oxå?

• Cakes

Precis, kan vara bra att kolla livmodertappen. Det gjorde de på mig och den var helt opåverkad. BM sa till mig att det är relativt ovanligt att appen blir påverkad dock... vilket känns skönt att veta!

• tikki masala

Svårt för mig att ta det lugnt. (Är egen företagare och har ännu ingen personal som jag hittat än) 
    Ska kolla upp det med urinvägsinfektion. Men jag har inga känningar på det så jag tror inte att det kan vara det.

• Suess

Jag hade så förra gången jag var gravid. sammandragningar hela tiden så fort jag rörde mig det minsta. Åkte in och ut från akuten/förlossningen från v 21.
    Jobbade till v 30, då jag blev sjukskriven på heltid pga prematura sammandragningar.
    Då kom de regelbundet med ca 5-10 min mellanrum oavsett om jag vilade eller ej.
    Tappen var påverkad och fick bricanyl för att stoppa upp. 
    Strikt vila resten av tiden.
    Sammandragningarna fortsatte dock som tidigare och kom så fort jag rörde mig för mycket.
    När jag sedan i v38 började röra mig som vanligt igen så vägra han komma Skrattande Han ville väl ge igen  för att vi stoppat han tidigare. Flört
    Slutade med att jag gick en vecka över tiden ist. Glad

Så sammandragningar är vanligt, men det är inte bra om de kommer vid vila, regelbundet eller gör ont.
    Är du orolig är det bättre att åka upp och kolla.

Lycka till och grattis till graviditeten.

• Cakes
    tikki masala skrev 2014-02-13 07:34:53 följande:
    Svårt för mig att ta det lugnt. (Är egen företagare och har ännu ingen personal som jag hittat än) 

Ska kolla upp det med urinvägsinfektion. Men jag har inga känningar på det så jag tror inte att det kan vara det.

Usch, i sådana fall är det segt att bara egenföretagare :(

Angående UVI så sa de att just sammandragningar kan vara det ENDA symtomet, att det därför missas ibland. Så kolla för säkerhets skull :)
  • tikki masala
    Cakes skrev 2014-02-13 09:33:04 följande:

Usch, i sådana fall är det segt att bara egenföretagare :(

Angående UVI så sa de att just sammandragningar kan vara det ENDA symtomet, att det därför missas ibland. Så kolla för säkerhets skull :)
    Yepp suger verkligen med tanke på att jag med min förra graviditet hade till och med hittat två pers som skulle jobba åt mig efter att jag fött barn men som helt plötsligt tre dagar efter barnfödsel råka bli sjuka hela tiden. Jag fick vara där minst tre dagar varje vecka jag kunde ju inte heller ta in någon annan för det hade jag inte råd med att betala både sjuklön och ny personal höll på att gå i väggen. fick sitta där med min tre dagars gamla bebis och amma för att sedan avbryta och ta kunder osv. i sex månader innan jag till slut kunde säga upp de två (de hade vikariat så jag fick ju inte säga upp dem tidigare heller) 
    Nu handla det inte om det men jag kan inte låta bli att vara lite "bitter" över den händelsen. 
    Iallafall ska jag kolla upp så det inte är uvi. 
  • Malla1

Jag fick kraftig sammandragningar från v.28 min livmodertapp hade utplånats 3 cm så ja fick äta bricanyltabletter högsta ordinationen och skulle egentligen va sängliggandes men hade 2 barn sen innan så ja fick ta det så lugnt ja kunde. Så täta och onda sammandragningar ska man kolla upp direkt så man inte riskerar en för tidig förlossning!

Svar på tråden Vecka 24 och sammandragningar hela tiden!