• Anonym (undrar)

Besöka Sverige på turistvisum när man väntar på uppehållstillstånd ?

Hej, jag undrar om det går att besöka Sverige på turistvisum som man har fått från Danmark och samtidigt väntar på att få uppehållstillstånd från Sverige?

• Svar på tråden Besöka Sverige på turistvisum när man väntar på uppehållstillstånd ?
  • Anonym (undrar)

*puffar*

• Anonym (teoretiskt)

Det här var det som gällde då jag och min pojkvän sökte på anknytning för ett par månader sen:

Personen som ansöker om uppehållstillstånd får inte vara i Sverige då beslutet tas. Eftersom man inte vet när beslutet tas innebär det i praktiken att mig. verket säger att man inte får vara i Sverige under handläggningstiden.
    Om man är i landet då beslutet tas riskerar man att automatiskt få avslag.

Fast strikt svarat på frågan: det sker ju inte ofta passkontroller mellan Sverige och Danmark. Han skulle ju rent teoretiskt kunna ta färjan eller tåget över gränsen utan att behöva visa pass, dock skulle jag undvika att flyga. Inget jag uppmuntrar till dock, vad händer om han skulle bli sjuk eller liknande?

• Anonym (Undrar 2)

Hej! Jag har en liknande fråga. Vad skulle hända om min man kommer till Sverige trots att han ansökt om uppehållstillstånd men inte fått svar ännu? Han kommer från Centralamerika, och det går att resa in som besökare om man har med sig ett inbjudansbrev eller vad det nu kallas. Men kan de se på flygplatsen on han gjort nån ansökan eller hur fungerar det? Det är så jobbigt att tänka att vi ska behöva vänta ca ett år på att ses igen :( vad göra? Vågar jag ta hit honom?

• Anonym (Undrar 2)

Ingen som vet?

• Anonym (Undrar 2)

Ja men om han ändå kommer, hur får migrationsverket veta om han han kommit eller ej?

• Anonym (teoretiskt)
    Anonym (Undrar 2) skrev 2014-02-21 15:15:15 följande:
    Ja men om han ändå kommer, hur får migrationsverket veta om han han kommit eller ej?
    Har du tänkt tanken att då man passerar gränsen med utrikes flyg registreras alltid passinformation...

Det är väl inte helt orimligt att ett informationsutbyte sker mellan migrationsverket och gränspolisen.
  • Pernilla8ping

Talade faktiskt med migrationsverket idag. Mannen där sa att tidigare regler varit att man inte får vistas i landet när BESLUTET TAS. Han menade då, eftersom väntettiderna nu är skylånga, så kan de inte hindra att personer som söker kommer hit så länge.

Min kille är från kosovo, som behöver visum för att komma till sverige. Han sa att, rent geografiskt, om han istället kommit från serbien så behövs inte visum och då kan de resa in utan. Därav kan de heller inte neka någon utanför EU att besöka sverige.

Det enda är att min kille inte får vara i sverige när hans beslut tas. Han har inte ens gjort sin intervju än så det lär dröja. Därför kan han vara här tills vidare.

Däremot kan det vara svårt att få ett turistvisum av en ambassad om man samtidigt söker uppehållstillstånd sa han på migratipnsverket.

Hoppas inte mitt svar var allt för rörigt.

• Anonym (hejsan)

Har hört att o partnern ansöker om TUP från sitt hemland och går på intervju i sitt hemland, så får han komma till Sverige och stanna där under handläggningstiden. Stämmer det?

Svar på tråden Besöka Sverige på turistvisum när man väntar på uppehållstillstånd ?