• Phillippa

Är det fel att söva bebisen i famnen? Skapar jag problem?

Ja, liksom rubriken, är det fel att nästan alltid söva bebisen i famnen eller ligga nära? Alla säger att bebisar ska lära sig somna själva i egna sängar men lillen somnar inte utan bara gnäller och blir till sist hysterisk.

I början somnade han själv utan problem i sin säng men nu kommer han bara till ro i famnen, men dock snabbt. Han är snart fem månader.

Ni som gjort så här, hur har era bebisar/barn somnat när de blivit äldre?

Jag älskar att ha honom nära men vill som sagt inte skapa problem. Han sover inte så länge om jag lägger ner honom. Sover jag bredvid honom så kan han sova upp till tre timmar på dagen.

• Svar på tråden Är det fel att söva bebisen i famnen? Skapar jag problem?
  • Alla hemma

Jag är stenhård på att varje mamma känner sitt barn bäst och vet bäst dess behov.

Känner du att det känns bäst att göra så så gör det.

• LillGris

Äh. Skapar problem, vilket skit. Det är rätt vanligt att vi människor vill sova ihop med någon, de flesta vuxna sover ju med någon varenda natt. Min gosse somnade i famnen jämt, enda sättet att söva honom, fram tills han var 1,5. Eller ja sista månaderna räckte det att jah låg o kramade på honom. Nu är han strax över två och somnar när jag eller hans pappa ligger brevid och håller handen. Han skulle säkert kunna somna själv om vi försökte men det är ju görmysigt att ligga bredvid och höra andetagen på en liten snorvalp bli tyngre och tyngre. Jag har ingen panik över atr han är van att somna med oss bredvid, det dröjer bara några år sen är jag väl inte ens välkommen in i hans rum tänker jag. Bäst att passa på och gosa medan di små vill :)

• Queen B

Gör vad du känner är bäst för dig och ditt barn =)

Ever heard of a Troll? That would be ME ;)
  • supersötasilversara

Gör det som passar er bra nu. Tids nog kommer det gå att lägga honom att somna själv. Om läggningarna går bra som ni gör nu, fortsätt, det är när ni känner att det inte fungerar längre för er och bebisen som ni behöver göra på annat sätt. Våra barn har somnat i famnen .länge, sedan har vi suttit bredvid tills de somnat, nu somnar de själva i sina sängar sedan länge (5 och 8 år). För en del så fungerar olika kurer osv eller att deras barn är sådant att de kan somna själv tidigt. Men ni behöver nog inte oroa er ännu för att ni får problem senare, han är ju såååå liten än .

• Phillippa
    Hs egen skrev 2014-02-14 20:30:36 följande:

Jag har två barn. Mitt äldsta är min

believe
    Fortsätt gärna ;). Jag är nyfiken på vad du skulle skriva!
  • Hs egen

Jag har två barn. Mitt äldsta är min dotter som nu är 21. Hon ville inte somna själv när hon var liten. Hon ville sitta i famnen i soffan och somna eller så somnade hon bredvid mig i sängen. Hon sov bredvid mig till hon var kanske 3 år, minns inte riktigt. Jag var ensamstående och vi låg i varsin del av dubbelsängen. Hon är idag en frimodig go och klok tjej som inte alls tog skada av närhet i sin barndom. Min son är nu 13. Honom nattade jag i famnen genom att sjunga lite eller så somnade han när han åt på kvällen. Sen sov han själv i sin spjälsäng hela natten. Men vi har haft gemensamt sovrum tills han blev ganska stor.

Han är en go kille som inte har minsta problem att klara sig på egen hand. Mina barn har då inte mått dåligt av närhet när de va små.

Jag tror man ska gå på sin egen känsla. Vad mår ni bäst av, du och ditt barn?

believe
  • Phillippa

Jag har en dotter på fyra år också men hon somnade utan problem som bebis på dagarna ( och kvällar tills sju månader). På kvällarna var det skrik och panik vad vi än gjorde från det att hon blev sju månader.

• Hs egen
    Phillippa skrev 2014-02-14 20:38:48 följande:
    Fortsätt gärna ;). Jag är nyfiken på vad du skulle skriva!

:) visste inte att jag postade det där hehe
    believe
  • LillGris

Och, sover han så mycket bättre av att ha dig nära är det ju det han behöver nu. Det är varken en dålig vana eller att skapa problem att ge sina barn närhet när de behöver :) tvärtom! Man stärker dem :)

Svar på tråden Är det fel att söva bebisen i famnen? Skapar jag problem?