• Akua

Hur vet jag om jag har magnesiumbrist???

Jag är intresserad av att veta om jag har för lite magnesium men har läst att ett vanligt blodprov inte riktigt är tillförlitliga. Hur ska man då ta reda på det?

Någon som vet? Något som tagit något magnesiumprov?

• Svar på tråden Hur vet jag om jag har magnesiumbrist???
  • Boothwalker

Typ alla har väl för lite magnesium...

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Akua
    Boothwalker skrev 2014-02-13 16:52:47 följande:
    Typ alla har väl för lite magnesium...

Jo det är möjligt att många av oss har. Men jag skulle vilja veta iaf. Har haft några andra dåliga värden förut och vill veta om magnesium-brist kan förklara min nuvarande problem.
  • Boothwalker
    Akua skrev 2014-02-13 20:21:46 följande:

Jo det är möjligt att många av oss har. Men jag skulle vilja veta iaf. Har haft några andra dåliga värden förut och vill veta om magnesium-brist kan förklara min nuvarande problem.
    Pröva tillskott och se om det hjälper?
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Akua
    Boothwalker skrev 2014-02-13 20:30:47 följande:
    Pröva tillskott och se om det hjälper?

Jo jag ska göra det. Skulle bara vilja ha svart på vitt.
  • Akua
    jaghopparhögt skrev 2014-02-13 21:29:41 följande:
    Om man gnisslar tänderna brukar man ha det.

ja det finns ju lite olika symtom på magnesiumbrist.
  • elyse

Ett blodprov är väl mer tillförlitligt än att gissa? ;)

• jaghopparhögt
    Akua skrev 2014-02-13 21:51:26 följande:

ja det finns ju lite olika symtom på magnesiumbrist.
    Sendrag är väl också ett symptom. Men om du är orolig så kan du väl äta kosttillskott bara. Magnesiumöverskott är väl inget farligt?
  • Beaivi

Vad har du för problem? Magnesiumbrist kan ge symtom på RLS. Ingen fara att ta magnesiumtillskott, man kissar ur överflödet. Behöver kanske inte vräka i sig dock.

• Aniiee

Saxat från mittval (de där vitamintillskotten)s hemsida.

Magnesium (Mg)
    Vi behöver magnesium

Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning och upprätthålla normal muskelfunktion.

Magnesium finns i

Magnesium finns framför allt i gröna grönsaker såsom spenat och brysselkål, men även ärtor, bönor, fisk, kött och spannmål. 

Rekommenderat Dagligt Intag (RDI) av magnesium enligt Nordiska Närings Rekommendationer (NNR)
    Män 350 mg/dag 
    Kvinnor 280 mg/dag 
    Barn 200 mg/dag

Magnesiumbrist 

Brist på magnesium kan ge koncentrationsproblem, förvirring, depressioner, krampanfall, störningar i hjärtfunktionen, domningar, hämmad tillväxt, beteendestörningar, stickningar, förstoppning samt diarré.

Gravida, kvinnor med benskörhet, diabetiker, äldre personer, storförbrukare av alkohol, personer med bristande kostvanor, personer som behandlas med diuretika och digitalis och personer med kroniska mag- och tarmsjukdomar har störst risk att utveckla magnesiumbrist.

Magnesiumöverdosering

Höga doser magnesium kan leda till diarré. Förövrigt kan överskott av magnesium förekomma vid vissa njursjukdomar, när utsöndringen genom urinen är starkt reducerad, samt i vissa fall av bencancer p.g.a. den kraftiga degenerationen av benvävnaden. Kraftig överdosering kan medföra magnesium-koma, som normalt kan upphävas genom tillskott av kalcium.

Mer om magnesium

Vi har tidigare fått i oss dagsbehovet av magnesium genom vår vanliga kost, men på senare år har försurningen av våra marker och våra förändrade kostvanor minskat intaget drastiskt - med ökad risk för ohälsa som följd.   

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Beaivi

Jo just det, man kan bli lite lös i magen om man tar för mycket men skulle inte vara nån fara. Lös avföring uppträder oftast vid doser mellan 500–1 000 mg beroende på känslighet samt vilken form av magnesium man använder.

• Livan

Något som jag använder mig av är magnesiumolja som man spreyar direkt på huden, detta tas sedan upp av genom huden. Man märker direkt om man har brist av magnesium för då kliar den som attingens, men om jag har varit extremt noggrann med kosten och verkligen proppat i mig magnesiumrik mat känns den bara som en skön massageolja Glad Den fungerar också väldigt bra på sambons värk i svank och rygg! :) Köpte min här! http://www.biglife.se/store/p/magnesiumolja-172718/magnesiumolja-spray-(237ml)-life-flo-283810 

Svar på tråden Hur vet jag om jag har magnesiumbrist???