• Daimstruten

Vad är bäst? En katt som får gå ut eller två innekatter?

Jag undrar vilket av ovanstående ni anser bäst och varför. Tänkte mig att mitt exempel gäller om man bor i hus i ett vanligt villaområde.

För egen del är jag lite kluven... Två katter har så klart sällskap av varann, dom är säkra inomhus och stör inga grannar. Å andra sidan ser jag det helt emot kattens natur att spendera hela sitt liv inomhus.

• Svar på tråden Vad är bäst? En katt som får gå ut eller två innekatter?
  • Kattkvinnan

Två katter inomhus tycker jag. Jag tycker inteatt katter ska gå ute utan tillsyn i villaområden, med bilar, mopeder och sandlådor.

• nemo1

Helt klart två innekatter om du är rädd om dina djur.

• Sunflower80

Jag har vänt, från innekatt till utekatt

Idun går ute både på "landet" och hemma.hon får inga tokryck och rejsar runt lägenheten och verkar väldigt harmonisk och glad.däremot tror jag på åldersgräns för katten innan utgång (ca 3år) samt kastrering! Hon var innekatt i 5år innan hon fick smak för utelivet

• Daimstruten

Kan lägga till att jag till en början hade mina två katter som innekatter när jag bodde i lägenhet. Började sen gå ut med dom i koppel och det var då som den ena kattens verkliga natur kom fram. Hon ville verkligen vara ute och protesterade inomhus när hon inte fick gå ut. När det var dags för husflytt fick katterna gå ut själva och genast verkade båda katterna betydligt lyckligare. 

Det där med att vara "rädd om" djuret vet jag inte om jag håller med om. Med det resonemanget är det bäst att hålla allt levande instängt och aldrig låta dom smaka frihet, men frågan är hur lycklig nån blir av det.

• Philippa

Jag har två innekatter och dom trivs jättemycket och dom stör inga utomhus

• semlorna

Vi har innekatter och har byggt in altanen och gjort en kattgård i trädgården till dom. Alla fem är nöjda med det :)

• nemo1
    Daimstruten skrev 2014-02-13 10:01:24 följande:
    Kan lägga till att jag till en början hade mina två katter som innekatter när jag bodde i lägenhet. Började sen gå ut med dom i koppel och det var då som den ena kattens verkliga natur kom fram. Hon ville verkligen vara ute och protesterade inomhus när hon inte fick gå ut. När det var dags för husflytt fick katterna gå ut själva och genast verkade båda katterna betydligt lyckligare. 

Det där med att vara "rädd om" djuret vet jag inte om jag håller med om. Med det resonemanget är det bäst att hålla allt levande instängt och aldrig låta dom smaka frihet, men frågan är hur lycklig nån blir av det.
    Då skulle du även släppa en hund lös också, och även dina små barn. Det är ju idiotiskt att hålla alla levande varelser inomhus.
    En katt som enbart får vara inne mår absolut inte dåligt av det, självklart kan man inte låta katterna gå runt som spöken därhemma utan de ska aktiveras ordentligt, få vara på innätad balkong och mm.Jag har hjälpt otroligt många hemlösa katter och en enda har visat att hon ville ut.
  • Daimstruten
    nemo1 skrev 2014-02-13 10:47:20 följande:
    Då skulle du även släppa en hund lös också, och även dina små barn. Det är ju idiotiskt att hålla alla levande varelser inomhus.
    En katt som enbart får vara inne mår absolut inte dåligt av det, självklart kan man inte låta katterna gå runt som spöken därhemma utan de ska aktiveras ordentligt, få vara på innätad balkong och mm.Jag har hjälpt otroligt många hemlösa katter och en enda har visat att hon ville ut.
    En hund är ett betydligt farligare djur så den skulle kunna orsaka skada i betydligt större utsträckning än en katt om den virrade runt själv så där finns olämpligheten i det. 

Och nej, mina SMÅ barn släpper jag inte ut ensamma, men dom får faktiskt vara ute utan inhägnad. Och ju större dom är ju mer är dom ute själva. 

Jag tror definitivt att det ligger i kattens natur att vara ute så ger man en katt valmöjligheten att få stimulans utomhus närhelst den vill eller ständigt vara instängd på ett visst antal kvm (med/utan inhägnad balkong) där den säkerligen lämnas ensam en del så är valet enkelt.
  • j8506

Ja jag har haft 2 katter, då var dom "lägenhetskatter" så då hade dom varandra, Sen flyttade jag till hus och tyvärr blev jag tvungen att ta bort en av dom men sedan steriliserade jag den andra som nu är ute och innekatt.

Jag tror inte att katterna är ledsna om dom är inne dom har ju sällskap av varandra, Men en ensam katt som är innekatt kanske är lite olycklig.

Sen är det säkerligen en "vana" för katten också, vet den inte bättre än att vara inne så det är svårt det där.

• tjockobbe

Hemma hos mamma är en inne och en ute. Båda var ute från början men den ena är för gammal nu och springer bara bort om han får vara ute. Han har vant sig vid att vara inne och bryr sig inte ett dugg om att den andra springer ut och in som han vill.

Det ligger i en katts natur att vara ute så ute ska dem helst vara.

Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
Svar på tråden Vad är bäst? En katt som får gå ut eller två innekatter?