• Niclas74

    Teknik Dilemma för min 13-åring

    Hejsan gott folk och kära föräldrar.

    Nu har jag och min fru hamnat i ett teknik dilemma. Vi har en 19-årig dotter som har jobbat sedans hon var 13 med att sälja kvällsposten. Jobbade som instruktör under gymnasiet och fick bra betyg. Flyttade utomlands efter studenten för att jobba i ett år innan sina studier. Köpte sin mobil, sitt abonnemang, sin dator och sin platta med egna pengar + jag har blivit uppfostrad att det är bra att arbeta för det man verkligen vill ha speciellt om det är dyrt men detta var vår dotters val. Klart man hjälpte till lite här och där med jobb rabatter och fel sökning när saker inte fungerade etc.

    Vår son, som nu är 13 lever i en helt annan värld och han blir otroligt irriterad när vi sätter upp handen som Polisen gör när det stoppar ett fordon, blir ofta otroligt mycket tjafs och mammor är som mammor är, lättare att ge in ibland eller fråga pappa så pappa kan säga nej och blir den "taskiga" Skrattande

    Han fick pengar till jul av familjen och sparade ihop dem till en ny dator vilket han har nu köpt. Med dator som kommer alla spel och alla coola tangentbord och mös etc som han också har köpt. Nu har han tappat min gamla mobil så den har slutat fungera så han fick min gamle jobbe mobil men den är "kass", det är ingen Iphone. Han vill ha abonnemang samt en ny mobil för alla andra i hans klass får det och han vill börja spela MMORPG som är gratis just nu men man kan investera "riktiga" pengar för att förbättra, detta ville han senast investera idag. Han får månadspeng av min fru för att han hjälper till i huset men när det ska hjälpas till är det mycket suckande och irritation samt det ska göras så snabbt möjligt för spela dator och slappa är mycket viktigare. För det mesta får jag och min fru göra om det eller inspektera det som man gjorde i gamla goda tiden när Sverige hade allmän värnplikt.

    När jag har påpekat att vid 13-års ålder så kan man börja arbeta på helgerna med att sälja kvällsposten eller dela ut reklam men det tar för lång tid samt det är så tidigt på morgonen och det är skönare att sova till 12 samt då kan man inte sova över hos kompisar.

    Nu har de börjat med betyg i 7:an för att preppa dem för 9:an och gymnasiet. Man kan väl säga att det var inte topp betyg men han gör sin läxor och är allmänt duktig i skolan. Lärarna har fortfarande sagt att man kan få A och B i skolan men det kräver lite extra pondos. Detta är betydligt lättare att ignorera och gå den lättare vägen genom att göra det som är enkelt, läxor.

    Snacket man hör hemma är det gamla vanliga, alla andra i klassen får det och har det. Idag frågade jag efter hans klass lista så jag kunde kontakta en klass kompis förälder men det var pinsamt och det fick man absolut inte göra vilket gör mig misstänksam.

    Skulle vara intressant att höra vad alla andra föräldrar tycker eller hur ni hanterar detta för man undrar om all denna teknik kommer göra en senil.

Svar på tråden Teknik Dilemma för min 13-åring