• anony0116

hjälp med namnval

Hej, Vi har tänkt ge vår son namnet Felicjan.Det är ett polskt namn med latinskt ursprung. En utveckling av namnet Felix.Det namnet tycker vi dock.inte om så det är inget alternativ för oss.Problemet är att namnet Felicjan inte är internationellt nog och även att det inte är känt här i Sverige som en manlig motsvarighet på Felicia"C:et" uttalas på polska som "tss" eller "tz".Vi har därför tänkt att det kanske inte vore dumt att kompromissa med stavningen och ta Felitzian istället så att vi slipper bli ledsna varje gång namnet uttalas fel och ändå får behålla det namn vi verkligen vill ha och har vant oss vid.Vad tycker ni om den annorlunda stavningen och namnet Felitzian? Hur låter det i era öron?

• Svar på tråden hjälp med namnval
  • fluu

Bättre i alla fall, det påminner inte lika mycket om Felicia så det kanske inte antas vara ett kvinnonamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BCH52

Det spelar nog inte så stor roll vilken stavning ni väljer, omgivningen kommer att uttala det fel i alla fall, t oc z tillsammans är en ovanlig kombination i svenskan. Välj orginalstavningan i stället, annars blir det ett hitte-på-namn bara. Man ska vara rädd om sina rötter. Ni får berätta för omgivningen hur namnet ska uttalas, sen kommer det naturligtvis att bli nåt smeknamn på honom ämdå, barn är experter på det. Eventuellt kan det bli lite problem när ham sedan blir vuxen och förutsätts använda sitt riktiga namn, vi vuxna är inte alltid så raka att vi frågar " hur uttalas ditt namn". Förhoppningsvis är det ett problem som kommer att minska då det blir allt fler namn bland ungdomar i skolan som kommer från helt andra språkområden.

• anony0116

Det kan givetvis vara så att med "tz" stavningen att en del här inte kommer kunna uttala eller förstå det ljudet.Jag tror dock att de flesta kommer det.Tänker på namnet Mauritz och Lorentz t.ex. att det fungerar i de fallen även om det ljudet kommer sist i namnet.

• Flickan och kråkan
    anony0116 skrev 2014-02-14 12:33:48 följande:
    Det kan givetvis vara så att med "tz" stavningen att en del här inte kommer kunna uttala eller förstå det ljudet.Jag tror dock att de flesta kommer det.Tänker på namnet Mauritz och Lorentz t.ex. att det fungerar i de fallen även om det ljudet kommer sist i namnet.
    För mig är inte problemet att folk inte kommer att förstå tz, utan "hitte-på"-biten. Nya namn kommer in i språket hela tiden och tar med sig stavningen från den kultur det kommer. Vi skriver inte Chanätt, Gårdån, Allis, Arån etc. Känns rätt fånigt. Självklart ska han heta Felicjan om det är vad ni vill att han ska heta. 
  • anony0116

Jag förstår resonemanget. Jag är medveten om detta. Vi måste väga fördelar mot nackdelar med si eller sådan stavning.Snart måste beslutet fattas gällade hans namn i alla fall.För mig är det viktigast att det uttalas rätt direkt men det är ju det där med utseendet på det...som kan upplevas olika av olika personer. Han kommer få två andranamn också så han kan byta ordning på namnen om han vill.

• Patio

Ta namnet så som ni vill stava det. Så att ni blir 100% nöjda! Folk får väl lära sig hur namnet ska uttals!? Anpassa er inte efter inskränkta människor. ;)

• Flickan och kråkan
    anony0116 skrev 2014-02-14 15:17:40 följande:
    Jag förstår resonemanget. Jag är medveten om detta. Vi måste väga fördelar mot nackdelar med si eller sådan stavning.Snart måste beslutet fattas gällade hans namn i alla fall.För mig är det viktigast att det uttalas rätt direkt men det är ju det där med utseendet på det...som kan upplevas olika av olika personer. Han kommer få två andranamn också så han kan byta ordning på namnen om han vill.
    Om man ska vara säker på att ett namn uttalas rätt så måste man välja ett namn med lång och frekvent tradition i den kultur man befinner sig i. Även om ni väljer en stavning med tz så är det inte helt osannolikt att människor kommer att tveka på uttalet ändå, var betoningen ska ligga exempelvis, just för att det inte är välbekant. Min äldsta har ett fornnordiskt namn som är kort och har enkel stavning och uttal (Alve), ändå tror många när han berättar vad han heter att han heter Alvar. Får ofta följdfrågan "Va?" eller "Alvar?" Fast bara av vuxna, aldrig barn. Barn är liksom inte så fyrkantiga och lyssnar ofta bättre utan en massa förutfattade förväntningar. Idag finns det ju många svenskar med ursprung på Balkan med annorlunda c-ljud så viss beredskap tror jag de flesta vuxna idag har om de stöter på "Felicjan" i skrift. Själv skulle jag nog trott att det var mer av ett "tj"-jud . Jag röstar som sagt på originalstavning och inget "hitte-på"
Svar på tråden hjälp med namnval