Vi sätter inte pvk men vi tar venprover. Hur länge sedan är det du gick utbildningen? Det kan nog vara lite svårt att få jobb på sjukhus eller en vårdcentral om du inte kan ta blodtryck och blodprover. Samtidigt går det ganska snabbt att lära sig. Om de söker personal kan du ju säga som det är, att du är jätteintresserad men skulle behöva lite "praktik". På vårdcentralerna är det väldigt mycket provtagning i alla fall. På sjukhus beror uppgifterna på vilken sorts avdelning man jobbar på.
En vanlig dag för mig börjar med att man tar rapport om patienterna, sen tar man blodproverna och eventuellt kontroller som blodtryck, temp, saturation. Hjälper patienterna med morgonbestyren, skjutsar till op om de ska dit, ger frukost, lägger om sår, diskar bort efter frukosten. Sen hinner man förhoppningsvis fika lite, sen är det rond, ibland är uskorna med på den, ibland inte. Ofta blir det nya blodprover som ska tas efter ronden, ibland ska patienter hem innan lunch så då hjälper man dem och städar sedan undan där de legat och oftast kommer nästa patient ganska snabbt. Sen är det lunch, efter lunch åker ofta några patienter hem och andra kommer in. På eftermiddagen är det ofta kontroller igen, sen middag, kvällsfika och kvällsbestyren.
Under dagen skjutsar vi patienterna på olika undersökningar som röntgen, gastroskopi mm. Man byter blöjor och hjälper till med toabesök, gör tex commotiokontroller, EDA- eller strokekontroller om det behövs.. Telefonerna ringer konstant ;)
Jag sitter ofta vak, antingen hos oroliga patienter eller patienter med trach. Då sköter man det mesta som sondmat, inhalationer, sugning och rengöring av trach och sådant.
Nattetid ska de ju helst sova så då går man bara några vändor för att vända patienter som inte vänder sig själva och byta eventuella blöjor, ibland ska vissa kontroller göras men i övrigt svarar vi mest på larm.
Det är ett ganska så varierat jobb och jag önskar dig lycka till :)