• Sfo

När slutar lillkillen kissa vid blöjbyte?

Vår nyfödda pojke är två veckor gammal och kissar ofta under tiden att han ligger på skötbordet. Jag har fått höra att det beror på att han fryser. Jag tycker det är tungt med detta kissande, eftersom det innebär att jag får tvätta honom en gång extra, samt byta skötbordsunderlägg samt eventuellt kläder. Vet någon när detta kissande går om, och om det finns knep för att undvika kissandet?

• Svar på tråden När slutar lillkillen kissa vid blöjbyte?
  • Lady Namárië

Köp kisskyddslakan och lägg under? Ha en uppvikt blöja till hands och pressa ner över när kisset kommer? Håll honom över toalett/potta en stund efter att du tagit av kläderna så att kisset kan hamna där? Skaffa en peepee-teepee eller liknande kisskydd?

Jag minns inte när det gick över, men det ger sig så småningom.

So say we all
  • Flickan och kråkan

Jag har tre pojkar, men de har inte kissat så jätteofta vid blöjbyte, men ibland. Jag väntar ofta en liten stund när jag lossat på blöjan. Lossar på blöjan och så har jag blöjan lite i beredskap. När mina har kissat så har de kissat rätt snabbt efter att blöjan tagits av. Om de precis har sovit så väntar jag också en liten stund innan jag byter. De kissar ofta efter att de sovit.

• Tant Prysselius

Tips är att lägga en torr tvättlapp över snoppen direkt när du tar av blöjan. Om han kissar då så blir det på tvättlappen och inte över kläder, dig och halva rummet som de söta små liven kan lyckas med annars. Det brukar sluta när de är 4-6 månader har jag för mig, då har de fått lite kontroll och kan "säga till" om de måste kissa (mina pojkar försökte alla ta tag i blöjan när de var tvungna att kissa). 

• momomo

Närmare ett år tror jag pojken pinkade då och då på skötbordet.

Ta av blöja, lyft upp snabbt och håll över handfat/potta/toa och var glad att du slipper byta en blöja för den kissskvätten!

• minerva123

Runt 3 månader tyckte jag det värsta "skötbordskissandet" började glesas ut (även om man aldrig går helt säker så länge de har blöja ). Man får lossa på blöjan, vänta en liten stund och sedan byta supersnabbt. Liten handduk över snoppen är bra vid bajsblöja när man måste ha stjärten blottad lite längre. Men man får räkna med att det blir olyckor ändå. Egen tvättmaskin är guld om man säger så. Och ha skötbordet någonstans där det är lätt att göra rent (byta på t ex sängen eller i soffan har aldrig varit ett alternativ hos oss).

• Robban411

Min grabb slutade vid typ 2 månaders ålder tror de har hänt en eller 2 gånger sedan dess ( han ör 4 månader nu) och nu kan jag byta bajsblöjjor i lungn och ro osv osv han är sten cool nu med allt kissande men Fam till ungefär 2 Måns ålder så va de skott pengar på pappa satt han kissade nästa varje gång, så vet ej om jag haft tur eller hur det är men jag skulle säga runt 2-3 månader så kan de hända olyckor men dom borde ha bättra sig då :)

• Sfo

Tack för era svar! Det vore underbart om det slutade vid 2 månaders ålder! Problemet är att han bajsar ofta, och då händer dessa olyckor lättare. Fast man får väl också vara tacksam över att han bajsar duktigt.

• momomo

Nu har lilltjejen på 6 månader bestämt sig för att skötbordet är bra plats att kissa på... Visste inte att tjejer också kunde fontänkissa.
    Verkar vara kul bebissport.

Svar på tråden När slutar lillkillen kissa vid blöjbyte?