• Molly10

Hur lägga upp schemat?

Våran kille är 7½ månad och vi har börjat ersätta amningen med lite mer mat. Han sover som en kratta på nätterna då han har en massa tänder på gång och har börjat krypa och stå upp, så det händer mycket. Han sover därför mycket på dagarna och jag undrar hur det är bäst att lägga upp mattiderna. Han är kvällstrött och morgonpigg. Somnar kl 18 och vaknar nu kl 4 (tidigare 5-5.30). Vi har börjat försöka vända på tiderna och håller honom vaken till 19 så han ska sova lite längre. Hans schema har hittills sett ut så här:

4.00 vaknar och ammar
    7.00 - 9.00 sova
    Ammar
    11.00 Matpuré + fruktpuré
    11-11.30 - 12.30 sova
    Ammar
    15.30 - 16.00 sova
    17.00 Gröt med fruktpuré
    18.00 ammar och sova

Nu ska han även ha gröt på förmiddagen. Är det dumt att ge den redan kl 6.30 innan han somnar när vi gärna vill att han ska sova längre på morgonen? Ger jag den efteråt vid 9.00 istället så blir det så nära maten. Känns som det är bättre att ge mat innan han somnar  kl 11 istället för efteråt. Annars vaknar han kanske för att han är hungrig. Det känns som det är bättre att han får sova med mätt mage. Hur skulle ni ha lagt upp schemat om man går efter hans sovtider?

• Svar på tråden Hur lägga upp schemat?
  • Flickan och kråkan

Jag hade nog testat att ge gröt vid 6.30 - alltså "normal" frukosttid. Kanske till och med så att han då piggnar till och inte måste sova på en gång. Jag vet att barn är väldigt olika med tre dagsvilor känns mycket för en snart 8-månaders. När han somnar så tidigt för natten också så är det inte så konstigt att han gör morgon vid 04.

Min trea är också 7,5 månad. Hans dygn ser ut så här:

06.30-07  Vaknar för dagen och ammar
    08-08.30  Gröt (frukost) 
    09.30-10.30  Somnar för förmiddags vilan. Sover oftast 1-1,5 timme. 
    (Om han somnat tidigt och inte sover så länge så ammar han när han vaknar vid 11)
    12.00 Lunch Mat + fyller på efteråt med amning
    14-tiden Ammar
    15-16.30  Somnar för eftermiddagsvilan. Om det blir den lite tidigare eller lite senare tiden beror på hur länge och när han sovit på förmiddagen. Sover oftast runt en timme.
    16-17.30 Ammar när han vaknar efter vilan
    18.30 Middag Mat
    19.30 Ammar i samband med att storebröderna somnar. 
    20.30-21.30 Somnar för natten (Ammas till sömns)

Han vaknar och ammar en del på nätterna. Oftast en gång runt midnatt och sedan vid 04.30-05-tiden. Har ibland uppvak mellan också men då räcker det oftast med att hålla om lite.

Nu tillhör min lilla trea dem som är piggare på kvällen och tröttare på morgonen. Mina två första barn var tvärtom, men tre dagsvilor låter ändå mycket och det i kombination med så tidig nattning så blir morgon vid 04 rätt naturligt. 

• spirituality

Jag skulle nog prova med att ta bort någon av sovstunderna på dagen, kanske den sista på eftermiddagen? Om han sover mycket på dagen, är det nog inte så konstigt att han inte sover lika mycket på natten sen.

• Natulcien

Jag skulle nog försöka skjuta på första sov passet, med siktet inställt på att bara ha två sovpass, och kanske dra ner på den totala tiden för dagsömnen, samt lägga senare.

Din bebis sover ju 3,5-4 timmar på dagen, så då är det ju inte konstigt att natten blir kortare. När vår son var i samma ålder så sov han totalt 1 tim på dagen (2x30 min), men 12 timmar på natten då istället.

• Molly10

Ibland har han börjat hoppa över det sista sovpasset, så det är nog lättare att ta bort det. Det första vid kl 7 brukar han vara jättetrött och bli ledsen om han inte får sova.

Hoppar vi över eftermiddagsvilan och lägger honom senare så kanske han sover längre på morgonen och vi kan skjuta fram det första sovpasset på dagen. Vi får prova det ett tag och se om det funkar.

Svar på tråden Hur lägga upp schemat?