• Anonym (jag)

    Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?

    Hej, jag ska börja jobba som servitris på en liten restaurang, ägaren sa att de skulle lära upp mig. Det jag undrar är vad ska man tänka på? Jag har ingen erfarenhet och utbildning inom detta, hur ska man tänka kring lönen hur mycket ska man acceptera per timme, vad är rimligt?

  • Svar på tråden Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?
  • Anonym (anna)

    Jag har jobbat som servitris och det finns egentligen bara två saker som är viktiga:
    1) att du är trevlig, hälsa alltid på kunden med ett leende och låtsas att du menar det (vissa dagar är ap som på alla jobb men du får aldrig visa att du är trött/stressad/har ont etc)
    2) att du är hyfsat snabb (fast man kan komma undan med långsam service på vissa ställen om man är tillräckligt trevlig Flört)

    Var/hur ska du jobba? Är ju stor skillnad mellan lunchrestaurang och finare middagsställen. På lunchen vill kunderna oftast att det ska gå snabbt och smidigt medan man till middagen har mer tid och kanske uppskattar småprat lite mer.

    Ett tips kan vara att gå dit och äta själv som kund innan du börjar jobba så ser du hur personalen arbetar Glad

  • Sticka

    Mina tips, sett ur gästens perspektiv :) Allt är naturligtvis självupplevt.

    Om gästen är allergisk, sucka inte när du måste gå ut i köket och kolla innehållet i olika rätter. Gästerna är inte allergiska för att jävlas med dig. 

    Kolla/lyssna noga när gästen gör sin beställning. Jag har fått en helt annan rätt än den jag har bett om (helt annan sida i menyn t.o.m., så hon kan inte ha tittat så noga när jag pekade i menyn). Jag är allergisk och upptäckte efter ett par tuggor att jag hade fått helt fel mat som jag inte kunde äta. Blev lyckligtvis inte sjuk. 

    Stå inte och småviska med kollegorna så att gästerna uppfattar det som att ni snackar skit/kommenterar dem, även om ni kanske pratar om något helt annat.

    Fråga alla i sällskapet om det smakade bra, önskas mer att dricka, m.m. och inte bara halva bordet (kändes helskumt!)

    Hm.... Det var nog mina tips just nu. Återkommer om jag kommer på flera :)

    Lycka till!

  • Mr p daddy

    Det viktigare tipset har du redan fått men ja skriver igen så det verkligen understryks hur viktigt det är: LE!!!! Se gästen i ögonen, visa att han/hon är viktig.

  • Mr p daddy

    Just det, en sak till! Fråga inte om det smakar bra, det låter så illa! Fråga hellre: är allt till belåtenhet?? Som servitris förutsätter man att maten smakar bra liksom men om kocken missar så måste ju gästen ha chans att säga det. Det är hur man formulerar sig helt enkelt...

  • Anonym (jag)

    Har läst igenom era svar, tack så mycket :)

  • Anonym (jag)

    en fråga till, hur ska man klä sig?

  • Sticka
    Anonym (jag) skrev 2014-02-14 14:28:43 följande:
    en fråga till, hur ska man klä sig?
    Arbetsgivaren håller väl med arbetskläder?? 
  • Anonym (Jonna)

    Annars är helt svartklädd standard och att rekommendera då man ofta får kladd på sig :)

  • Anonym (jag)

    Tack för svar, jag provjobbade en dag några timmar, ägaren hade sagt att de skulle lära mig (oerfaren)sen sa h*n att jag skulle få komma de dagar det var lugnt(på schema) men jag vet inte om h*n är seriös eftersom jag inte fick skriva under något eller så ni vet när man skriver in alla uppgifter bank och så det gjorde inte h*n vad tror ni?

Svar på tråden Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?