• Anonym (Jojjo)

Hemsk hormonell akne!!

Och nu var det dags igen, finnarna ploppar upp som ogräs ovanför brösten, axlarna, ryggen och ansiktet. Samma visa varje månad efter att mensen precis tagit slut. Jag orkar inte med det här, jag känner mig så jävla ful att jag undviker att gå någonstans när det blir såhär. Är det någon som har samma problem?! Vart ska jag vända mig och går det ens att få bukt med? Jag har läst om någon medicin som heter roaccutan men den är jag inte villig att ta alls tyvärr....

• Svar på tråden Hemsk hormonell akne!!
  • Anonym (x)

Om du tar ppiller,  byta till yasmine eller diane. Om du inte tar p-piller, prova progesteronkrämen progesterall. Den är underbar och är även bra om du vill bli gravid.

• Anonym (Jojjo)

Såhär ser det då ut, ploppar upp inom loppet av 24 timmar. Såg inte ut såhär i förrgår då hade jag nån enstaka finne men jag är så trött att det alltid blir såhär varje månad exakt samma tidpunkt. Kan ju fan inte gå med klänning eller linne när det närmar sig varmare tider :(
    Jag tar inte p-piller eller nån hormonell preventivmedel alls eftersom det förvärras då. Ska kolla upp det där progesterall, men jag vill inte bli gravid dock.
    Hela mitt liv blir påverkat, känner mig så ful och måste gå runt med täckande tröja på sommaren pga detta.

• alynda

Jag tycker du ska boka tid hos gynekolog och där be att få dina hormonnivåer testade och ev även ett vaginalt ultraljud. Alla tjejer i min bekantskapskrets som lidit av svårare acne som unga eller vuxenacne, har fått diagnosen PCO. PCO eller PCOS kan ofta behandlas med hormonella läkemedel som olika typer av p-piller och då brukar man även få en klar förbättring av hyn. Själv fick jag diagnosen lätt PCO som fortfarande finnig 40-åring, i samband med IVF-behandling. Min bebis är bara 4-månader ännu, men om jag får stora acneproblem när jag slutat amma får jag kanske börja med ngn behandling.

• Anonym (Jojjo)
    alynda skrev 2014-02-12 23:56:44 följande:
    Jag tycker du ska boka tid hos gynekolog och där be att få dina hormonnivåer testade och ev även ett vaginalt ultraljud. Alla tjejer i min bekantskapskrets som lidit av svårare acne som unga eller vuxenacne, har fått diagnosen PCO. PCO eller PCOS kan ofta behandlas med hormonella läkemedel som olika typer av p-piller och då brukar man även få en klar förbättring av hyn. Själv fick jag diagnosen lätt PCO som fortfarande finnig 40-åring, i samband med IVF-behandling. Min bebis är bara 4-månader ännu, men om jag får stora acneproblem när jag slutat amma får jag kanske börja med ngn behandling.

Oj det lät förjävligt rent ut sagt :( jag har alltid haft problem med finnar och Akne sen jag kom i puberteten men det är senaste 1-2 åren jag märkt samband med utbrotten att dom hänger ihop med vart i cykeln jag är. Jag tänkte antagligen boka tid hos vc eller gyn, men det var inga av symptomen av pco som jag tyckte mig känna igen mig i, å andra sidan kan jag väl inte veta om jag har svårt att bli gravid då vi inte försöker, (har dock vart gravid en gång och gjorde abort)

Jag är förresten 21 år om det har nån relevans.
  • Flisan79

Jag har liknande problem men mina sitter i ansiktet. Blir värre inför mens och bättre efter men hinner givetvis inte läka innan nästa omgång.

När jag varit gravid har min hy blivit perfekt. Verkligen inte en endaste finne. Det är största anledningen till att jag nu vet att min akne är hormonrelaterad.

Vill få tag på någon som kan hjälpa mig men det verkar vara svårt. Bör man vända sig till gyn eller hydexpert? Diane är ju eg en aknemedecin dom visade sig ha Bieffekten att det även fungerade som p-medel.

• Anonym (Usch)

Roaccutan är väl den bästa mot dessa besvär. Det finns ett lite mildare preparat som heter Camyna som faktiskt funkar riktigt bra. Vilka besvärliga utslag.

• Anonym (Jojjo)

Usch ja, tänk om det fanns ett enkelt sätt, jag måste ju gå och göra något åt detta om det ska bli bättre men samtidigt skäms jag för och visa....

Jag vet inte hur allting med hormoner fungerar men jag är försiktig med p-piller och så, har gått utan hormonellt nu i 4 år eftersom jag fick såna humörsvängningar och PMS och i perioder blivit deprimerad och nästan suicidal.

Även när jag får dessa symptom efter mens blir jag även trött och håglös, orkar ingenting och vill bara sova nästan. Jag har ibland trott att det kan vara fel på sköldkörteln. Bästa är väl egentligen att ta reda på vad det är med massa prover osv än att börja behandla innan med massa preparat osv?

• Flisan79

Jag tror också på en ordentlig utredning. Sen är jag ju sån som gärna gör något åt orsaken ist symtomen.

Jag har även psoriasis och det triggades av aberela. Jag vågar faktiskt inte testa roaccutan. Dessutom behandlar det som sagt mer symtomen än den eg orsaken.

• Anonym (Usch)

En kompis till mig hade stora problem och blev helt hjälpt av roaccutan. Så det kan ju vara värt ett försök. Men prova Camyna liniment.

• Anonym (Jojjo)
    Anonym (Usch) skrev 2014-02-13 12:48:53 följande:
    En kompis till mig hade stora problem och blev helt hjälpt av roaccutan. Så det kan ju vara värt ett försök. Men prova Camyna liniment.

Jag ska hålla ögonen öppna och kolla, vill inte använda roaccutan pga jag läst om biverkningarna och att dom kan bara livslånga, det vore väldigt tråkigt om jag tex drabbades av håravfall då mitt hår nästan går ner till svanken och betyder väldigt mycket för mig. Förhoppningsvis finns det andra sätt än just den medicinen, ska boka tid hos vårdcentralen, när jag får en tid kanske finnarna gått ner men det borde inte göra nånting va? Jag har ju bild och visa.
  • Anonym (Usch)

En bild säger ju mer än tusen ord...

• Anonym (Jojjo)
    Anonym (Usch) skrev 2014-02-13 13:50:42 följande:

Ja men det är väl knappast bättre och bli skallig, eller drabbas av skrumplever, hjärnpropp, tandlossning, depression m.m det är ju permanenta skador man får leva med resten av livet. Jag tycker inte det är värt att riskera livet för faktiskt.
  • Anonym (Jojjo)

Ja men det är väl knappast bättre och bli skallig, eller drabbas av skrumplever, hjärnpropp, tandlossning, depression m.m det är ju permanenta skador man får leva med resten av livet. Jag tycker inte det är värt att riskera livet för faktiskt.

Och nu såg jag att jag missförstod helt och hållet! Ber om ursäkt.
  • Anonym (Usch)

Nej tappa håret på skallen som tjej är väl ingen höjdare...Tappa tänderna tja det har ju vissa poängerFlört

• Anonym (Jojjo)

Smörjde med basiron tidigare, gått ner lite och har blivit blekt men det är ju så med det medlet. Får se om det hjälper något. Jobbigt bara när dom här utbrotten kommer över en natt, att hinna med! Kanske hjälper det lite också om man skulle lägga om kosten så att det inte blir så aggressivt, känner mig så flottig i huden i samband med detta.

• Anonym (x)

Ett annat tips är kosttillskottet saw palmetto. Det fungerar väldigt bra mot hormonell acne hos kvinnor, speciellt om man har PCO och kanske har lite för höga testosteronnivåer. Jag har själv beställt en burk nu för att prova. Har läst massor av recensioner på nätet, och de flesta är helt acne-fria redan inom 1-2 veckor.

Svar på tråden Hemsk hormonell akne!!