• En blå giraff

Vad är ingångslön för barnmorskor? Någon som vet?

Arbetar nu som distriktssköterska men har fått mer och mer tankar på att framöver skola om mig till barnmorska. Det som avskräcker är dock att jag misstänker att jag skulle få lov att gå ner kraftigt i lön Rynkar på näsan Någon som vet vad en barnmorskas ingångslön ligger på, och skriv gärna vart i landet det är också.

• Svar på tråden Vad är ingångslön för barnmorskor? Någon som vet?
  • Smörblomman78

Just nu är det väldigt svajigt och på flera håll i landet gör man uppror mot våra låga löner, både ing löner och löner för de som jobbat längre.

I E-tuna är ing lönen 28500kr vad jag vet, även i Västerås har de höjt ing lönen till 28500kr i å r..... . I UAS tror jag 27000kr. I Sthlm vet jag ej, där är det stor bm brist så där kan man nog få upp lönen mer. Börjar dock bli brist i hela landet vad jag föstår så Förhoppningsvis kommer lönerna att gå upp ytterligare.... Resten av landet har jag ingen aning då jag bor i Mälardals området.

Sedan om man jobbar privat kan man få mer, så är det ju även som ssk och dsk privat....

• En blå giraff

Tack för svar. Ja jag tjänar ju över 30 000 i nuläget så det skulle ju bli mycket mindre. Och dessutom bekosta ett år till med studielån på det. Känns väldigt tveksamt tyvärr. Är ju synd att det ska behöva vara så. Rimligt vore väl med en ingångslön för bm på runt 30 000 iallafall, och mer för erfarna barnmorskor sen. Som nyexad distriktssköterska får man över 30 om man förhandlar lite så det borde ju absolut vara samma för bm.

Svar på tråden Vad är ingångslön för barnmorskor? Någon som vet?