• Helenmedh

Går det att färga detta hår brunt hemma?

Ja jag vill färga håret men tycker det är alldeles för dyrt hos frisör. Min längd och min tjocklek på håret kostar ca 2800 kr att färga. Ska (självfallet) toppa håret hos frisör då det är så risigt men tänkte om man kunde snåla och färga hemma? Denna färgen har jag nu (första bilden) Och den andra bilden är jag i ett program där man kan ändra hårfärgen bla och kom fram till att det är den jag vill ha. Så vad tror ni? Finns det någon frisör här som vågar uttala sig? Eller någon som gjort det själv? 

• Svar på tråden Går det att färga detta hår brunt hemma?
  • LillaLady

Är ingen frisör, men har färgat mitt egna hår x antal ggr.
    Du kommer inte få resultat på en gång, de kan jag ju säga med en gång.
    Du kommer att få avfärga och bleka håret i omgångar eftersom det sliter nå otroligt på håret o när du är tillräckligt ljus så kan du börja om att färga de brunt tills du får en önskvärd färg. Skulle rekommendera att du tonar bara i början innan du hittar något :)
    Så har jag gjort iaf när jag gått från svart till något annat, (blont, rött, brunt) Har gjort det flera gånger..

Måste bara säga, att WOW vilket fint o långt hår du verkar ha om jag utgår från bilden. Vill också ha så långt..

Dum spiro, spero
  • Helenmedh
    LillaLady skrev 2014-02-13 10:35:05 följande:
    Är ingen frisör, men har färgat mitt egna hår x antal ggr.
    Du kommer inte få resultat på en gång, de kan jag ju säga med en gång.
    Du kommer att få avfärga och bleka håret i omgångar eftersom det sliter nå otroligt på håret o när du är tillräckligt ljus så kan du börja om att färga de brunt tills du får en önskvärd färg. Skulle rekommendera att du tonar bara i början innan du hittar något :)
    Så har jag gjort iaf när jag gått från svart till något annat, (blont, rött, brunt) Har gjort det flera gånger..

Måste bara säga, att WOW vilket fint o långt hår du verkar ha om jag utgår från bilden. Vill också ha så långt..
    Tack för svar! Och tack för komplimang  
    Nu är det väldigt långt men också väldigt slitet i topparna så måste klippa mig snarast.. 

Hur som helst.. Jag har väldigt mörkbrunt hår men inte i någon "fin" färg utan bara tråkigt mörkbrunt. Därför har jag valt att färga håret svart i flera år, har trivts jättebra i det men nu vill jag göra en förändring. Vill ha en varm färg som är ljusare men om man måste göra som du skriver så kanske det är bäst med frisör ändå.. Fasen att det ska vara så dyrt bara!
  • matildadl

Första: wow! Vilket hår du har!!

Andra: det går absolut, jag har ungefär lika mörkt som dig och brukar färga mitt hår rätt lite då och då när jag tröttnar på att ha mörkbrunt/svart. Jag brukar först slinga håret så jag får ljusare hår och därefter brukar jag lägga i en hårfärg, men som föregående skribent skrev så lär du inte få den hårfärgningen på en gång utan det tar nog ett par färgningar innan. Kan vara bra att börja med en toning först efter att du slingat håret för det är "återfuktande" som min frisör förklarade för mig när jag klippte mig sist och fick en chock över att jag hade 4nyanser av brunrött då jag under en period varit lite sämre på att underhålla färgen :)

• Helenmedh
    matildadl skrev 2014-02-13 11:09:45 följande:
    Första: wow! Vilket hår du har!!

Andra: det går absolut, jag har ungefär lika mörkt som dig och brukar färga mitt hår rätt lite då och då när jag tröttnar på att ha mörkbrunt/svart. Jag brukar först slinga håret så jag får ljusare hår och därefter brukar jag lägga i en hårfärg, men som föregående skribent skrev så lär du inte få den hårfärgningen på en gång utan det tar nog ett par färgningar innan. Kan vara bra att börja med en toning först efter att du slingat håret för det är "återfuktande" som min frisör förklarade för mig när jag klippte mig sist och fick en chock över att jag hade 4nyanser av brunrött då jag under en period varit lite sämre på att underhålla färgen :)
    Tack!  

Ja det verkar vara ett väldans projekt, tur man är mammaledig och inte behöver visa sig utanför dörren om det skulle gå snett  
    Kan tillägga att det är ca 1 år sedan jag färgade håret svart sist. Har en utväxt på ca en dm som knappt syns då min naturliga hårfärg är rätt lika svart förutom att den är så tråkig. Men topparna är fortfarande lika svarta, nästan lite röd/lila om man tittar väääldigt noga. Det känns som om det blir nyansskillnad då? Hårbotten och toppar tänker jag.. ?
  • matildadl

Haha ja det är ett projekt ;)

Jag har alltid en mörkare färg hemma OM det skulle gå åt skogen och ibland har jag fått färga om det direkt haha.

Ja har du den nyansskillnaden kan det vara bra att avfärga och bleka upp det lite först så håret får en jämnare ton, jag gör det sällan då jag helst vill ha lite nyanskillnader och det är därför jag slingar istället för att bleka hela håret :)

Och eftersom du har rätt mycket och långt hår så köp så du har tillräckligt med hårfärg och blekning, för att gå till affären med en mössa och en slinghätta under är inget att föredra, jag har nämligen testat på det ;)

• Helenmedh
    matildadl skrev 2014-02-13 11:34:33 följande:
    Haha ja det är ett projekt ;)
    Jag har alltid en mörkare färg hemma OM det skulle gå åt skogen och ibland har jag fått färga om det direkt haha.

Ja har du den nyansskillnaden kan det vara bra att avfärga och bleka upp det lite först så håret får en jämnare ton, jag gör det sällan då jag helst vill ha lite nyanskillnader och det är därför jag slingar istället för att bleka hela håret :)
    Och eftersom du har rätt mycket och långt hår så köp så du har tillräckligt med hårfärg och blekning, för att gå till affären med en mössa och en slinghätta under är inget att föredra, jag har nämligen testat på det ;)
    Hehe, påminner om när jag var tonåring och ville bli blond. Mamma skulle fixa det på mig.. Herregud vad jag grinade. Vi hade ju inte köpt tillräckligt med färg så det blev bara färgat mitt på huvudet! Haha.. 

När jag färgar svart så brukar jag köpa 3 stycken kartonger och det brukar räcka. Nu ska jag iofs toppa mig innan och jag antar att dom tar bort rätt mycket eftersom det är så slitet och då lär det räcka med tre kartonger hårfärg antar jag. När håret blivit kortare.. 
  • Helenmedh

Fast känner jag mig själv rätt så lär jag fega ur när jag väl står där och plocka på mig svart/svartbrunt istället.. Haha. 

Men tyckte färgen på understa bilden var så fin då den matchar mina ögon så bra.. 
    Iofs har jag fått mycket kommentarer om att jag passar i svart hår också eftersom det ger lite kontrast.. Men jag vet inte, det är ju roligt med förändring! Men ack så dyrt :/

• matildadl

Det är alltid lättare att köra på med det man alltid haft, men jag tycker absolut du ska testa att ha den ljusare färgen, den var riktigt snygg!

Jag önskar jag kunde passa i liknande färger men det ser så otroligt fake ut på mig eftersom jag är väldigt mörk i mina drag.

Men jag tycker absolut du ska testa och skulle det bli fel så är det inte värre än att du får färga om det :)

• matildadl

Den färgen låter ju onekligen som något du borde testa, eftersom så pass många tyckt att den verkade bra!

Den är ju säkert mindre slitsam mot håret eftersom det är en färgning som jag förstod det :)

Återkom gärna med resultat om du provar den!

• Helenmedh
    matildadl skrev 2014-02-13 12:13:06 följande:
    Den färgen låter ju onekligen som något du borde testa, eftersom så pass många tyckt att den verkade bra!
    Den är ju säkert mindre slitsam mot håret eftersom det är en färgning som jag förstod det :)
    Återkom gärna med resultat om du provar den!
    ska kanske köpa två-tre såna och två-tre svarta utifall det blir fel Då är det ju bara att färga svart så snabbt man har tid om det blir ett totalt fiasko! haha
  • matildadl
    Helenmedh skrev 2014-02-13 12:39:08 följande:
    ska kanske köpa två-tre såna och två-tre svarta utifall det blir fel smile5.gif Då är det ju bara att färga svart så snabbt man har tid om det blir ett totalt fiasko! haha
    Haha ja! Det blir ju billigare även om du köper sammanlagt 6 förpackningar än att gå till en frisör ;) och färg blir ju inte gammalt så det kan du ju spara till den dagen du tröttnar på din hårfärg :D
Svar på tråden Går det att färga detta hår brunt hemma?