• Luella L

Bonusarna får ett syskon. Problem!

Hur har ni gjort som skaffar barn med någon som har barn sedan tidigare? Då menar jag när bonusarna fortfarande är "hyffsat små" och ni bara känner rädsla över hur de ska reagera? Att de känner sig "konkurrerande" med nya barnet? Jag vet att det är viktigt att höja bonusarna ännu mer just för att det inte ska finnas någon svartsjuka.. Men jag menar mer.. Kan det bli katastrof?

Förstår ni hur jag tänker?

Jag har bara en väldigt stark och förmodligen helt sanningsenlig bild över hur de kommer bete sig och efter vad jag sett så är jag nästan lite rädd?

"Skulle jag få ett syskon som är från er så kommer jag göra si och så med det.."

Hjälp mig :( vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Bonusarna får ett syskon. Problem!
  • 3kidz4ever

Jag kan bara tala efter mina egna erfarenheter. Jag är blivande 4 barns mamma med 2 st olika pappor. Min äldsta son (8 år då) var helt förkrossad när jag berättade att jag var gravid med nr 3. Han skulle aldrig komma och hälsa på mig. Han skulle aldrig kalla bebisen för lillebror etc. Nu är han 10 år och har just fått reda på att han ska få ett fjärde syskon. Jag var väl förberedd på samma process som förra gången........men efter en gråtattack och klara besked samt kärleksförklaringar och sedan diskuterade han med min sambo. Sedan har jag bara hört en kommentar. "Sedan är det stopp och sen får du börja träna, för du för inte bli en fetboll"Solig Han kommer inte kalla de nya syskonen för lillebror eller lillasyster, men det gör inte mig något längre.

Min dotter idag 6 år hände med på storebrors kommentarer förra gången då 4 år. Hon var nog minst intresserad när 3:an kom men nu är hon bästa "barnvakten". Denna gången tänkte hon på hur JAG skulle orka med 2 st som gråter samtidigt Solig 

Barn vänjer sig med tiden. De får såklart inte glömmas bort eller missgynnas känslomässigt, bara för att det kommer flera barn. 

• mammalovis

Hur det blir med syskon kan man ju aldrig veta. Min dotter var 2,5 år, så hon förstod ju inte vad det skulle innebära. Oftast är hon en fin storasyster, även om hon gärna tar lillasysters saker, så lillasyster blir ledsen (är 9 månader).

Sedan får ju barnens förälder ge dem mycket positiv uppmärksamhet samt göra dem delaktiga i familjens nya liv. Men visst skulle jag hysa oro om jag hade ett väldigt våldsamt barn oavsett om det var bio eller bonus. Nu framgår det inte ålder på barnen så vi vet om de går att diskutera med.

Svar på tråden Bonusarna får ett syskon. Problem!