Ska ni vaccinera er?
Nu gravida ska ni vaccinera er eller har gjort?
Nu gravida ska ni vaccinera er eller har gjort?
Ni * ska de stå såklart
Redan gjort.
Bra. Jag borde men ändå vill jag inte.. Men detta vaccin skyddar mot svininfluensan va?
Ja det gör den. Och det är INTE samma vaccin som orsakade massa problem. Riskerna med vaccin är helt enkelt mindre än riskerna om man blir sjuk. Är nu i v 25 och influensans kulmen tror de kommer om några veckor. Så jag hoppas jag klarar mig nu. Har dessutom barn på dagis.... så man känner sig ganska utsatt.
Jag har också vaccinerat mig. Samt tvingat maken ;)
Tack för svar! Jag har också barn på dagis så känner mig lite extra utsatt..
Så detta vaccin är helt säkert? Både för mig och för barnet?
Nej det kommer jag inte göra. Även om det inte är samma vaccin som då känns det osäkert och det är några veckor kvar nu högst.
Okej. Ja, jag blir osäker på tanken att spruta in något i kroppen.. jag tog dock vaccinet 09 men då var jag inte gravid.
Är det nära BF skulle inte jag heller vaccinera mig.. Jag har dock halv tiden kvar.
Okej. Ja, jag blir osäker på tanken att spruta in något i kroppen.. jag tog dock vaccinet 09 men då var jag inte gravid.
Är det nära BF skulle inte jag heller vaccinera mig.. Jag har dock halv tiden kvar.
Ja, det var sån jäkla hysteri 09.. så jag och sambon tog, men som tur är gick det ju bra.
Okej! du kanske menade att det bara är någon vecka kvar av influensavågen.
Har din BM sagt något om att du bör vaccinera dig?
Hej, hörde precis på radion det här om vaccination. Kanske är något man borde haft koll på själv men min barnmorska har inte sagt något. Har era sagt något?
Enligt Socialstyrelsen "Frågan tas lämpligen upp vid inskrivningssamtalet på mödravårdcentralen och kvinnan erbjuds vaccination efter graviditetsvecka 16 eller efter ett normalt ultraljud under den period då vaccinationskampanjen pågår"
Men jag förstår inte riktigt vad dem menar med "efter ett normalt ultraljud" ska man vänta till efter RUL (jag har mitt inbokat först 10 mars, är i vecka 16+0 nu). Någon som har koll?
Verkar ju som om detta är "mer säkert" än 2009 "De vanliga säsongsinfluensavaccinerna, till exempel Fluarix och Vaxigrip, är av samma typ som det vaccin som under decennier använts över hela världen, och inte av den typ med adjuvans (förstärkningsämne som ska förbättra vaccinets effekt) som användes under pandemin 2009 (Pandemrix)."
För den som vill läsa mer
http://www.socialstyrelsen.se/smittskydd/sjukdomar/influensa/gravidakvinnor
Nej min BM har inte nämnt något men jag träffade henne senast i v 12 så ..
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Är i v.22 .. men känner också att det är läskigt att spruta in något i kroppen! Men ska träffa min bm imorgon, så får höra vad hon tycker! :)
Min barnmorska har inte sagt någonting heller och jag träffade henne i torsdags.Prata med hälsocentralen idag och hon jag pratade med tyckte jag skulle rådfråga min barnmorska om vaccinering, ska ringa henne i morgon.
Jag vet faktiskt inte vad de menar med UL..
Ja, denna spruta ska ju vara säker för oss.. men känns ändå inte helt okej.
Jobbar på intensiven, det är inte kul med influensa på gravida!
Tog sprutan så fort jag kunde.
Man löper inte större risk att få influensa än någon annan, men man blir betydligt! sjukare som gravid, och inte att du bara blir febrig och hängig utan man kan bli allvarligt sjuk. Sen övergår även delvis skyddet till bebisen, så den lilla nyfödda är lite skyddad.
Ni som tagit vaccinet, väntade ni till efter RUL?
Det är RUL som avses. Min BM informerade och rekommenderade mig att ta den på inskrivningssamtalet.
Jag ser att tråden är någon månad gammal, men tänkte att det ändå kunde vara värt att göra ett inlägg.
Vid kontakt med min MVC för ett par dagar sedan fick jag till svar att influensasäsongen är över och om man ännu inte är vaccinerad, så komer det heller inte att vara aktuellt.