• Anonym (Johanna)

SGI vid delvis föräldraledighet

Jag arbetar heltid sedan många år tillbaka. Kan jag nu vara delvis föräldraledig så att arbete + föräldraledighet motsvarar heltid och få behålla min SGI? Vad händer om jag blir gravid, är min SGI skyddad ändå?

Tack!

• Svar på tråden SGI vid delvis föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej,

För att skydda din SGI ska du vara sysselsatt fem dagar i veckan. Du kan arbeta vissa dagar och fylla upp resterande tid med föräldrapenning.

Om du blir gravid och har arbetat stadigvarande så har du rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt 6 månader innan beräknad födelse utan att det påverkar din SGI.

Besök gärna vår hemsida och läs mer under avsnittet Vänta barn på följande länk.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/

Hälsningar

Jane, handläggare

• Anonym (Johanna)

Tack för svaret!

Nu kanske jag ställer dumma frågor, men jag vill bara försäkra mig om att jag fattar rätt. :)

Om jag blir gravid under tiden som jag fyller upp med föräldrapenning, och sedan går ner i tid sex månader innan beräknad födelse, är det fortfarande min "heltids-SGI" som gäller för nästa barn då? Även om jag då inte har arbetat heltid (utan att fylla ut med fp) stadigvarande i sex månader direkt innan?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du går ner i tid och ”täcker upp” med föräldrapenning så behöver du fortsätta med det antingen tills att nästa barn föds, eller tills att du är tillbaka i heltidsarbete.

Det är bara om du har arbetat heltid under minst ett halvår som du kan gå ner i tid, utan att det påverkar din SGI. Det gäller om det är mindre än sex månader kvar till beräknad födelse.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden SGI vid delvis föräldraledighet