• Anonym (Rutinbunden)

Orsak till rutinbundna och uppmärksamhetskrävande barn?

Jag undrar vad det kan finnas för orsak till att ett barn är väldigt rutinbundet och uppmärksamhetskrävande om det inte föreligger någon diagnos på något sätt? Mycket som barnet gör blir lätt till en rutin, särskilt om det hör till de rutinerna som man normalt har? Barnet kan även verka lite som att hen inte riktigt vet hur hen ska bete sig i vissa sociala situationer. Som någon slags oro? Men samtidigt är barnet väldigt glatt barn som skojar och busar massor med personer barnet känner.

Barnet har alltid blivit respektfullt bemött av förälder och fått mycket uppmärksamhet, även fast barnet såklart inte alltid får som hen vill. Har varit ett krävande barn från start som alltid ville bli buret, men som senare velat ha uppmärksamhet genom att hela tiden vilja leka med föräldrar och svårare att sysselsätta sig själv. Eller att barnet ofta informerar om sin lek "titta nu åker båten här" istället för att bli uppslukad av leken. Barnet ber om hjälp med saker som barnet klarar av själv som är enkla.
    Skulle vara till stor hjälp att kunna bena ut det här. Tack!

• Svar på tråden Orsak till rutinbundna och uppmärksamhetskrävande barn?
  • Anonym (vet inte)

Låter högst normalt i mina öron.

• Anonym (vet inte)

Hur gammalt är barnet?

• Philippa

Vet ni med säkerhet att det inte finns någon diagnos?

• Anonym (Rutinbunden)

Barnet har inte diagnos då hen varit utredd. Då börjar man tänka i andra banor. Är det personlighet eller något annat? Barnet blir som sagt i vardagen bemött med förståelse och respekt för vad hen känner/tänker i olika situationer, även om hen inte alltid får som det önskas. Ute varje dag och leker, får höra att barnet är älskat och visar det, positiv förstärkning för bra beteenden. Förälder försöker för det mesta att säga vad barnet kan göra istället för vad barnet inte ska göra. Leker/spelar spel tillsammans med förälder varje dag men har ändå svårt att nöja sig trots mycket uppmärksamhet. Föräldrar kan inte sitta ner direkt och ta det lugnt, utom när barnet kollar tv (som är begränsat till en stund morgon samt kväll). Det kan funka om man är upptagen med hushållssysslor men barnet frågar ändå när man är klar och kan leka osv.

• Anonym (Rutinbunden)

Barnet är ca 4 år

• Anonym (Känner)

Låter som min barn snart 4 år. Förutom att han kan bli uppslukad av sin lek. Däremot leker han allra helst med oss och tjatar massor om det. Hursomhelst på de grunder som du skrivit har jag aldrig tänkt tanken ens att han skulle ha någon diagnos?

• Anonym (Känner)

Som svar på din fråga tror jag det är en blandning av personlighet och att barnet är van att få sina behov av uppmärksamhet tillgodosedda, alltså barnet kräver mkt uppmärksamhet för att det är van att få det.

• dorothy83

Låter som mitt barn som snart fyller 4. Har i alla fall aldrig tänkt att han skulle ha någon diagnos. Bara en typisk fyraåring :)

• Anonym (Rutinbunden)

Väldigt hjälpsamt att få svar här. :) På förskolan pockar hen mycket på uppmärksamhet på det sättet jag beskriver med leken och har koll på vart fröken är och vad hon ska göra. Samma hemma. Psykologer från bup/mellanvård ska komma till förskolan och hemmaplan, en stödinstats. Undrar då om de tänker att det är föräldrarna det är fel på?

Svar på tråden Orsak till rutinbundna och uppmärksamhetskrävande barn?