• Anonym (orolig)

Ni som går på dieter och har barn, se hit!

Jag vill gärna börja med någon bra diet, men jag är orolig att min son ska se hur jag håller på och äter på ett visst sätt och vissa saker bara och bli likadan och inte vilja äta vissa saker osv. Jag vill börja med någon bra diet för att just gå ner lite i vikt då jag behöver det, sedan även för att jag får väldiga problem med magen, kraftiga magsmärtor när jag äter vissa saker, men som sagt så vill jag inte att min son ska ta efter.

Är rädd att det ger en fel/dålig bild till min son.

Hur gör ni andra med barn? 

• Svar på tråden Ni som går på dieter och har barn, se hit!
  • Anonym (cc)

Jag väljer att träna ist. Mina barn tycker det är skit kul också eftersom dom får vara med ( 2 och 5år)

Jag äter tex inte griskött... förklara bara att jag inte kan äta griskött eftersom jag blir dålig då, inget konstigt alls med det, barnen älskar förövrigt griskött.

• Anonym (orolig)
    Anonym (cc) skrev 2014-02-12 19:13:46 följande:
    Jag väljer att träna ist. Mina barn tycker det är skit kul också eftersom dom får vara med ( 2 och 5år)

Jag äter tex inte griskött... förklara bara att jag inte kan äta griskött eftersom jag blir dålig då, inget konstigt alls med det, barnen älskar förövrigt griskött.
    Tränar du hemma då?

Jag har inte möjligheten att träna på gym, även fast jag gärna velat. Hemma är det nästintill omöjligt att träna. 

Jag skulle gärna vilja börja med någon diet igen, men jag vet inte vilken som skulle passa bäst och inte bli alltför annorlunda än vad man äter som vanligt här hemma.. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (orolig) skrev 2014-02-12 19:17:30 följande:
    Tränar du hemma då?

Jag har inte möjligheten att träna på gym, även fast jag gärna velat. Hemma är det nästintill omöjligt att träna. 

Jag skulle gärna vilja börja med någon diet igen, men jag vet inte vilken som skulle passa bäst och inte bli alltför annorlunda än vad man äter som vanligt här hemma.. 
    Absolut, armhävningar, situps, squats, plankan med mera.. bara att söka på "träna hemma" barnen använder jag som vikter. Har även fixat en stång jag har i en dörröppning så att jag kan köra pushups.

Sen går/springer jag mycket, bara att stoppa ner barnet i vagnen om man kan.

Använda lekparken kan man göra också, bara låta barnet leka för fulla muggar.

Det är ALDRIG omöjligt att träna hemma. Bara att dra fram en stol.
  • IsDimma

Kör du Viktväktarna eller räknar kalorier så kan du ju äta samma mat som alla andra, bara lite mindre med mer sallad typ.

• Cinza

Jag viktväktar och lagar samma mat till alla. Ibland tar jag mer grönsaker och mindre potatis/ris/pasta, ibland hoppar jag över dem helt och hållet  och ibland tar jag undan lite mat åt mig innan jag tillsätter lite grädde eller annat gott till de andra. Min dotter är snart 3 och hon har inte reagerat eller undrat alls om mina matvanor. 

• Anonym (orolig)
    Anonym (cc) skrev 2014-02-12 19:24:48 följande:
    Absolut, armhävningar, situps, squats, plankan med mera.. bara att söka på "träna hemma" barnen använder jag som vikter. Har även fixat en stång jag har i en dörröppning så att jag kan köra pushups.

Sen går/springer jag mycket, bara att stoppa ner barnet i vagnen om man kan.

Använda lekparken kan man göra också, bara låta barnet leka för fulla muggar.

Det är ALDRIG omöjligt att träna hemma. Bara att dra fram en stol.
    Hm, en sådan där skivstång, är de svåra att sätta upp? Bor ju i hyreslgh så vore ju dumt om något gick sönder eller så hehe :P

Jag går mycket då sonen är hos sin pappa, dock är han bara där varannan helg, sedan är han för gammal för att sitta i vagn.

Nä, jag vet att det inte är helt omöjligt direkt, men väldigt svårt.. Då sonen tar all kraft och ska ha all uppmärksamhet Hela tiden, speciellt nu då han kommit in i någon period och är som en liten svans ;)

Jag får inte den rätta motivationen hemma, har försökt med olika saker men blir aldrig att jag fortsätter med det för det blir alltid massa "jag ska bara".. 

Behöver få igång motivationen ordentligt och sedan se till att den finns kvar, sedan hitta något som jag verkligen känner att det här klarar jag, något som inte är allt för svårt för en nybörjare... 
  • Anonym (orolig)

Jag körde lchf i somras, då gick jag ner en del och det fungerade jättebra, dock så blev det för dyrt att hålla på och göra två olika rätter hela tiden, dock inte hela tiden, men det blev så mycket som skulle köpas som annars inte köps hem bara för att man skulle få ihop bra rätter osv.

• IsDimma

Jag har gått ner mycket i vikt av lchf och upplever inte att jag köpte så mycket saker jag annars inte köper. Kött fisk och fågel köps ju alltid. Grädde och smör brukar alltid finnas hemma. Likaså broccoli, nötter att ha i mat och på fil (äter annars inga nötter), lök och ibland blomkål. Vitkål finns hemma hela hösten och vintern iaf. Och mycket mer avancerat än så behöver det inte bli.
    Det enda jag kan komma på för att laga mat (inte baka) är grekisk yoghurt istället för vanlig fil och den grekiska kan barnen äta också. Det brukar jag inte köpa så ofta annars.

• MsM84

Varför ska du gå en särskild diet?

Laga bättre mat och äta mer grönsaker så behöver det inte märkas ens att du dietar.

• Anonym (lchf)

Jag har ätit lchf i tre år och sonen har inte reagerat på det. Han vet att jag får ont i magen av viss mat och vi äter ju nästan lika bara att jag inte tar pasta till köttfärssåsen eller äter godis på lördagen. Typ. Men skulle aldrig börja med typ pulverdieter då skulle det bli helt fel om man har barn. Men äter man bra och nyttig mat funkar det ju :)

• Mandel
    Anonym (orolig) skrev 2014-02-12 21:06:59 följande:
    Jag körde lchf i somras, då gick jag ner en del och det fungerade jättebra, dock så blev det för dyrt att hålla på och göra två olika rätter hela tiden, dock inte hela tiden, men det blev så mycket som skulle köpas som annars inte köps hem bara för att man skulle få ihop bra rätter osv.
    Varför blev det dyrt och varför gjorde du två rätter?

Enda skillnaden för mig är att om jag ex lagar köttfärssås,spagetti och sallad och det får de andra äta medans jag skippar spagettin. Ibland gör jag egen pasta, men oftast är jag för slö för det
    Gör jag hamburgare så äter jag burgaren med sallad istället för med bröd. Köttgryta får de andra ris/potatis till och jag äter kanske mer kokt broccoli till än dem. 
    Våra matkostnader har inte blivit högre de år som jag nu ätit LCHF. 2 ägg till frukost är bra mycket billigare än yoghurt och flingor/müsli och någon macka. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (mia)

Ät mindre portioner, det tänker inte barnen på. Att gå på specialdiet när man har barn kan i värsta fall leda till ätstörningar. Du ger barnet helt fel signaler.

• Anonym (Anna)

Det viktigaste är väl att inte hela tiden prata om mat och kost och vad man får och inte får.
    Om jag äter ihop med mitt barn men väljer bort tex spaghettin och äter mig mätt på köttfärssås och sallad så bryr sig inte mina barn. Möjligen äldsta som vill att allt ska vara "rättvist" och vill att jag också tar lite spaghetti och då tar jag pyttelite. Men däremot om jag hade pratat om det så att fokus hamnar på min mat så hade de säkert funderat mer. Nu är det som de är bara. Jag snackar sällan kost och vikt och sånt så att barnen hör. Jag hade alldeles för mycket sånt i min egen barndom då det var poppis att fasta och dricka potatisavkok och allt möjligt sånt där. Och jag förstod ingenting för min mamma var ju den finaste och bästa i hela världen.

• Anonym (Anna)

Sen håller jag med om träningen, alla kan träna hemma. För inspiration kan jag rekommendera Olga Rönnbergs bok om träning för nyblivna mammor, där finns kompletta program som inte kräver mycket utrustning alls.

• Snigelkott

Om du vill röra på dig hemma men sonen kräver mycket uppmärksamhet kanske ni kan ha mitt-på-dagen-disco? Ni turas om att sätta igång era favoritlåtar på spotify eller youtube och dansar loss! Kanske kombinera med ett mellanmål bestående av skurna grönsaker och dip men vatten man har frysta bär i. Det blir lite kalaskänsla. Tror också på att äta vanlig mat men göra den lite nyttigare med mer grönsaker och äta lite mindre. Lycka till! :)

• Anonym (känner igen mig)

Min son är 10 år och jag är rätt säker att han skulle lägga märke till och undra om vi föräldrar skulle gå på en diet.

Därför äter vi nyttig o hälsosam mat hela familjen istället. Lite stenåldersstuk men med undantag så att säga. 

Färdigmat är nästan helt bortplockat men på fredagar äter vi vad vi känner för.

Svar på tråden Ni som går på dieter och har barn, se hit!