• HugoMaja

Tipsa oss: solsemester i Europa?

Vi planerar en solsemester i Europa antingen sen vår eller (mest troligt) tidig höst, men VART ska vi åka?? :)

Vi är en familj bestående av två vuxna och två barn på 5 och 9 år. Vi vill ha vackra, rena stränder, långgrunda vatten, SOL och gärna en och annan rolig utflykt.
    Vi vill helst inte bo i de mest "turistiga" områdena och skippar gärna Bamseklubb och liknande. 
    Genuint, mysigt, vackert och barnvänligt önskar vi alltså :)

Grekland är vi väldigt sugna på, men vart i Grekland är bäst? 
    Hur är Kroatien som resmål?
    Spanien/Fuertuventura, är det mysigt eller väldigt exploaterat av turister? Hur är väder/vattentemperatur där i t ex mars och oktober om vi skulle välja att åka lite utanför sommarsäsong?

Supertacksam för alla tips och erfarenheter!!

• Svar på tråden Tipsa oss: solsemester i Europa?
  • Mirella

Jag föredrar kroatien eller bulgarien det är vackert och ofta varmt

• elyse

Min väninna är Greklandsfantast och pratar ofta om Naxos stränder. ::tips:: 

• CeeJay

Funkar ju även att åka till Barcelona... där finns både stränder, sevärdheter, city/shopping

• elyse
    CeeJay skrev 2014-02-14 17:05:17 följande:
    Funkar ju även att åka till Barcelona... där finns både stränder, sevärdheter, city/shopping
    Ja, och Palma stad!
  • Deia01

Mars är väldigt kallt runt Medelhavet. I Oktober kan det vara fint väder om ni har tur.....och ja Naxos verkar passa er men det är för sent på säsongen.

Om ni ska till Fuerteventura skulle jag välja i oktober. Inte mars. Bättre väder då - men havet är kallt. Alltid kallt i atlanten. Åker ni dit så välj hotell med uppvärmd pool.

• HugoMaja

Det lutar nog åt att vi reser i september, det verkar vara en bättre månad om man vill ha varmt och skönt, eller vad säger ni andra? :)

• CeeJay
    HugoMaja skrev 2014-02-15 09:09:50 följande:
    Det lutar nog åt att vi reser i september, det verkar vara en bättre månad om man vill ha varmt och skönt, eller vad säger ni andra? :)
    September 2013 var skitvarmt i tex Barcelona... vi var där i maj och då var det KALLT (men det var ganska ovanligt sa invånarna). Lika som på Kreta - jättevarmt i augusti-september förra året.
  • Bolaget

September ska vara bästa månaden i Kroatien enligt vår "hyresvärd". Inte så tryckande varmt utan temperaturer runt 25-30 grader, fortfarande varmt varmt i vattnet och betydligt billigare och mindre turister än i juli-augusti.

För vår del blir det nog september nästa gång. Inte bara för värmen men också för att det är skördemånad så att vi kan få vara med och göra vår egen olivolja bla

• Sofia 81

Lustigt när jag hittade din tråd, det är EXAKT ett sådant resmål vi letar efter! Fast våra barn kommer vara 2 och 4 när vi planerar att åka. Och vi tänkte åka i juni. Har ni kommit fram till något resmål? Jag fick tipset Tropea i Italien av en vän. Ser väldigt vackert ut! Och inga Bamseklubbar eller liknande. Men vi letar fortfarande. Vi ville helst hitta ett boende där man har ett litet kök också så att det går att äta vissa måltider där. 

• Be11a

Puglia - inte alls turistigt och alla semestrande Italienare har åkt hem i September

Annars Corsika elle Sardinien

• David74

Skulle rekommendera Sicilien. Blir inte bara sol och bad (även om det är fantastiskt), utan finns även lite utflykter m.m. På Sicilien skulle jag rekommendera en stad nära vulkanen Etna, kanske Taormina där jag och min sambo var för sju år sen (innan vi skaffade barn). Att var uppe på vulkanen var mycket spännande! Och sedan låg det också ett ställe i närheten där man kunde så kallat body-rafta. Typ som forsränning fast utan båten, man gör det på ryggen/rumpan i vattnet. Sjukt kul!!! Gör verkligen det om ni vill ha en äventyrlig semester. (Vet dock inte om barnen får hänga med, men värt att testa då det finns massa andra utflykter!) Och Taormina är inte så mycket turistiskt, dock kanske lite dyrt ibland. Men fina restauranger.

• Dina08

Analipsis på Kreta eller Plaka på Naxos (viss varning för nudister).

Svar på tråden Tipsa oss: solsemester i Europa?