• Anonym (trött)

j*vla sår, någon som varit med om liknande?

I början på november tog jag bort två födelsemärken på min rygg.
    Efter 10 dagar fick jag plocka stygnen på ena men det andra fick jag komma tillbaka och plocka efter 14 dagar.
    Det hon plockade stygnen på efter 10 dagar tog väll sisådär 12 h innan det sprack upp och det var där hela karusellen börja. Det andra läkte normalt.

De sa till mig att det skulle kunna ta ca 4 veckor för såret som sprack att läka, så vi la om det hemma och det såg ut att dra ihop sig fint. 
    Men på 4:e veckan sprack det upp igen och då sökte jag vård.
    Fick komma in och börja gå där och lägga om flera ggr i veckan och lapisera varje gång.
    Efter 2 månader så insåg de att såret behövdes göras om, man skulle alltså skära om det och sy ihop på nytt.
    Mina födelsemärke visade på "helt oskyldiga förändringar" och enligt SSK så hade jag överproduktion i såret, kroppen hade så bråttom att läka såret eftersom jag haft det så länge och cellerna som bildades var för dåliga och växte fel och därför blev det svallkött som de fick lov att ta med lapispenna. Jag hade som en röd vävnad i såret som var väldigt lättblödande.

Hela min hud runtom såret är förstörd och har börjat vätska, jag reagerar på typ alla förband för att jag har varit omlagd så länge.
    Just nu ligger jag här med mina stygn i ryggen, jag skulle in i måndags och ta bort dem men det var för tidigt och den sköterskan förstod inte varför man skulle plocka stygnen efter 10 dagar på så utsatta ställen.
    Imorgon ska jag tillbaka och jag är så orolig inför detta, känns som det aldrig kommer ta slut. Jag kan inte röra mig som jag vill, inte ha på mig de kläderna jag vill och jag känner att det här äter upp mig som att det aldrig kommer ta slut och att jag kommer få ha det här resten av mitt liv. :(

Såret har vätskat men det är inte infekterat, har aldrig varit det enligt dem förutom kanske då det sprack upp första gången.

Har någon varit med om detta? Har försökt söka på nätet men hittar ingenting om sånt här!

Kan tillägga att jag har mitt sår i ryggslutet på vänster sida så det är ju ett väldigt utsatt ställe.

Tack på förhand!
    // en som verkligen tröttnat ur på det här! :(

• Svar på tråden j*vla sår, någon som varit med om liknande?
  • Philippa

Röker du? Då är det svårt för sår att läka.....

• matildadl

Vad lägger dom om det med? Det låter som om du behöver något som är med utdragande med vätskan och som är med luftigt, kolla med dom om det finns mepilex som är tunn kudde som dessutom skyddar såret mot stötar eftersom du har det på ett så utsatt ställe.

Jag tog bort ett födelsemärke för ca 1 år sedan precis i armhålan där man har tröjan och även bygeln på bh-n, jag upplevde mest smärta de första två dagarna pga stygnen sedan märkte jag knappt av det. Mer än att jag fick klåda av förbandet då jag har överkänslighet mot plasten i plåster och även limmet som sitter på. Så fort såret var torrt så slet och bort dessa och lät det luftas och jag upplevde att både eksemen och såret blev bättre av att inte ha något över sig.

Hoppas dina sår blir bättre!

• memis

Har du sorbact? Det skyndar läkningen och håller rent.
    Fick en ganska illa brännskada fö några år sen och såret tycktes inte läka då jag då jobbade som vårdbiträde hade vi det där och en kollega la om med sorbact efter två tre dagar va det fint :)

• Tejpa

Om jag förstod dig rätt så är såret ihopsytt nu? Hur som helst, om såret är sytt och läkt och du är orolig för att det ska spricka upp igen när stygnen tas bort så tepa ihop kanterna med kirurgisk tejp. Länge. I månader! Det tar tid för huden att bli stark nog att hålla ihop utan att spricka eller bilda överdrivet med ärrvävnad. Hälsningar ssk som jobbat på plastikkirurgisk vårdavdelning

• Anonym (trött)
    Philippa skrev 2014-02-13 20:51:04 följande:
    Röker du? Då är det svårt för sår att läka.....
    Nej jag är inte rökare.
    matildadl skrev 2014-02-13 21:16:13 följande:
    Vad lägger dom om det med? Det låter som om du behöver något som är med utdragande med vätskan och som är med luftigt, kolla med dom om det finns mepilex som är tunn kudde som dessutom skyddar såret mot stötar eftersom du har det på ett så utsatt ställe.

Jag tog bort ett födelsemärke för ca 1 år sedan precis i armhålan där man har tröjan och även bygeln på bh-n, jag upplevde mest smärta de första två dagarna pga stygnen sedan märkte jag knappt av det. Mer än att jag fick klåda av förbandet då jag har överkänslighet mot plasten i plåster och även limmet som sitter på. Så fort såret var torrt så slet och bort dessa och lät det luftas och jag upplevde att både eksemen och såret blev bättre av att inte ha något över sig.

Hoppas dina sår blir bättre!
    Just nu har de sytt ihop det igen, det vätskar dock fortfarande lite. Jag skulle tagit stygnen i måndags då det hade gått 11d agar men det hade läkt för lite så ska få komma tillbaka på imorgon då det gått 15 dagar. Men eftersom det vätskar fortfarande så känns det som att det inte läkt ännu. :S
    De den senaste sköterskan satte på var som en "kudde" lite tjockare som hon sa att man brukade ha på brännskador, de var jättebra för de andades och så smorde hon med någon salva eftersom jag fått eksem.
    Innan har de kört med tegaderm, sorbact, aquacel och några andra vanliga förband som jag inte kommer ihåg namnet på tyvärr.
    Jag har kört med att lufta huden på kvällarna eftersom den var så förstörd men det sa de åt mig att jag inte skulle göra nå längre.
    Jag har lite ont i såret ibland inte så jag inte står ut men jag vet inte om det är själva såret som gör ont, eller om det är huden eller om det är i ryggen det känns. Men det är då i det sårområdet.
  • Anonym (trött)
    memis skrev 2014-02-13 21:21:41 följande:
    Har du sorbact? Det skyndar läkningen och håller rent.
    Fick en ganska illa brännskada fö några år sen och såret tycktes inte läka då jag då jobbade som vårdbiträde hade vi det där och en kollega la om med sorbact efter två tre dagar va det fint :)
    Ja vi testade med sorbact men det läkte fortarande för långsamt så de bytte förband.
    Tejpa skrev 2014-02-13 21:25:48 följande:
    Om jag förstod dig rätt så är såret ihopsytt nu? Hur som helst, om såret är sytt och läkt och du är orolig för att det ska spricka upp igen när stygnen tas bort så tepa ihop kanterna med kirurgisk tejp. Länge. I månader! Det tar tid för huden att bli stark nog att hålla ihop utan att spricka eller bilda överdrivet med ärrvävnad. Hälsningar ssk som jobbat på plastikkirurgisk vårdavdelning
    Jag tror inte riktigt det är läkt eftersom det verkar vätska fortfarande,  imorgon har det gått 15 dagar sen de satte stygnen så är orolig för att  läkningen  inte gått vägen. :(
    Jag har ont i i såret ibland, fast jag vet inte om det beror på just såret, huden eller om det är ryggen som smärtar. Det gör ju inte jätte ont men det känns lite, speciellt om jag sitter lite dåligt eller ligger konstigt. 
    Ska man alltså tejpa med vanlig kirurgtejp? jag vet att förra gången satte de stripes (heter det så?) men det höll ju inte direkt. :/
  • Anonym (Honung)

Om inget riktigt hjälper så testa med att lägga på honung. Låter konstigt men det gör ofta susen på svårbehandlade sår. Har tom fått ok från vår ssk att prova detta på våra patienter.

• Ann Cistrus
    Anonym (trött) skrev 2014-02-13 22:59:41 följande:
    Ja vi testade med sorbact men det läkte fortarande för långsamt så de bytte förband.

Jag tror inte riktigt det är läkt eftersom det verkar vätska fortfarande,  imorgon har det gått 15 dagar sen de satte stygnen så är orolig för att  läkningen  inte gått vägen. :(
    Jag har ont i i såret ibland, fast jag vet inte om det beror på just såret, huden eller om det är ryggen som smärtar. Det gör ju inte jätte ont men det känns lite, speciellt om jag sitter lite dåligt eller ligger konstigt. 
    Ska man alltså tejpa med vanlig kirurgtejp? jag vet att förra gången satte de stripes (heter det så?) men det höll ju inte direkt. :/
    Du har inte möjlighet att lägga upp en bild? Det är mycket lättare att komma med råd när man vet hur såret ser ut! Du kan tejpa med vanlig kirurgtejp men om såret vätskar kan du sätta typ stripes med lite mellanrum så att vätskan kommer ut. Många gör misstaget att bara tejpa när såret är nytt men det ska alltså tejpas långt efter att stygnen har tagits för att få en bra hållfasthet i vävnaderna. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (trött)

Hmm får se om jag fick med bilden. Den enda bilderna jag hsr just nu är då såret är sytt. Vi knäppte kort varje dag för att se hur det läkte.

• Anonym (trött)

Nej fick inte med den. Hur laddar man upp via mobilen?

• Ann Cistrus
    Anonym (trött) skrev 2014-02-14 12:40:36 följande:
    Nej fick inte med den. Hur laddar man upp via mobilen?
    Oh, det vet jag inte... 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (trött)

Förstår inte varför det inte fungerar. Den laddar men sen händer inget mer. Var iaf till sköterskan idag igen eftetsom de skulke göra ett nytt försök med att plocka stygnen men det vågade inte göra det idag heller. Så ev på måndag efter 18 dagar blir det då. Såret verkade dock inte ha vätskat det senaste dygnet, så det var väll bra antar jag. De skickade ju iväg vävnaden som det skar bort när jag gjirde om såret för att dubbelkolla så det inte var malignt melanom och det var det inte så det var ju bra. Däremot stod det något om någon polyp? Godartad, någon som vet vad det är? Det sa att de hade nått med cellerna att Jag verkar också ha blivit överkänslig mot i stort sett alla görband, kudden de använder fungerar bra men har hittills reagerat på alla förband de försöker få fast den med. Idag plocka de bort stora fjäll på mig, men hon sa att det var för att då skulle de klia mindre och det var även ett gott tecken på att eksemen är påväg att läka ut.

• kornalexa

Har just nu precis så som Du haft bortsett från att såret aldrig syddes ifrån början utan det skulle läkas ändå.Tog bort ett födelsemärke 3 September och nu är det två dagar kvar av detta året. Känns hur drygt som helst. Den 12 januari skall jag få träffa hudläkare igen som skall skära om såret som sitter på överarmen. Känner igen mig i allt det Du skriver. Har gått och fått det omlagt en till två gånger per vecka och blivit lapisbehandlad ett antal gånger. Nu har de gjort omslag med någon jod. Såg ut som lera. Hur gick det för Dig? Vad har jag att vänta mig? Har Du några tips? Är så trött på det här nu. Känns dessutom som hela immunförsvaret lagt av.

Mvh Alexandra

• Anonym (trött)

Hejsan!

Hoppas det gått bra för dig?

Ja mitt sår började läka men stygnen fick som sagt lov att sitta länge.

Innan såret var helt läkt fick det lov att ta stygnen eftersom jag började reagera på själva stygnen också.

Jag började även äta tillskott som innehöll zink just för att jag läst att det hjälper sårläkning och jag tror faktiskt det hjälpte.

Idag så är iaf såret läkt men jag har ett jättefult ärr, ser ut som jag blivit knivhuggen i ryggen eller nått. Jag har anmält detta till PUL så det är under utredning nu så får se hur resultatet blir.

• Ambulansliv
    Anonym (trött) skrev 2015-01-23 19:53:44 följande:

Hejsan!

Hoppas det gått bra för dig?

Ja mitt sår började läka men stygnen fick som sagt lov att sitta länge.

Innan såret var helt läkt fick det lov att ta stygnen eftersom jag började reagera på själva stygnen också.

Jag började även äta tillskott som innehöll zink just för att jag läst att det hjälper sårläkning och jag tror faktiskt det hjälpte.

Idag så är iaf såret läkt men jag har ett jättefult ärr, ser ut som jag blivit knivhuggen i ryggen eller nått. Jag har anmält detta till PUL så det är under utredning nu så får se hur resultatet blir.

Vad är PUL?
  • Anonym (trött)

Haha jadu det undrar jag med.

Vart osäker och kolla upp det nu och det var inte en enda bokstav rätt. Patientförsäkringen LÖF är det jag anmält till.

Svar på tråden j*vla sår, någon som varit med om liknande?