• Älskarlivet

Rekommendera mouserande!

Jag fyller snart 30 och ska ha fest.

Ska bjuda på ett glas mouserande när gästerna kommer. Blir ca 50 gäster så det sk aju helst vara ett bra pris.

Normalt sätt gillar jag inte söta viner....men som fördrink behöver den å andra sidan inte vara för torr...

Någon som kan rekommendera?

• Svar på tråden Rekommendera mouserande!
  • Pokergirl

Mousserande rosé är gott, eller om vill du ha ett med lite alkohol så köp mousserande jordgrubbsvin.

Annars går det ju att köpa en god fruktlikör, ex mango, jordgubb, persika och fylla på med mousserande typ asti cinzano. Betydligt festligare än vanligt mousserande. speciellt med ett par frysta hallon i botten.

• Belana

Freixinet, Anna de Cordoniu och Marquis de Monistrol är tre bra cavor som är mycket prisvärda. De kostar alla under hundralappen och är halvtorra. Perfekta som fördrinkar.

Om nån undrar, Cava är alltså spanskt mousserande vin, gjort på samma vis som champagne.

• MINI25

Jag tycker nog att prosecco är en schysst start! Lite torrare, mer likt champagne och mindre bubblor. Dessutom inte alls sött!
    Finns en massa bra Prosecco i prisklass 70-100 kr.

Lycka till!

• Thmaca

Asti Cinzano eller hur man nu stavar... Billigt å gott!

• malinz81

Törley Gala är ett väldigt bara och prisvärt mousserande lägg sen ett hallon eller björnbär i botten på varje glas så piffar du upp det hela lite . Vill du ha färg på det så ta några droppar grenadin så är den saken ordnad.

• Älskarlivet

Vad många bra tips!!
    Ska kolla igenom alla svar noggrant. Vi ska handla på Border SHop i Tyskland så priserna är bra

Belana:
    Anna C och Frexinet är mina favouriter! MEn frågan är om jag inte ska ha något lite med sötma i...hmmmm ja vi får se, ska kolla igenom alla tips

• Belana

Det beror ju på vad du tänker göra till etc? Och vilka som kommer. Jag tillhör ju dem som tycker att Asti smakar saft. (ingen kritik mot någon, smaken är ju som baken)
    Jag var på champagneprovning med en kille som utbildar systembolagets personal. Vet du vad det perfekta tilltugget till halvtorr champagne/mousserande är? Salta chips! Lätt, tunt och salt så kompletterar det drycken perfekt. Vi fick prova, och det stämde!!!

Svar på tråden Rekommendera mouserande!