• Anonym (jag)

    Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?

    Hej, jag ska börja jobba som servitris på en liten restaurang, ägaren sa att de skulle lära upp mig. Det jag undrar är vad ska man tänka på? Jag har ingen erfarenhet och utbildning inom detta, hur ska man tänka kring lönen hur mycket ska man acceptera per timme, vad är rimligt?

  • Svar på tråden Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?
  • Anonym (anna)

    Jag har jobbat som servitris och det finns egentligen bara två saker som är viktiga:
    1) att du är trevlig, hälsa alltid på kunden med ett leende och låtsas att du menar det (vissa dagar är ap som på alla jobb men du får aldrig visa att du är trött/stressad/har ont etc)
    2) att du är hyfsat snabb (fast man kan komma undan med långsam service på vissa ställen om man är tillräckligt trevlig Flört)

    Var/hur ska du jobba? Är ju stor skillnad mellan lunchrestaurang och finare middagsställen. På lunchen vill kunderna oftast att det ska gå snabbt och smidigt medan man till middagen har mer tid och kanske uppskattar småprat lite mer.

    Ett tips kan vara att gå dit och äta själv som kund innan du börjar jobba så ser du hur personalen arbetar Glad

  • Sticka

    Mina tips, sett ur gästens perspektiv :) Allt är naturligtvis självupplevt.

    Om gästen är allergisk, sucka inte när du måste gå ut i köket och kolla innehållet i olika rätter. Gästerna är inte allergiska för att jävlas med dig. 

    Kolla/lyssna noga när gästen gör sin beställning. Jag har fått en helt annan rätt än den jag har bett om (helt annan sida i menyn t.o.m., så hon kan inte ha tittat så noga när jag pekade i menyn). Jag är allergisk och upptäckte efter ett par tuggor att jag hade fått helt fel mat som jag inte kunde äta. Blev lyckligtvis inte sjuk. 

    Stå inte och småviska med kollegorna så att gästerna uppfattar det som att ni snackar skit/kommenterar dem, även om ni kanske pratar om något helt annat.