• Viktoria1

Hur gamla var era när de började sova i eget rum?

Hej!

Jag har en dotter på 9 månader och vi ska nu flytta till hus och hon ska få eget rum. 

Tror att vi ska börja med en gång att försöka att hon ska sova i sitt rum. Fram till nu har hon sovit i sin spjälsäng bredvid oss. För det mesta sover hon hela nätterna i den men ibland har hon sovit mellan oss, men då har det oftast vart om hon vart förkyld eller om vi sovit borta. När hon somnar på kvällen får hon välling i vår säng, somnar på eller bredvid den som lägger henne och sedan har vi lyft över henne i sin säng. 

Hur gamla var era när de började sova i eget rum? Några tips som ni vill dela med er?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Hur gamla var era när de började sova i eget rum?
  • Natulcien

Om hon sover hela nätter så kan jag inte se problemet med att låta henne sova i ett eget rum, förutsatt att det ligger nära ert eget rum, och att ni hör henne.
    Jag skulle, däremot, aldrig lägga ett barn i eget rum om hen sover oroligt och vaknar på nätterna.

Vår son fick också eget rum i samband med flytt. Han var då 13,5 månader och hade sovit hela nätter sen 3 månaders ålder, så det var inga konstigheter med det. Hans rum ligger dessutom precis intill vårt, så vi hörde direkt om han vaknade. Det gick fint direkt från start. Han sov gott...helt enkelt. Glad
    Hade han bara varit 9 månader vid flytten är jag däremot osäker på om vi hade lagt honom i det egna rummet med en gång...jag tyckte ändå att det var på gränsen vid 13,5 månader... men där måste ju ni avgöra hur ni känner.

Ni får väl prova er fram. Glad

Svar på tråden Hur gamla var era när de började sova i eget rum?