• Anonym (Irriterad)

Får spydiga kommentarer för att jag inte dricker alkohol

Min man och jag är i 30-års åldern och dricker sällan eller aldrig alkoholhaltiga drycker, och de gånger vi gör det är oftast på speciella dagar såsom nyårsafton eller födelsedagsfester. 

Problemet är att vi nu har börjat få fler och fler spydiga kommentarer från vissa av våra vänner om detta när vi är på middagsbjudningar, i stil med "När är det dags för er att bli vuxna då?".

Det är otroligt tröttsamt och jag känner att jag börjar bli riktigt irriterad. Vi förstår att de gillar att dricka ett glas vin till maten och vi respekterar naturligtvis detta fullt ut, så varför kan inte de respektera att vi lika gärna dricker ett glas mineralvatten?

Det finns ingen särskilt anledning till varför vi väljer bort alkoholen, och det är kanske det som är problemet.  Vi har helt enkelt aldrig känt något behov av att dricka alkohol och vi känner också att vi hellre njuter lite extra av maten än dricker upp kalorierna. Vi vet att många känner att ett gott vin förhöjer middagen och vi förstår och respekterar deras åsikt, men själv har vi alltid känt att en riktigt välkomponerad middag kan tala för sig själv.

Vi förstår inte riktigt varför detta ska vara ett problem. Nej, vi dricker sällan men vi vill gärna tro att vi är bra vänner ändå som ställer upp och stöttar, är engagerade och gillar att träffas och umgås.  

Några andra här som har haft liknande problem?

• Svar på tråden Får spydiga kommentarer för att jag inte dricker alkohol
  • Badskum

Känner igen problemet.

Tycker reklamen är bra på tv där de "hejar på" och tvingar en som bantar att äta en kaka, så som folk tycker sig ha rätt att bestämma att man ska dricka.

Jag förstår inte varför folk känner att de måste få med alla. Jag försöker inte tvinga andra till att inte dricka, valet jag gjort har kommit med åren och jag bara slutade. Kan tycka det är krångligare att fixa skjuts/buss/taxi/gå bara för att man ska ta ett glas.

• Anonym (stå på er)

Det är sorgligt att inte ens vuxna människor kan acceptera varandras val. Det prats mycket om att ungdomar som precis börjat upptäcka alkoholen pressar varandra & det utvecklas ett grupptryck så att individer som kanske inte känner sig redo för att smaka, ändå testar för att få "vara med". Jag tycker det är bra att ni står på er & om ni får spydiga kommentarer så tycker jag bara i ska ignorera det eller uttryckligen klar & tydligt säga att ni tycker det är onödigt att dricka sånt ni ej tycker om/har ngt behov av.

• Fia 28

Jag dricker inte alkohol och det är ingen som säger något om det. Skaffa bättre vänner!!

• La Lola

Näe känner inte igen mig.
    Jag dricker bara alkohol om det är fest eller om jag ska på krogen.

Dricka vin till maten har jag aldrig förstått mig på.
    Jag kan ta en cider om jag går ut o käkar, det är allt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ful Anka
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-02-14 10:30:51 följande:
    Min man och jag är i 30-års åldern och dricker sällan eller aldrig alkoholhaltiga drycker, och de gånger vi gör det är oftast på speciella dagar såsom nyårsafton eller födelsedagsfester. 

Problemet är att vi nu har börjat få fler och fler spydiga kommentarer från vissa av våra vänner om detta när vi är på middagsbjudningar, i stil med "När är det dags för er att bli vuxna då?".
    Jag avstår gärna från alkohol och särskilt till mat. Finns inget som slår ett glas kallt vatten. Avstå från att träffa vissa av era vänner, då jag tror att det ligger mera bakom just den där kommentaren.
    Fortsätt erat nyktra liv och ta väl hand om er.
  • Erizajo

Jag är 29 och har aldrig varit full, har aldrig fattat vitsen med det och det kostar mer än att dricka läsk :) har fått många kommentarer genom åren, på gymnasiet var det nästan en tävling om vem som skulle kunna supa mig full men än har ingen lyckats :) jag bryr mig inte så mycket, kan väl fälla en dräpande kommentar om fyllon ibland då brukar det bli tyst!

• Anonym (Nykteralkoholist)

Känner igen mej, det är ett evigt tjatande om att man måste dricka! Det slutar med att jag säger att jag är nykter alkoholist sen 12 år tillbaka. Då blir det tyst...

• NoOx
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2014-02-14 12:55:20 följande:
    Känner igen mej, det är ett evigt tjatande om att man måste dricka! Det slutar med att jag säger att jag är nykter alkoholist sen 12 år tillbaka. Då blir det tyst...
    Stark jobbat , respekt.

Själv la jag ner allt när jag träffa min fru för 10 år sedan ca, fast kan ta en öl om jag vill (hade inga problem med spriten innan).
    I might go fully retard and derp ur azz, just for Ze LULZ
  • Anonym (Irriterad)

Härligt att höra att det finns fler som har samma inställning som vi :) 

• Tuva78

Dricker inte heller. Och är förbaskat trött på att bli trugad hela tiden. Folk respekterar att jag faktiskt inte äter bullar och de trugar aldrig nånsin på mig om jag sagt nej tack. Men tackar jag nej till snaps, vin, öl så är det ett fasligt trugande på de som inte känner mig väl. Otroligt tröttsamt.

Jag fattar inte.

Svar på tråden Får spydiga kommentarer för att jag inte dricker alkohol