• Patio

Bostadsrätt - vad betalar ni i avgift och vad ingår i den?

Jag bor i ett bostadsrättsradhus om 80 kvm. Jag betalar en avgift på 4186:- i månaden, i den ingår allt utom el och värme. (Det som ingår är typ sophämtning, föreningslokaler, snöröjning och sandning, kallvatten). Driftskostnaden ligger väl på typ 14000:- om året (alltså för el och värme). Jag undrar nu vad ni som bor i bostadsrätt liknande den jag bor i, betalar i avgift? Vad ingår? Om värme och el inte ingår, hur mycket ligger då er driftskostnad på om året? Anser ni att avgiften jag betalar är hög? Är driftskostnaden hög? Tacksam för svar! Mvh.

• Svar på tråden Bostadsrätt - vad betalar ni i avgift och vad ingår i den?
  • Anonym (r)

Jag betalar 4900 för en lägenhet på 76 kvm

I den ingår värme, och allt det som ingår hos dig. Jag betalar 250 kr i månaden för elen. Sen tillkommer ju försäkringar och annat.

• Patio

När värmen ingår, är det centralstyrt då hur pass varmt man kan ha? Om ja, hur varmt kan du ha som varmast inne på vintern (typ nu)?

• Kasperina

Du betalar samma som jag med en lägre driftkostnad för en större lägenhet, så nej jag tycker inte det låter dyrt

• Badskum

Våran vi sålde förra året var 77 kvadrat, den betalade vi 3995kr i avgift på och då ingick värme, vatten, bredbandsbolaget med 8 (tror jag)egna valda kanaler utöver basutbudet. Sen var det även ett gym man la deposition på nyckel bara.

El stod man för själv.

På din fråga om hur varmt så hade vi suuupervarmt. Fick dra ned elementen. Men det var gamla element.

• Badskum

Sophämtning och snöröjning ingick såklart också. Och gräsklipp på sommaren.

• Badskum

Förlåt för spam, 100mbt bredband ingick.

Det var en bra förening med plus i kassan

• Patio
    Kasperina skrev 2014-02-13 23:34:59 följande:
    Du betalar samma som jag med en lägre driftkostnad för en större lägenhet, så nej jag tycker inte det låter dyrt

Så du bor ungefär lika stort? Har en avgift på en bit över 4000 kr/månaden? Och betalar mer än 14000 om året i driftskostnad? Så din värme ingår inte i din avgift? Bor du i lägenhet eller radhus? Jag har ju två ytterväggar, samt marken under och yttertaket ovanför - antar att det påverkar uppvärmningen. Har inte installerat luftvärmepump än. Funderar på att göra så inför nästa vinter, om jag hittar någon vettig till bra pris som inte väsnas alltför mycket. ;)
  • Anonym (Z)

Betalar 6150 och då ingår värme, vatten, tv kanaler som 3 mm, parkering, snöröjning, sopor mm. Lägenheten som är som ett radhus är på 120kvm. Vi betalar ca 500kr i el varje månad och då är lampor på dygnet runt och vi har torktumlare och allt sådant.

• Anonym (Z)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-13 23:39:51 följande:

Betalar 6150 och då ingår värme, vatten, tv kanaler som 3 mm, parkering, snöröjning, sopor mm. Lägenheten som är som ett radhus är på 120kvm. Vi betalar ca 500kr i el varje månad och då är lampor på dygnet runt och vi har torktumlare och allt sådant.

Kan tillägga att värmen sätter vi av och på själva och bestämmer värmen själv. Varmvattnet blir riktigt varmt och tar aldrig slut.
Svar på tråden Bostadsrätt - vad betalar ni i avgift och vad ingår i den?