Barn under 240 dagar där jag som mamma är sjukskriven och inte kan ta hand om mitt barn
Hej! Igår genomgick jag en operation, och läkaren sjukskrev mig i två veckor då jag inte får lyfta tunga saker ofta nu i början. Jag har en fyra månaders son här hemma och min sambo som är egen företagare har sin högsäsong just precis nu, samtidigt som han har tappat personal så han har ingen möjlighet att vara hemma och ta hand om vår lille son. Jag behöver alltså hjälp i vardagen men då sonen är under 240 dagar så får ingen annan än föräldrarna ta hand om barnet, och i detta fallet så kan ingen av oss göra det. Jag finns ju i hemmet hela tiden, men behöver någon som hjälper mig med att lyfta, bära och framförallt orka med en fyramånaders aktiv bebis. Vad kan jag göra för att min mamma ska få ersättning för att hon är hemma och hjälper mig? Kan hon ta ut vård av anhörig då hon inte får ta ut tillfällig föräldrarpenning? Känns som om jag har hamnat mellan stolarna var det gäller regler, och det är så typiskt när man blir sjuk såhär i fel läge. Borde ju finnas undantagsregler.. Tacksam för hjälp då jag varit helt knäckt över detta hela dagen.. /t