• Ice tea

Era bästa nyttiga tillbehör; dressingar, såser mm

Vad är era bästa recept på nyttiga såser (varma eller kalla) och salladsdressingar? Allt som kan piffa upp en sallad, en bit kyckling/kött med ris osv. Så nyttiga som möjligt (rena ingredienser och helst kalorifattiga). Hjälp!

• Svar på tråden Era bästa nyttiga tillbehör; dressingar, såser mm
  • isadora81

Guacamole, cole slaw, lättcreme fraiche blandat med sweet chilli, tomatsalsa.

• isisisis

Det minst kaloririka dressingen gör du av filmjölk.Googla filmjölksdressing.

Själv tycker jag man kan unna sig lite fett typ gräddfilsdressing med en klick majonaise och smaksättning
    om man ska äta en kalorisnål sallad.Man ska ju få något i sig som mättar.

Rhode islandsås gör jag med 3 dl gräddfil en stor klick majonaise ,en pressad vitlök och tomatpure och svartpeppar.

Sås till fisk,typ remolad.
    Gräddfil,ett par-3 msk bostongurka och en klick majonaise.

• BCH52

Ekoligisk creme fraiche, bra till allt, kött, fisk och grönsaker. Ibland naturell om vi har bråttom att fixa nåt, ibland kryddad med enbart salt och peppar. Variera med vitlök, lime, hackade tomater, skållade och med borttagna fröhud, strimlad gurka. Vi varierar i det oändliga, vi provar oss fram, ibland blir det lycka,ibland inte. Nyttigt anser vi att få i sig lite fett, och ja vi äter lchf, eller rättare sagt min man äter lchf. Jag äter GI, fungerar utmärkt för oss att kombinera.

• Ice tea

Tack, vad mycket som låter gott. Av någon anledning är det just tillbehören jag har noll fantasi till, jag är väldigt duktig på att laga själva köttet/kycklingen/fisken.

Fler tips? Gärna någon vinegrette eller fler salsa-röror!

• Nyfiken gul

Ringla över sallad:

En god olivolja
    Balsamvinäger 
    En skvätt citron
    Flingsalt

Rör INTE om!! 

Låt dessa smaker bara få rinna ner över salladen helt själv .   Gudomligt gott! 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mayapapaya

En skivad aubergine som jag bakar i ugnen i ca 15 min så den blir mjuk (funkar nog att steka på pannan med om man vill det, jag har aldrig testat). Innan jag stoppar den i ugnen penslar jag på lite olivolja samt lägger in några hela vitlöksklyftor. När vitlöken och auberginen blivit mjuka så mosar jag dem, blir som en röra/ dipsås.

• Nyfiken gul

gröp ur två avocados , mosa med gaffel, späd med olivolja till önskad smetig konsistens. Salta efter tycke o smak.

Gott som en kall sås till tex kyckling , för extra sting kan man pressa ner en vitlöksklyfta eller en halv tesked med sambal oelek.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Pirum

Världens enklaste: Lättcremefraiche med italiensk salladskrydda eller salt och vitlökspulver eller citronpeppar. 

• Sorbus

På en sallad har jag ofta bara en god balsamvinäger och ingenting annat.
    Tomatbaserade såser är gott till pasta, kyckling fläskkött osv. Vill man ha det lite tjockare/matigare kan man göra en ratatouille.
    Tzatziki funkar fantastiskt bra till grillat, till en god biff osv.
    Hummus, baba ganoush (aubergineröra), labne (yoghurtsås) mfl som ofta ingår bland meze är jättegott.
    Rotfruktssås är också en höjdare.

Är det gott, smakrikt och relativt kalorifattigt du är ute efter är det värt att titta efter såser och röror som är baserade på grönsaker. Såser med lättare mjölkprodukter som tex yoghurt är också bra val.

• Tow2Mater

(Lätt)cremefraiche med en krossad vitloksklyfta i, salt,[peppar, ev lite pressad citron. Passar till det mesta.

• Django in  Chains

Sperma är en nyttig och god sås, kan med fördel avnjutas av, till och med naiva sliddjur, kvinnotunga, ryggbiff och skinkstek är riktiga delikatesser tillsammans med den färska och vita såsen.

Med vänlig hälsning / Linda Skugge och Lady Dhamer.

Svar på tråden Era bästa nyttiga tillbehör; dressingar, såser mm