• Dior80

Stämmer detta angående tidigt vul o kön?

Hej, jag har hört att pojkfoster växer snabbt i början av graviditet och flickfoster lite långsammare. Alltså om du anser att du är i v8 medan vul visar att du är i v6 så väntar du en flicka. Hur sant är detta egentligen? Vore kul att höra era historier om ni hört eller varit med om det.

• Svar på tråden Stämmer detta angående tidigt vul o kön?
  • Prutt

Det stämmer inte, pojk- och flickembryon växer lika snabbt i den åldern. Visar VUL fel på två hela veckor så är det antingen ett ovanligt stort mätfel eller så är kvinnan väldigt dålig på att uppskatta när hon har ägglossning.

• The Fugly

Jag har aldrig hört detta och tycker inte det låter sannolikt alls.

Både min födda dotter och dottern jag nu har i magen har på VUL vart exakt den storlek de borde vara utifrån senaste mensens första dag vilket också överensstämmer med när jag uppfattade att jag hade ägglossning.

• Dior80

Enligt sista mens första dag är jag i v8 och jag har 28 dagars mens , äl dag 15, har använt äl tester men gyn läkare säger att jag kan inte vara mer än v6. Alltså den dagen jag testade positiv hade jag ägglossning enligt henne, kan inte fatta hur det går ihop. Jag hade läst någonstans detta med att flickfoster är mindre än pojkfoster därför tänkte jag att det kan vara därför, men men..ska i alla fall tillbaka om två veckor för en uppföljning

• Prutt
    Dior80 skrev 2014-02-12 22:31:30 följande:
    Enligt sista mens första dag är jag i v8 och jag har 28 dagars mens , äl dag 15, har använt äl tester men gyn läkare säger att jag kan inte vara mer än v6. Alltså den dagen jag testade positiv hade jag ägglossning enligt henne, kan inte fatta hur det går ihop. Jag hade läst någonstans detta med att flickfoster är mindre än pojkfoster därför tänkte jag att det kan vara därför, men men..ska i alla fall tillbaka om två veckor för en uppföljning

Du kanske räknar fel? Vilket datum hade du din sista mens?
  • Prutt
    Dior80 skrev 2014-02-12 22:31:30 följande:

Alltså, det stämmer ju att pojkfoster är större, men det gäller just FOSTER, inte embryon.
  • Dior80

Vad är skillnad mellan foster och embryot , förlåt för dum fråga

• aftereight
    Prutt skrev 2014-02-12 22:39:07 följande:
    Du kanske räknar fel? Vilket datum hade du din sista mens?

Hon har ju inte räknat nåt, hon skriver ju att hon tagit ett positivt graviditetstest den dagen som hon enligt läkaren haft ägglossning.

Så TS förutsatt att du är helt säker på att du testade det datumet så kan du inte ha haft ägglossning då.
  • aftereight
    Dior80 skrev 2014-02-12 22:57:39 följande:
    Vad är skillnad mellan foster och embryot , förlåt för dum fråga

Embryo är ett tidigare stadium av graviditeten.
  • Dior80

Nej, men jag vet säker att jag är i v8 men hon säger v6 så betyder det att jag hade ägglossning två veckor senare, men jag testade positiv då så jag kan inte har haft ägglossning då omöjligt dessutom använde jag äl tester så jag vet exakt när bebisen blev till, jag blir så förvirrad

• alynda

2:a-8:e veckan är emryostadiet, sedan kallas det foster. Dock är alla fullt normala foster nästan exakt lika stora fram t v 18 ca, oavsett gener och kön. Man vet dock att genom IVF-erfarenheter att vissa embryon kan pausa i utvecklingen, men inte så länge som 2 veckor. Vanligtvis har man ÄL ca 2 v före mens, så om ÄL blir försenad märker man det oftast inte förrän mensen blir sen. Tyvärr har jag själv varit med om att v 8 fått besked om att jag var gravid i v 6. Förstod då genast att ngt var fel eftersom vi bara hade haft sex vid senast konstaterade ägglossning. Det bekräftades vid KUB och efter fostervattensprov konstaterades en med liv icke förenlig genetisk avvikelse, och vi tvingades avbryta graviditeten

• Prutt
    aftereight skrev 2014-02-12 22:59:51 följande:

Hon har ju inte räknat nåt, hon skriver ju att hon tagit ett positivt graviditetstest den dagen som hon enligt läkaren haft ägglossning.
    Så TS förutsatt att du är helt säker på att du testade det datumet så kan du inte ha haft ägglossning då.

Fast det är nog inte så troligt att läkaren sagt till henne att just den dagen som hon testade positivt så hade hon ägglossning, detta är antagligen något hon kommit fram till själv efter att ha räknat på det. Många gravida räknar ju t.ex. att de är i den vecka de gått in i (t.ex. att de är i vecka 7 om de är i 6+1), och då blir det ju exempelvis fel på en vecka.
  • aftereight
    Prutt skrev 2014-02-12 23:59:24 följande:
    Fast det är nog inte så troligt att läkaren sagt till henne att just den dagen som hon testade positivt så hade hon ägglossning, detta är antagligen något hon kommit fram till själv efter att ha räknat på det. Många gravida räknar ju t.ex. att de är i den vecka de gått in i (t.ex. att de är i vecka 7 om de är i 6+1), och då blir det ju exempelvis fel på en vecka.

Menade såklart inte att läkaren sagt så. Men om TS vet när hon fått positivt på graviditetstest så är det orimligt att hon skulle haft ägglossning då. Om hon räknar fullgångna veckor från senaste mens så är hon i vecka 7 nu. Så det blir oavsett en vecka fel.

Jag är t ex gravid nu och testade positivt med digitalt test den 15:e juli. Då hade det gått 2-3 veckor sedan befruktning enligt testet. Om en läkare då hade kommit fram till att jag hade ägglossning kring 15:e juli så är det klart att jag hade vetat att det inte stämmer. Sen vet jag inte hur det är i TS fall men om man utgår från att hon vet när hon gjort graviditetstestet så verkar det ju vara något annat som inte stämmer.
  • Dior80

Alynda: beklagar, hoppas du blev gravid igen o att du har fått friskt barn. Jag blir orolig när jag läser ditt inlägg . Shit tänk om inte embryot växer som det ska, det känns som något är fel

• Dior80

Gyn läkare sa att det ser normal ut och att hinnesäck har vuxit fr 1cm till 2cm och det tyder på att jag är v6. Dock kunde hon inte mäta embryot för att den va så liten

• Limalie

Nja alla växer inte lika fort, även om det sägs att det är så.

Vi är ett gäng tjejer som gjort ivf och i min tråd har det varierat lite vid tidiga vul, endel mindre, endel stora vid första vul i v 8. Och då vet vi exakt när embryot blev befruktat såklart pga ivf:en.

Det skiljde fortfarande endel vid kub-test även om fostren var ungefär lika stora nu.

Dock 2 veckor är rätt långt att bli tillbakaflyttad. Det kan tyda på att något är fel tyvärr.

Svar på tråden Stämmer detta angående tidigt vul o kön?