Mina tips, sett ur gästens perspektiv :) Allt är naturligtvis självupplevt.
Om gästen är allergisk, sucka inte när du måste gå ut i köket och kolla innehållet i olika rätter. Gästerna är inte allergiska för att jävlas med dig.
Kolla/lyssna noga när gästen gör sin beställning. Jag har fått en helt annan rätt än den jag har bett om (helt annan sida i menyn t.o.m., så hon kan inte ha tittat så noga när jag pekade i menyn). Jag är allergisk och upptäckte efter ett par tuggor att jag hade fått helt fel mat som jag inte kunde äta. Blev lyckligtvis inte sjuk.
Stå inte och småviska med kollegorna så att gästerna uppfattar det som att ni snackar skit/kommenterar dem, även om ni kanske pratar om något helt annat.
Fråga alla i sällskapet om det smakade bra, önskas mer att dricka, m.m. och inte bara halva bordet (kändes helskumt!)
Hm.... Det var nog mina tips just nu. Återkommer om jag kommer på flera :)
Lycka till!